dieselpompen gevraagd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert 109 s3 2.25d ex. def.

dieselpompen gevraagd

Bericht door Robert 109 s3 2.25d ex. def. »

Wie heeft er nog een cav dieselpomp liggen die niet meer werkt of slecht werkt?
Ik probeer er achter te komen wat er nou daadwerkelijk verslijt en of dit dan te reviseren is maar heb hier wat vergelijkings materiaal voor nodig. Dus als je er nog een hebt liggen graag.

groet Robert Ketelaar
Yuri

Re: dieselpompen gevraagd

Bericht door Yuri »

zelf reviseren??? daar heb je zeer serieuze apparatuur voor nodig maar als jij daar de beschikking over hebt heb ik zeker instressen en binnenkort een pomp die gereviseerd mag worden.

bij mij houd het op bij het testen van verstuivers.

Yuri
SIII 109D

ik heb inmiddels mijn eigen pomp van een lekkende rokende en slecht lopende dieselpomp omgebouwd naar een perfect lopende dieselpomp.
Om nou niets aan het toeval over te laten zou ik dat dus met wat andere pompen willen vergelijken.

groet Robert
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

hoi,
hendrik swane (bluebox) heeft er vast nog wel een paar liggen.
vraag m maar eens.
groet, tom
Yuri

Bericht door Yuri »

ok, klinkt indrukwekkend.
wat heb je allemaal gedaan en hoe heb je de verschillende trappen en vervroegermechanisme afgeregeld?

als ik zo de service manual van de pomp lees dan kom ik al vrij snel tot de conclusie dat je dat NIET zomaar zelf in je schuurtje kan.
zo'n pomp in nog ingewikkelder dan de hele rest van het motorblok.

maar vertel... ?

grtz,

Yuri
SIII 109D

bij de verschillende trappen kun je niet veel regelen, dit is vast en niet zomaar te verstellen. Daarom zoek ik ook vergelijkings materiaal om slijtage vast te kunnen stellen. Het lijkt er op dat het minder presteren van de pomp niet in dat gedeelte van de pomp plaatsvind, maar in het automatische vervroegings gedeelte. Bij de pompen die ik hier heb zat daar ook het grote verschil in. toen ik hier mee ging stellen stopte hij met roken (was echt erg) en ging weer regematig lopen.
Ook werd de prestatie duidelijk beter, goed reageren op het gaspedaal, niet te ver terugvallen bij overschakelen en gewoon 110 op de snelweg. dan rookt hij wel een beetje maar moet dan ook presteren. de rest van de brandstoflijn heb ik wel helemaal perfect, nieuwe nozzels en ik heb de openingsdruk opnieuw afgesteld.
en inderdaad heb ik niet zomaar een schuurtje.

Robert.
Yuri

Bericht door Yuri »

ok, cool !!!

waar woon jij ergens? ik wil wel eens komen kijken. ik heb nl een pomp die ook vreemde kuren vertoont. zomaar inzakken van toerental (bij 85km/h) of als'ie koud is wil'ie niet harder dan 60-65km/h. zuigers+zuigeveren+kleppen zijn OK.

ik ga binnenkort eerst weer m'n oude (iets betere?) pomp terug zetten maar dan zou ik mijn huidige pomp wel willen opereren.

zelf kom ik uit Noord Brabant

grtz,

Yuri
SIII 109D

Ik zit in Ermelo, en je kan altijd langskomen. Kunnen we even kijken, maar het is niet een klusje wat je op een avondje doet. Ook is het zo dat als je hem openmaakt dat er een aantal onderdelen vervangen moeten worden(borgmiddelen, filters, o-ringen en zegels)
Ook zou ik dus graag wat meer gegevens verzamelen omtrend de slijtage van de plunjers, de nokkenring, de versoepeling van de veren of de veerdruk (als die te meten is) en de slijtage van zuiger van het vervroegings systeem?
Ik ben volgens mij wel in de goeie richting bezig maar kan het nog niet controleren.

Robert.
Yuri

Bericht door Yuri »

ok, maar belangrijkste vraag:

kan je een beetje gemakkelijk aan die onderdelen komen? en wat gaat zo'n grap kosten?

veren worden meestal belast met een bepaalde krachte en dan wordt de lengte gemeten. als die voldoende is is de veer goed. maar dat soort gegevens heb ik niet in de pomp doc zien staan.

grtz,

Yuri
SIII 109D

Ik weet nog niet of deze onderdelen "verslijten" in de revisieset zitten alleen de pakkingen filters e.d. Ik heb nog een afspraak met een monteur die dit voor zijn werk doet om er achter te komen wat hun tijdens een revisie doen en vervangen.
en de veerdruk is af te stellen met sjims. de juiste veerdruk is zeer belangrijk voor de juiste werking.

Groet robert.
aart

Bericht door aart »

bel elkaar eens ofzo is veel gemakkelijker
aart
the-dude

Bericht door the-dude »

Aart,

Heeft minder charme en dan steken er 2 maar iets van op ;-)

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Sorry als ik dit prikbord verkeerd gebruik, maar ik dat het hiervoor was.
nogmaals sorry

groet Robert.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Je hebt helemaal gelijk, Ik volg jullie conversatie nog steeds, Is een interessant onderwerp. Ga vooral door zou ik zeggen.

Jan Schober
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Hé nou niet stoppen hè..

Misschien kom ik dan wel met Yuri mee, als jullie dat OK vinden, erg interessant dit verhaal, ook al heb ik zelf geen 2.25 meer in de vaart...
Heb geloof ik nog wel ergens een pomp liggen, zal eens kijken, dan hebben we een slachtoffer om mee te beginnen. Zal dan wel na de kerst worden want volgende week ben ik er niet.

Groet, Wilberth
Yuri

Bericht door Yuri »

Ja, klinkt goed, een keer afspreken. zelf heb ik een kerstvakantie genomen dus ik ben vanaf komend weekend VRIJ :-) :-) :-)

dus roept u maar.... gaan we een keer samen prutsen aan zo'n ding. en bedenken hoe we ze eenvoudig en voor beperkte kosten leuk kunnen opknappen.

misschien idd ff telnrs uitwisselen via meel?

grtz,

Yuri
SIII 109D
wilberthje

Bericht door wilberthje »

ben volgende week dus niet in NL en ik mag tussen kerst en nieuw gewoon werken :-( , maar goed..
dus de eerste hele dag die ik over heb is pas 1 jan.
En dan wil ik liever niet heel vroeg beginnen, want die avond ervoor heb ik een feestje ;-)

rest van de afspraak misschien toch beter of list maken, komen we hier dan wel weer op terug als we wat uitgevogeld hebben, groet,

Wilberth
Plaats reactie