Overgangsregeling bestelauto?s particulieren?
Om het oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken te bestrijden heeft de regering het voorstel gedaan om medio 2005 (hoogstwaarschijnlijk 1 juli 2005) particulieren met een grijskentekenauto (nagenoeg) evenveel motorrijtuigenbelasting te laten betalen als particulieren met een geel kenteken auto.
Wellicht ingegeven door de grote commotie die dit wetsvoorstel heeft teweeggebracht, heeft het Tweede-Kamerlid Rouvoet op 8 november 2004 voorgesteld om een overgangsregeling op te nemen in het Belastingplan 2005 voor bestelauto?s van particulieren. Hij stelt voor om de verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto?s van particulieren naar het niveau van de personenauto?s, voor het bestaande bestelautopark pas van toepassing te laten zijn op het moment dat de bestelauto overgaat in andere handen (als de tenaamstelling van het kenteken wijzigt). Dit zou dus betekenen dat particulieren die reeds in een bestelauto rijden en daar ook in blijven rijden, niet geconfronteerd zullen worden met een verhoging van de motorrijtuigenbelasting.
Of dit amendement wordt aangenomen en de voorgestelde overgangsregeling daadwerkelijk van kracht wordt, is afwachten.
Bron: Van Huffelen & Meenink
(Toegevoegd op 10-11-2004)
grijskenteken
Re: grijskenteken
Het kabinet heeft al zoveel moeten slikken de laatste weken tijdens het overleg met de bonden, dat het grijs kenteken gedoe volgens mij een makkelijke prooi is,zonder teveel weerstand.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Re: grijskenteken
nah, dat calculeren ze echt wel in, je denkt toch zeker niet dat het toeval was dat alles uilgelekt was voor prinsjesdag hoop ik.