Pagina 1 van 1

Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 02:06
door Eric 110 & LW "Getaway"
Stel...

Ik heb een 110 met een LT77s en een 230 (1,4) tussenbak, en "orginele"diffs
De banden die er onder zitten zijn 235x85x16 en de auto kan maximaal 135km/uur.
Nu wil ik een tussen bak plaatsen (230) van 1,2 (uit een Discovery) met serie Diffs en grote 280x85x16 banden.

Wat is de top snelheid ?? (zonder tegen wind of berg op)
Welke km teller aan de bak zijde moet ik gebruiken om de kilometers zo zuiver mogelijk te houden?? (Disco of Defender)
Welke van de twee combinaties kan het langzaams rijden ??

Welk reken wonder kan ons meer vertellen.

1e prijs : simpele helingshoek meter.
2e prijs : 7.50x16 binnenband.
3e prijs : Versleten bovenste tandwielen van een 230 (1,4)

gr Eric

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 02:30
door Anton RumbleRover
is 4000toeren per minuut/1.4/3,54x(omtrek 235x85x16)=m/sec of 4000toeren per minuut /1.2/4,7x(omtrek 285x85x16)=m/sec.

met de huidige bak en banden rij je 2027 meter per minuut (33,7 meter per sec.)
(121 km/uur)
met de veranderde bak en banden. rij je 1959 meter per minuut (32.6 meter per sec.)
117 km/uur.
ik ga uit van je vierde versnelling (1:1 vehouding. ofterwijl rechtstreekse verbinding.)

De grotebanden worden in de lage gearing met 25% gereduceerd door de 4,7 differencieels.

Lijkt mee een prima mod.

Anton (zelf ga ik liever voor een 1:6 bak met 4,2 diffs.)

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 02:34
door Anton RumbleRover
Eric, op 205 banden heb je een geweldige undercrowl!

Anton;-)

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 03:33
door RoLandrover
Anton... als ik jemag vragen?

gezien je rekenkundigmathematischmechanische benadering kan je mij miscjien helpen..

ik rijd een Disco 200TDi met iets te grote 255/85 banden. In de 5e is helaas enig vermogen ietswat ver te zoeken,en de lage gearing in de 1 geen crawl meer.

ik ben bezig met het probleem van vermogen door een grotere I-cooler te monteren
maar mag ik aannemen dat wanneer ik een Defender tussenbak monteer de overbrengings verhouding weer gunstiger word?

of is een andere mischien betere (dus duurzaam en goedkopere) oplossing om andere diffs te monteren?

zover ik weet is de hoofdbak de zelfde als anderen toch? LT77

kleinere banden geen optie, groter wel!

gr,

Rolandrover

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 04:11
door 110
Voor de hoofdbak (LT77) heb je ook nog "speciale" tandwielen om in de 1 en 2 een andere overbrenging te krijgen; minder toeren, meer vermogen;

FTC924 resp. FTC1989 voor de 1
FTC1412 resp. FTC1761 voor de 2

en een ander Gear-Layshaft cluster: FTC1417

Deze tandwielen zitten in de militaire uitvoeringen van de LT 77 (de 51A uitvoering).
Probleem kan natuurlijk zijn dat de overgang 2 naar 3 weer te groot wordt. Voor veel mensen is dat, en het gegeven dat optrekken nog langzamer gaat, de reden om deze overbrenging te veranderen.
Hieronder een overzicht met de overbrengingsverhoudingen (http://members.shaw.ca/red90/gears.html)

Box S/N

1st
2nd
3rd
4th
5th
Reverse


51A

3.985
2.519
1.5074
1.00
0.8314
3.7007

Ik weet niet of het een optie is om deze tandwielen te vervangen.


Succes

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 15:41
door Anton RumbleRover
een defender tussen bak met een 1:41 verhouding is de oplossing.
een disco heeft en 1:1.2 verhouding.

Anton

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 16:25
door RoLandrover
Bij deze aangeboden:

gezellige middag sleutelen met koffie en gevulde koeken
voor iemand die graag een disco tussenbak heeft op
zijn of haar Defender, relaxter en zuiniger rijden dus

gr,

RoLandrover

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 20:01
door Anton RumbleRover
ik wil wel ruilen, maar mijn 90 heeft eem 1:6 bak, en dan haalt je disco de 125 km niet meer.

Anton

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 23:02
door Serious IIa
Eric, Wil jij series diffs gaan monteren? Deze zijn namelijk veel zwakker dan die van de Def (tanden zijn van een zwakker materiaal) en zeker met zulke grote banden en een krachtige motor lijkt het me niet een hele goede optie....

Cheers bowy

ps heb ik nou toch een prijs

Re: Versnellingbak raadsel.......

Geplaatst: za 23 okt 2004, 23:45
door Anton RumbleRover
Valt wel mee met die zwake diffs bowy, een series wordt veelal in 2-wiel gereden terwijl een defender permanent 4x4 is. dus de vrijkomende krachten uit een defender worden beter verdeeld.
Het zwakke gedeelte kom je met name tegen in het diff zelf, maar als je het hart van je 3,54 diffs neemt en alleen het grote tandwiel en aandrijfstompje van de 4,7 overzet ben je er ook.

Anton