thermostaat
thermostaat
thermostaat was stuk heb hem nu vervangen
heb een nieuwe gekocht bij blanco classics in oldenzaal
nu wordt de motor zo warm dat hij bijna in het rode gaat
heb dus het idee dat ik toch de verkeerde heb meegekregen (no revund en
koste 20E (teveel dacht ik?)
gaat deze therm. te laat open? het gaat om een 109D ex leger.
is het een oplossing om in de ring van de therm. 2 of 3 gaatjes te boren
of krijg ik dan teveel doorstroming.
als ik beter een andere therm. kan monteren bij welke temp. moet hij
dan openen.
en welke therm. moet ik dan hebben? en haal of bestel bij wie????
een wel erg hete 109D
vr gr peter109D
heb een nieuwe gekocht bij blanco classics in oldenzaal
nu wordt de motor zo warm dat hij bijna in het rode gaat
heb dus het idee dat ik toch de verkeerde heb meegekregen (no revund en
koste 20E (teveel dacht ik?)
gaat deze therm. te laat open? het gaat om een 109D ex leger.
is het een oplossing om in de ring van de therm. 2 of 3 gaatjes te boren
of krijg ik dan teveel doorstroming.
als ik beter een andere therm. kan monteren bij welke temp. moet hij
dan openen.
en welke therm. moet ik dan hebben? en haal of bestel bij wie????
een wel erg hete 109D
vr gr peter109D
Re: thermostaat
Meet de koelvloeistof eens als hij warm is.
Meestal staat hij wel in het rode maar is hij goed op temperatuur... althans bij mij.
JW & Ketelbinkie SIII 109D softtop Lijnlaro b.d.
Meestal staat hij wel in het rode maar is hij goed op temperatuur... althans bij mij.
JW & Ketelbinkie SIII 109D softtop Lijnlaro b.d.
Re: thermostaat
Bij mij blijft die gewoon netjes in het midden.
20 Euro voor een gouden thermostaat is niet zo heel veel hoor
Grt,
Martijn
[landrover.mine.nu]
20 Euro voor een gouden thermostaat is niet zo heel veel hoor

Grt,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: thermostaat
Hallo Peter,
Meten is weten. Allereerst zou ik eens met een thermometer in de radiateur, een stuk gaan rijden. Ik weet uit ervaring dat de dash-meters wel eens wat vreemde waarden geven. Gaten boren vind ik niet echt de juiste wijze om dit probleem op te lossen. Was de oude thermostaat overigens echt stuk, of maak je dat op uit de hoge temperatuur? Die hoge temp heb je na het vervangen van de thermostaat nl. nog. Ik wil niet doemdenken maar bij mij was de hoge temp. een gevolg van twee kapotte kleppen. Nogmaals; meten is weten
20 euro vind ik overigen voor een thermostaat wel erg duur. Ik heb die dingen in het verleden bij diverse bedrijven gehaald (automaterialenbedrijven, en laro-zaken zoals Rega en Meteor) en heb volgens mij nooit meer dan een euro of 8 betaald.
Groeten,
DennisM
----------------------
Rescue 109-B
Serie II uit 1961
Meten is weten. Allereerst zou ik eens met een thermometer in de radiateur, een stuk gaan rijden. Ik weet uit ervaring dat de dash-meters wel eens wat vreemde waarden geven. Gaten boren vind ik niet echt de juiste wijze om dit probleem op te lossen. Was de oude thermostaat overigens echt stuk, of maak je dat op uit de hoge temperatuur? Die hoge temp heb je na het vervangen van de thermostaat nl. nog. Ik wil niet doemdenken maar bij mij was de hoge temp. een gevolg van twee kapotte kleppen. Nogmaals; meten is weten
20 euro vind ik overigen voor een thermostaat wel erg duur. Ik heb die dingen in het verleden bij diverse bedrijven gehaald (automaterialenbedrijven, en laro-zaken zoals Rega en Meteor) en heb volgens mij nooit meer dan een euro of 8 betaald.
Groeten,
DennisM
----------------------
Rescue 109-B
Serie II uit 1961
Re: thermostaat
Peter,
Als het goed is staat op de thermostaat bij welke temperatuur deze opengaat. Bij een LR zou dat 74 of 82 graden moeten zijn (zeg ik even uit mijn hoofd). Als je een andere hebt gehad dan is die niet goed. Niet gaan boren, rommelen o.i.d. dat wordt toch niks. Je moet hem dan of ruilen of je verlies nemen.
Ik denk dat de andere reaktie allemaal gelijk hebben als ze zeggen dat je eerst moet meten hoe warm de koelvloeistof nou echt wordt. Is deze inderdaad 100graden dan is er iets niet goed want bij de huidige buiten temperatuur zou je eerder verwachten dat de motor te koud blijft dan te warm wordt.
Mvrgr, Hugo
Als het goed is staat op de thermostaat bij welke temperatuur deze opengaat. Bij een LR zou dat 74 of 82 graden moeten zijn (zeg ik even uit mijn hoofd). Als je een andere hebt gehad dan is die niet goed. Niet gaan boren, rommelen o.i.d. dat wordt toch niks. Je moet hem dan of ruilen of je verlies nemen.
