Laadstroomdiode ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CH

Laadstroomdiode ?

Bericht door CH »

Ik heb op de paginamarkt gevraagd of iemand mij kan voorzien van een laadstroomdiode. Ik heb n.l. het voornemen om mijn 109 hiervan te voorzien om de standkachel en evt accessoires (lier) te voeden uit een aparte accu. Nu gaf Aad G me de tip dat ik er op moest letten dat deze uitgevoerd moest zijn van een compensatiediode. Oke..., kan iemand mij vertellen waar ik allemaal op moet letten, want electronica is niet direct mijn sterkste kant.

Alvast bedankt !

Ciao, Cas
Aad G

Re: Laadstroomdiode ?

Bericht door Aad G »

Hallo Cas

Er zijn in de handel diodebruggen te koop in twee uitvoeringen.
Met en zonder compensatie.
Als je er 1 koopt zonder compensatie zullen je accu`s nooit 100% gevuld worden en gaan je accu`s sneller kapot en kan je in de winter te maken krijgen met startprobleempjes.

Ik zelf kies voor een diodebrug met compensatie.
Die zorgt er voor dat je laadSPANNING altijd voldoende is nl zo`n 13.8 volt.
Het maakt ook niet uit wat voor accu`s je gebruikt.

Het aansluiten vergt enige kennis van elektra maar daar weet ik wel raad mee.

Tevens ben ik in het bezit van een gelijkstroom amperetang en kan dus altijd controlere of de boel echt goed werkt.

Je kan me bellen 0651256114
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

de meeste schijdings diode's "nemen" zelf ook 1 volt, als je een goede koopt neemt ie maar 0.3 volt.
Er zijn ook bedrijven die zeggen dat die van hun helemaal niets verbruikt, maar dat bestaat niet!

Denk er ook om dat je er 1 koopt die voldoende sterk is, als je een 75ah dynamo hebt, ben je een iets zwaardere diode nodig.

Ik heb een 100 ah dynamo en heb van Wiegel een 150 ah diode gekocht.
Het aanluiten stelt eigenlijk niets voor, als je maar de juiste kabels gebruikt, ik gebruik 50 kwadraad kabel voor de minste weerstand, en dan moeten ze ook nog eens allemaal gelijk zijn voor het beste resultaat.

Succes Rangie
Aad G

Bericht door Aad G »

Helemaal mee eens.
Ik bouw die dingen wel vaker in en neem altijd een zware uitvoering en dikke kabels.

Toch moet je het niet onderschatten.
Je werkt wel met accu`s.
Goede isolatie en doorvoeringen zijn niet geheel onbelangrijk.
Plaats reactie