Kan dat zo'n bak?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CH

Kan dat zo'n bak?

Bericht door CH »

Ik ben in het bezit van een 2,5 (NA) diesel 109 voorzien van normale 4 bak met overdrive. Daarnaast ook nog een 90 2,5(NA) diesel voorzien van 5 bak, bj '87. Gezien de huidige grijs kenteken perikelen is het goed te weten of de versnellingbak uit de 90 ook in de 109 geplaatst kan worden???

Ciao, Cas
110

Re: Kan dat zo'n bak?

Bericht door 110 »

Indien je achter een Lt 77 een tussenbak van een Series kan plaatsen kan het.

Als je ook de tussenbak van de 90 wilt/moet gebruiken dan creëer je een 109 met permanente vierwiel aandrijving; dat levert problemen op met de aandrijfassen in de vooras (kruiskoppelingen).

De eerste 110's waren voorzien van een inschakelbare vier wiel aandrijving.
Met zo'n tussenbak zou je de originele aandrijfassen in de vooras kunnen gebruiken.



Succes
a Rumble

Re: Kan dat zo'n bak?

Bericht door a Rumble »

De LT77 past achter je motor, maar is wel langer dan een SIII bak. Je hebt andere motorsteunen nodig en je aandrijfassen moeten aangepast worden. Je kunt natuurlijk je motor naar voren verplaatsen.
Verder blijft er natuurlijk dat permanenten aandrijf systeem waar je kruisjes in de vooras niet tegen kunnen. Een alternatief is een aangepaste tussenbak met 2wiel en 4wiel aandrijving (santana).

Alternatief voor die vijfde versnelling is natuurlijk een overdrive. Een aparte unit die je achter op je SIII bak schroeft en welk als overdive dient. Je krijgt dan theoretisch acht versnellingen vooruit (waarvan de vierde de balangrijkste is.)

Montage overdrive is niet ingrijpen en ook weer omkeerbaar. Helaas worden ze wel zeldzamer, en zijn niet alle exemplaren 100% goed tweedehands. Er zouden tegenwoordig ook nieuw aangeboden worden (waar?)
Een overdrive moet gezien worden als een brandstof bespaarder, (minder toeren) en niet als toepassing om harder te rijden.

een tweede alternatief is het monteren van differencieels uit een defender/110. door een hogere gearing (3,54 ipv 4,7) Rijd deze ook rustiger in toeren! Je hebt dan wel een sallisbury achterdif nodig. (wat moeilijker te monteren) maar dit is geen dure operatie.
Let wel: je lage gearing is ook hoger (16%) wat problemen met terreinrijden kan veroorzaken.

Anton
wilberthje

Re: Kan dat zo'n bak?

Bericht door wilberthje »

Zou de fairy overdrive (als je al kunt vinden) alleen gebruiken boven de 4-hoog. in de lagere versellingen geeft het hogere koppel problemen.

De roverdrive (rocky mountain, auto-REGA dacht ik) is wel geschikt om in lagere versnellingen te gebruiken, erg mooi, maar nog even sparen.

Denk er zelf over om een tussenbak te kopen met langer overbrenging in engeland, maar dat is meer omdat ik dan de originele weer in de FC kwijt kan die daarmee ook wat snelheid wint, dus das 2 vliegen in 1 klap (overdrive is daar geen alternatief ivm hydraulische lier.

Die 5-bak is moeilijk ivm inbouwmaten en permanente 4wd. Lijkt me meer last als lol op te leveren, maar als je dat echt wilt... kun je ook wel steunen voor bladveren op de defender assen lassen.. of steunen voor schroefveren op het chassis...

Wordt het toch wel echt een beetje een defendertje van.

Groet, Wilberth
Roald

Re: Kan dat zo'n bak?

Bericht door Roald »

er is een ombouw set van van kruisjes naar CVjoint om de vooras geschikt te maken voor permanente aandrijving
Plaats reactie