Pagina 1 van 1

waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 11:18
door Chris 110
Ik had eerder al aangegeven dat de gloeiboegies van mijn 2,5 na kapot zijn. Ze zijn volgens mij alle 4 tegelijk kapot gegaan. Ze zien er niet beschadigd uit en de spanning erop is prima. Voor ik er nieuwe in zet (22,5Volt Buru, lastig te vinden en waarschijnlijk duur) wil ik proberen de oorzaak te vinden.
Ik dacht aan overspanning, maar tijdens het gloeien draait de dynamo niet, dus lijkt me dat onlogisch.
Het relais functioneert prima, de accu's worden niet leeg getrokken oid.
De motor is kort geleden gereviseerd, daarbij zijn overmaats wervelkamers gemonteerd. kan dit van invloed zijn? bijv doordat de temp. in de wervelkamers te hoog wordt, of moet je dan ook smelt-verschijnselen a.d bougies zien.

Ik hoop dat ik het probleem heb getackeld voor er nieuwe in gaan.

gr, Chris 110

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 11:55
door Aad G
Verstuivers in orde ??
Kan een oorzaak zijn.

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 12:05
door Chris 110
De verstuivers zijn nieuw, net als de pomp. als het met de afstelling te maken kan hebben, hoe kan ik er voor zorgen dat die goed staat?

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 12:38
door Aad G
Ik ben meer kennis van elektrisch.

Ik weet niet hoe ze bij jou geschakeld staan, maar als ze in serie staan hoeft er maar 1 kapot te gaan en stopt de rest er ook mee.

Zelf gisteren nog bemerkt bij een 2 1/4 diesel.
De tweede verstuiver werkte niet helemaal goed, resultaat was dat de gloeiplug eruit ging.
Deze stonden in serie, dus niets meer.

Aldus RB te B&R

Bel anders Ron even

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 13:08
door Chris 110
Bij mij staan ze paralel geschakeld. daarom zitten er ook 22.5V-gloeiers in. Zouden ze te veel spanning kunnen hebben gekregen? en hoe kan ik dat verhelpen?

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 13:43
door Frank
hoi

hoe oud waren de gloeispiralen? na verloop van tijd gaan ze stuk, en als er dan een gaat gaan ze vaak allemaal doordat ze dan meer stroom krijgen (er doen nog maar minder mee het vermogen van de accu word verdeeld over minder gloiespiralen)

groet frank

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 13:56
door Marco Lagerwaard
frank,

geloof niet dat dit helemaal juist is.

Als de bougies parallel staan dan heeft iedere bougie of het er nu twee zijn of 4 hetzelfde voltage.

de weerstand per bougie veranderd niet dus de stroom per bougie blijft gelijk bij het uitvallen van 1 bougie

U(volt)= I (amp) x R (ohm)

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 14:16
door Frank
marco,

jouw verhaal klopt als een bus, enige wat jij vergeten bent is het vermogen van de accu, wanneer je gloeit word er erg veel gevraagd van de accu, daardoor zakt de spanning van de accu behoorlijk, wanneer je nu met minder spiralen gloeit zakt de spanning minder en kan er dus een grotere stroom gaan lopen.

groet Frank

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 16:29
door peter
weet niet zeker of het bij LR ook zo is maar ik weet dat er systemen zijn met 22 volt (of 11 volt) gloeispieralen die toch een voorschakel weerstand hebben bij gloeien en dat op het moment van starten ze rechtstreeks op de accu komen omdat dan de spaning afneemt door de stroom die de startmotor neemt. kan zijn dat die weerstand ontbreekt??

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: wo 27 okt 2004, 23:16
door andre
Heb je de juiste gloeibouies? Heb zelf ooit eens "snelstart" gloeibouies er in gestopt, die gingen ook gauw kapot omdat ze te lang prik kregen.
Andre

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: do 28 okt 2004, 16:24
door Chris 110
De bougies zitten er al minstens 2 jaar in, ik heb nooit problemen gehad..

Re: waardoor gaan gloeiboegies kapot?

Geplaatst: do 28 okt 2004, 16:29
door Frank Munneke
zijn ze dan niet gewoon af? het is normaal om ze na verloop van tijd te wisselen.

groet Frank