kruiskoppeling vervangen: help!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thomas

kruiskoppeling vervangen: help!

Bericht door Thomas »

Ik wil beginnen met het eerste klusje aan mijn LR 110 (bj 1990). Het gaat om een 2.5TD met stuurbekrachtiging.

De onderste kruiskoppeling van de stuurstang (die bij het stuurhuis) is versleten. Ik heb al een nieuwe, maar nu moet die ouwe er dus uit. Lijkt eenvoudig, alleen, de slangen van de stuurbekrachtiging zitten vreselijk in de weg. Mag ik die loskoppelen? Lijkt me niet (daar zit toch vloeistof in)? Of moet ik die eerst ergens afsluiten en dan pas loskoppelen?

alvast bedankt!
Thomas

Re: kruiskoppeling vervangen: help!

Bericht door Thomas »

op de volgende foto kan je de kruiskoppeling en de 2 slangen zien:

[gallery44132.fotopic.net]
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ja hoor kan je gewoon los halen, alleen het slangetje wat van het reservior komt moet je misschien snel omhoog buigen omdat dit anders leeg loopt.
Je kunt natuurlijk ook eerst het reservior leeg zuigen. Hier zit ATF olie in.

Jan Schober
Stijn Schober

het is maar een term

Bericht door Stijn Schober »

aan de uitdrukking "vreselijk in de weg" zul je ook een beetje moeten wennen. als je aan een laro sleuteld zit alles vreselijk in de weg, net als dat je voor de meest simpele klusjes met z'n tweeen moet zijn. zo hebben vrijwel alle boutjes een moertje, hoe een onmogelijke positie ook.
in dit specifieke geval weet ik niet of je er bij kunt maar misschien is het wel de moeite om het toch te proberen.
defender110

Volgens de workshop manual

Bericht door defender110 »

9.Verwijder de vuldop van het stuurbekrachtigingsreservoir.
10.Plaats een voor dat doel geschikte opvangbak onder het stuurhuis.
11.Maak de toevoer- en afvoerleidingen los van het stuurhuis. Tap alle vloeistof af.
12.Sluit de open einden van de leidingen af teneinde het binnendringen van vuil te voorkomen. Plaats de vuldop van het vloeistof-reservoir.

Als je nog wilt weten hoe de pomp te ontluchten na de werkzaamheden laat maar even weten.

Marco
Thomas

Re: Volgens de workshop manual

Bericht door Thomas »

en ondertussen weet ik waarom de stuurbekrachtiging zoveel lawaai maakte: er zat geen olie in het reservoir :-)

soit, ik heb alles laten zitten, omdat ik er, de opmerking van Stijn in gedachten, dan toch bijkon.

het volgende probleem: het vervangstuk past niet! Tenzij ik het stuur op zijn kop plaats dan. Moet ik even uitklaren met mijn leverancier. Maar voorlopig kan ik dus niet verder.
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

Hoi Thomas
Kan je de 2e van de kruisjes (bovenste) dan niet 180gr draaien?
ze zijn idd met wat moeite wel los te krijgen zonder alle slangen te verwijderen
wat ik ook niet zou doen. hoe meer je los haalt des te meer er weer niet goed kan gaan.

je kan de helestang zover ik weet ertussen weg krijgen met genoeg wd40 schuift alles lekker soepel.

Ontlucht zeker even je stuurhuis na je er olie in hebt bijgevuld. er zit een ontluchtings nippel op. even een slangetje opdrukken voor het gemak, en als je die lang genoeg hebt leid je deze zo weer naar je vulpotje. niet te ver opendraaien anders heb je je vul potje vol met een olie/lucht mengsel.

gr,

RoLand(rover)
Plaats reactie