Pagina 1 van 1

Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 12:29
door Timber
Goedemoregn timber heeft weer wat startproblemen, en volgens mij is het de bekabeling tussen mijn accu enmijn startmotor, voor mijn schutbord zit een blokje waar 4 kabels samenkomen naar proberen te starten %$%%$^%$ verbrand ik daar mijn vingers.

Mijn vraag is nu dus hoe dik moet die kabel zijn, wat voor oogjes moeten eraan en hoe krijg ik dat het beste aan elkaar,


mvg johan en timber,, ps ik kan niet kijken naar de accu nu ik wil vanaf mijn werk wat onderdelen halen zodat de vrouw morgen ochten boodschappen kan doen

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 14:14
door the-dude
Heb je die kabels aangepast dan?
Is het niet gewoon een kwestie van slechte massa? Heb ik ook gehad toen werd er ook vanalles warm.
Een extra massastrip van het chassis rechtstreeks naar de motor heeft het verholpen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 14:36
door Timber
IKheb inderdaad kabelbreuk gehad, en opnieuw kabel gemoteerd op dat blokje ,maar heb er nu geen vertrouwen meer in ?

en die massa kabel kan ik dat meten ? of zien ? of testen op een of andere manier ?

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 17:12
door peter
elke plek die heet wordt bij een kabel of een aansluiting is een gevaar en dus een probleem. er mag niets warm worden in je bekabeling!!!!!!!!!
dikte naar je startmotor min 75mm2 met goede persogen

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 17:17
door Ploertje
Als dat bewuste "blokje" erg heet wordt dan zit 9 van de 10 keer het probleem daar.

Door slecht contact (vuil / corrosie), of een slechte of te dunne verbinding, is er teveel weerstand voor een grote stroom. Op die plek onstaat dan veel warmte.

Volgens mij kom je een heel eind met kabels van 25mm of 35mm met de juiste ogen of vorken op pinnen (net wat je kan/moet gebruiken) (Automaterialenzaak)

Deze ogen of andere dingen moet je officieel met een speciale tang op de kabel knijpen. Het kan ook met een goede griptang of in de bankschroef. Ik heb op het"platste" vlak, in de lengte richting van de kabel nog een kerf gemaakt met een metaalbeitel. Vooraf de kabel nog met vaseline ingesmeerd om de corrosie tegen te gaan.

Alles wat je aansluit, licht opschuren en met vaseline insmeren, daarna voldoende aandraaien. Enkele dagen later nogmaals aandraaien. Koper is namelijk makkelijk vervormbaar.

Succes,
Richard

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: wo 22 sep 2004, 19:13
door 110
Solderen is nog een mooiere optie,

over het insmeren met vasaline heb ik sinds het weekeinde zo mijn twijfels;
Indien je warmte vorming krijgt door bij voorbeeld een kortsluiting die de zekering niet door laat slaan (in mijn geval een kapotte boordstroom stekkeraansluiting) dan heb je met vasaline juist op de plek waar je geen brandstof wilt hebben dat aangebracht.
De vasaline zal smelten en geeft met een paar vonken een ideaale ontsteker (en het is niet prettig om vlammen uit het dashboard te zien komen).

Er zijn prima "contact-sprays" die wel vocht uitsluiten meer niet (of weinig) brandbaar zijn.


Succes


P.S.,
Timber is toch niet zo oud dat dat blokje een startrelais is ?

Re: Accu bekabeling vraag???

Geplaatst: do 23 sep 2004, 01:42
door Timber
nee blokje is een soort knutselwerkje, de plus vanmij accu zir top een blokje van kunstof met daar in eenkoperen bout, daar op de plus naar startmotor en nog 4 andere kabels,,,

dnek dat ik morgen een nieuwe plus trek van de accu naar de startmotor en vandaar eeniets dunnere naar het "blokje trek voor de verdere verbindingen,

mvg johan