Accu Santana '88

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan willem

Accu Santana '88

Bericht door jan willem »

Beste mensen,

om jullie een heel ingewikkeld verhaal te besparen heb ik de volgende wellicht rare vraag.

zit de pluspool van een accu voor een santana '88 uit '80 aan de linker of rechter kant als hierbij de accu voor je staat met de polen het verst van je af.

Wie kan deze vraag beantwoorden en wellicht ook verklaren waarom hier klaarblijkelijk verschil in kan zitten.

thanks !
LimaWhiskey

Re: Accu Santana '88

Bericht door LimaWhiskey »

Het enige wat ik je kan zeggen, en er van weet, is dat de lengte en plaats van je aansluitkabels in de auto meestal is afgestemd op het type accu dat er standaard in hoort.
Andries
Frank van Rosmalen

Bericht door Frank van Rosmalen »

Als het goed is is de diameter van de plus net even iets groter dan van de min.
Verder is het zo dat bij de standaard accu's de plus rechts zit, tenminste als je de accu bekijkt zoals jij omschreven hebt.

Groet
Frank (trix G4)
Hugo

Bericht door Hugo »

Jan Willem,

Bij moderne auto's zit er verschil tussen de twee accupolen, bij oudere acuu's hoeft dit nog niet het geval te zijn. Meestal staat er wel een aanduiding op de accu welke pool de plus of min is. Staat dat er echt niet op dan kun je (als je de beschikking hebt over een multimeter) het volgende testje doen. Meet de spanning op de accu, geeft je display een negatief aantal volts dan zit je rode draadje op de min pool, geeft de display een positief aantal volts dan zit je rode draadje op de plus pool.

Mvrgr, Hugo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb in al onze auto's de + pool aan de linkerkant.
De reden hiervoor is dat er in onze Opel Astra alleen een accu met de + pool links past. Bij de Land Rovers van ons maakt dit niet uit, hier zijn de accukabels lang genoeg voor zowel de + links als rechts.
Om e.e.a. wat eenvoudiger te maken heb ik namelijk in alle auto's hetzelfde type accu, zodat ze onderling uitwisselbaar zijn.

Dennis B.
jan willem

Bericht door jan willem »

Beste mensen,

bedankt voor de reacties. "LimaWhiskey" slaat de spijker op de spreekwoordelijke kop. Waar zit de pool standaard bij de landrover Santana '88 uit 1980. Ik wil iemand namelijk een accu laten kopen voor deze auto (die ik nog niet gezien heb) maar de " garagist " wil weten of de pluspool links of rechts zit.

Het verhaal van de kabels ben ik bekent mee. Mijn Vw kever had datzelfde probleem.

Iemand een idee ?
Jos

Bericht door Jos »

Accu's zijn inderdaad te koop met de + accupool links of rechts.
Daar kan je voor kiezen en is over het algemeen afhankelijk van de lengte van je aansluitkabels.

Jos
Plaats reactie