Pagina 1 van 1

Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 13:33
door Stukje nostalgie
Beste prikkers,

alweer een vraag voor jullie. Momenteel zit m'n carterontluchting aangesloten op m'n oliepeilpijp. Kan ik deze niet op het inlaatspruitstuk laten uitlopen? Denk namelijk overdruk te hebben doordat deze op m'n oliepeilpijp is aangesloten? Toen de motor liep gutste de olie eruit wanneer ik m'n olievuldop eraf haalde.
Wanneer ik nu de ontluchting op m'n inlaatspruitstuk zet, nu kan de olie c.q. gas overlopen in het inlaat en dus opnieuw verbranden. Is dit mogelijk??

Bij voorbaat dank,

Maarten de Hoop

Ps. slang zit niet verstopt. Heb al een zoekopdracht gedaan alleen kon ik daarmee alleen info. over een dieselmotor vinden. Bvd.

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 14:01
door Anton Rumble
Je carter ontluchting moet juist op je inlaatspruitstuk (of luchtfilter) zijn aangesloten. Deze moet namelijk enige onderdruk (is overdruk in carter) kwijt naar buiten. Vroeger gebeurden dit gewoon door een pijpje of overloopje, maar door milieu eisen moet deze pijp of leiding tegenwoordig. (laaste 15 jaar?) uit komen op de luchtinlaat. zo worden kwalijke gassen in de motor verbrand.
Bij hevige carterdruk kunnen behoorlijke hoeveelheden olie worden geconsumeerd, wat waarschijnlijk de reden is dat men gedacht heeft de leiding maar op de oliepijlbuis te minteren.
Overdruk zoek nu naar alternatieve routes naar buiten, wat kan resulteren in lekke keringen. Lastig als dit de krukaskering is.

Anton

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 14:08
door Stukje nostalgie


Het is een lightweight uit '72 - 2.25benzine, men had daar toen nog geen aandacht voor. Wat ik me dan afvraag: hoe zit het dan met de smering in het carter? Moet de olie dan niet ontzettend vaak worden bijgevuld??

Bij voorbaat dank,

Maarten

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 17:03
door Anton Rumble
Je carter ontluchtig hoefd waarschijnlijk niet aangesloten worden.
Bij veel carterdruk kan er inderdaat veel olie uit het motorblok geblazen worden. Olie bij vullen is dus belangrijk. Wat nog belangrijker is natuurlijk de oorzaak van het carterdruk te traceren. waarschijnlijk zijn je zuigerveren versleten ('72!) of zitten de zuigerveren vast en heeft de motor daardoor te weinig compressie.
Een dagje wat kruipolie in de cilinders spuiten kan helpen bij vastzittende zuigers.
Wil je zeker weten of de zuigerveren lekken, moet je een compressie test doen.
Natuurlijk kun je ook gewoon blijven rijden en af en toe wat olie bijvullen. Als je Co bij de Apk goed is maakt het roken niet uit.

Anton

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 18:17
door keesje en santa
Kan je dan kruipolie via een gloeibougie gat in spuiten en later gewoon starten en de kruipolie mee laten verbranden of is dat niet de bedoeling en moet toch de kop eraf ?

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 19:26
door roald
dat verbrandt gewoon mee, wat nog beter helpt,......bij draaiende motor een scheut remvloeistof in de lucht inlaat kieperen wel meteen het contact uit (de motor gaat zelf ontbranden op rem vloeistof) nu is alles lekker warm het komt overal tussen (zuigerveren ) en is zo agressief dat al het kool los komt,..nachtje laatje staan en de volgende dag gewoon weer rijden

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: za 13 nov 2004, 19:28
door Serious IIa
Kruipolie kan gewoon mee verbranden...(mits niet teveel) beter nog is even motor rond laten gaan op de startmotor zonder bougies, dan komt het er zo uit gespoten (pas op dat je niet voor de gaten staat..... vraag me niet hoe ik dit weet )

Cheers bowy

ps heb zelf wel eens een blok gehad waar 1 liter olie per 100km inging en nog zeker 5000 km meegereden (liep gewoon nog 105km/u) voor vervanging en zelfs toen liep ie nog als een zonnetje! Pas als ie nog meer gaat verbruiken 1 liter per 50 km en gaat ruiken als een frietkot moet je zorgen gaan maken

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 14 nov 2004, 00:13
door roald
zo ben ik een keer met een V8 naar noorwegen op vakantie geweest, we vroegen gewoon bij garage bedrijven om verlopen olie zoveel ging er doorheen (niet lekken, maar verbranden) en nog gewoon rijden in de RR wel om de 500 km bougies schoonmaken

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 14 nov 2004, 02:36
door Stukje nostalgie
Nog een ding, mijn laro loopt op gas. Heeft dit enige invloed wanneer ik em dus op m'n inlaatspruitstuk aansluit. Kan me voorstellen dat het mengsel hier niet beter op wordt? Of valt dit mee?

Maarten

Re: Carter ontluchting op inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo 14 nov 2004, 02:54
door Serious IIa
Valt mee , heeft bij mij nooit invloed gehad.

Cheers bowy nu gelukkig met een goed blok