Pagina 1 van 1

Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 17:41
door Jan Willem de Winter
Voor de elektrotechnici onder ons (ik ben zelf nog in opleiding)

Ik wil een waarschuwingssignaal, dat mij een waarschuwing geeft als ik de spanning op de wagen laat terwijl ik het contact uitzet.

Ik weet dat het kan, Schoonpaps heeft het op zijn zeiljacht.
Als hij de stroom erop zet gaat er iets piepen.
Dan starten is de piep weg, motor uit en de pieper is er weer.

Waarom...................... omdat ik vanochtend aangesleept moest worden

Wie o wie kan mij helpen aan een schemaatje en de omschrijving van de benodigde artikeltjes

Alvast bedankt.

JW & Ketelbinkie

O ja het is een SIII 109D 24V uit 1980

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 17:50
door peter109D
lijkt mij ook wel wat. mijn accu`s waren laatst ook leeg :-( :-( .
probeer dan maar eens wegtekomen als de meeste buren een gewone
auto (opel) bezitten. dus een piepertje zie ik ook wel zitten
groet peter109D

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 18:44
door RoLandrover
Zou je niet een licht verklikker kunnen gebruiken, en die dan sluiten tussen de Amp meter en het contact/massasleutel? beetje vogelen is denk ik wel nodig.

met 'spanning op de wagen' bedoel je dan de massa schakelaar? of dat je een of ander iets aan hebt laten staan als de radio ofzo?


gr

RoLandrover

Hoofdschakelaar

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 18:49
door Jan Willem de Winter
Als ik de hoofdschakelaar (ex militairtje) per ongeluk aan laat staan.

dan moet hij een signaal gaan afgeven

JW

Re: Hoofdschakelaar

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 21:47
door the-dude
- Stuk touw naar de hoofdschakelaar en het contactslot.
- briefje aan je deur "vergeet de schakelaar niet"


Ben em ook al eens vergeten de schakelaar de prijs was dat me ratel gefried werd


grt,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 21:48
door frank
hoi

moet heel simpel zijn, heb je een massaschakelaar of een plusschakelaar? en je wilt een piep als de sleutel uit het contact is en de schakelaar aan staat?
koop bij de ascecoirehandel zo´n lichtverklikkertje, zet hem met de min kant op de via het contact geschakelde plus, en aan de andere kant op een constante plus.

groet Frank

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 22:08
door Art
Jan Willem,

Volgens mij moet je het principe van het acculampje gebruiken. Het enige verschil is dat je het niet achter het contactslot schakelt.

Het acculampje werkt met een potentiaal verschil. Aan de ene kant krijgt het een constante stroom van de accu en aan de andere aan de laadstroom van de dynamo. Wanneer de dynamo (=motor) draait, levert deze stroom en staat op beide polen spanning en zal het lampje niet branden. Wanneer de stroom van de dynamo wegvalt, komt het potentiaalverschil noor voren en zal het lampje gaan branden.
Misschien kan een van de echte techneuten hier even op inhaken om een en ander te verduidelijken.

Succes

Groeten Art

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 22:44
door Dennis101
Als eerste zou ik de oorzaak zoeken, ook na meer dan een maand stilstaan moet hij nog moeiteloos kunnen starten.

Dennis B.

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 23:52
door Serious IIa
Hoi JW,

Ik heb sinds mijn nieuwe kabelboom "zweedse verlichting" oftewel mijn lampen zijn geschakeld via het contact ( met een relais natuurlijk) en zijn uit zodra het contact uit gaat , (zijn nog wel steeds uit te zetten tijdens het rijden , heb nl de voeding van de schakelaar naar het contact geleid) Dit is niet alleen heel erg handig maar ook veiliger in het verkeer (grotere zichtbaarheid, hoewel dat met mijn gele kleur niet echt nodig is )

Cheers bowy

Re: Waarschuwings signaal

Geplaatst: do 28 okt 2004, 10:41
door Jan Willem de Winter
Dennis,

Helaas niet met de omvormer een nachtje aan

Dat was/is het probleem

JW