Ik denk dat de andere reaktie allemaal gelijk hebben als ze zeggen dat je eerst moet meten hoe warm de koelvloeistof nou echt wordt. Is deze inderdaad 100graden dan is er iets niet goed want bij de huidige buiten temperatuur zou je eerder verwachten dat de motor te koud blijft dan te warm wordt.
Mvrgr, Hugo
Re: thermostaat
Let wel op dat de thermostaat goed gemonteerd is.
Het gaatje met het kogeltje moet naar boven.
Frans Bonnes
Het gaatje met het kogeltje moet naar boven.
Frans Bonnes
Re: thermostaat
thermostaat goed gemonteerd vroeg me dus af of hij nu niet
teheet werd daar de vorige thermostaat wel netjes in het
midden bleef hangen. en dat ik het raar vond dat ik er een
tussen ring in moest zetten? zal eens met een temp.meter
aan de slag gaan. maar ik voel me nu wel afgezet door het eerder
genoemde bedrijf. is nu na rondvraag bij andere liefhebbers van
landrover & oltimers een afzet bende. dus als iemand hier in oldenzaal
en of omstreken hier iets koopt JE WORDT GETILD. alleen doen
als het echt echt echt ........ niet anders kan. (direct weer op de weg enzo)
vr gr peter109D
teheet werd daar de vorige thermostaat wel netjes in het
midden bleef hangen. en dat ik het raar vond dat ik er een
tussen ring in moest zetten? zal eens met een temp.meter
aan de slag gaan. maar ik voel me nu wel afgezet door het eerder
genoemde bedrijf. is nu na rondvraag bij andere liefhebbers van
landrover & oltimers een afzet bende. dus als iemand hier in oldenzaal
en of omstreken hier iets koopt JE WORDT GETILD. alleen doen
als het echt echt echt ........ niet anders kan. (direct weer op de weg enzo)
vr gr peter109D
Re: thermostaat
> midden bleef hangen. en dat ik het raar vond dat ik er een
> tussen ring in moest zetten? zal eens met een temp.meter
tussenring? Bedoel je de rubberen afdichtring?
Ik heb net een hele hoop vermeende temperatuursproblemen gehad. Dat de naald bijna in het rood komt, is normaal (tenminste bij mij en een hele hoop prikkers): de sensor en de meetklok
zijn niet zo nauwkeurig (dwz er is veel verschil tussen de verschillende exemplaren - de herhalingsnauwkeurigheid van
1 exemplaar is wel ok). Dus ik zou de motor warm draaien,
en daarna de watertemperatuur meten, bijv. op de plek van
de temperatuursensor (op het blok dus). Haal eerst de druk van het systeem af (openen van bijvuldeksel).
Als je eens in de buurt van Eindhoven bent, kan ik wel eens
je olietemperatuur en watertemperatuur meten (heb daar een probe voor gemaakt).
Wat de prijs van de thermostaat betreft: 'echte' dealers zijn inderdaad wat duurder (ik heb iets van 8 euro betaald) en
de in series gespecialiseerde LR-garages goedkoper (dan zou je 4 a 6 euro kwijt moeten zijn), maar 20 euro is inderdaad veel te veel!
Groeten
Roel
> tussen ring in moest zetten? zal eens met een temp.meter
tussenring? Bedoel je de rubberen afdichtring?
Ik heb net een hele hoop vermeende temperatuursproblemen gehad. Dat de naald bijna in het rood komt, is normaal (tenminste bij mij en een hele hoop prikkers): de sensor en de meetklok
zijn niet zo nauwkeurig (dwz er is veel verschil tussen de verschillende exemplaren - de herhalingsnauwkeurigheid van
1 exemplaar is wel ok). Dus ik zou de motor warm draaien,
en daarna de watertemperatuur meten, bijv. op de plek van
de temperatuursensor (op het blok dus). Haal eerst de druk van het systeem af (openen van bijvuldeksel).
Als je eens in de buurt van Eindhoven bent, kan ik wel eens
je olietemperatuur en watertemperatuur meten (heb daar een probe voor gemaakt).
Wat de prijs van de thermostaat betreft: 'echte' dealers zijn inderdaad wat duurder (ik heb iets van 8 euro betaald) en
de in series gespecialiseerde LR-garages goedkoper (dan zou je 4 a 6 euro kwijt moeten zijn), maar 20 euro is inderdaad veel te veel!
Groeten
Roel
Re: thermostaat
Auto Blanco Fiasco in Oldenzaal is idd een afzetter veels te duur en ronduit onbeschoft. (kijk maar eens op www.blubberweb.tk). Wij gaan er ook met een grote boog omheen en wacht liever 3 weken op een bestelling dan dat ik daar t onderdeel zo kan kopen.
Re: thermostaat
hi gerben ben er achter. Dus mijden dat afzet zooitje.
vr gr peter109D
vr gr peter109D