Pagina 1 van 1
olie...olie...overal olie...
Geplaatst: do 09 sep 2004, 22:45
door Rik
Hallo (deskundige) prikkers,
Onze 110 lekt, zoals het hoort en zoals iedereen weet, olie.
Maar de laatste dagen wordt het toch een beetje te gortig.
Op vakantie hadden we op een warme dag het probleem dat de motorolie te warm werd (volgens het metertje). Toen viel me op dat het hele blok vol met olie zat.
Het leek van onder het kleppendeksel te komen. Ook langs de 3 schroeven bovenop het deksel en de olievuldop zaten oliesporen.
Eenmaal thuis het blok een beetje schoongemaakt, maar nu zit het blok weer helemaal onder de olie. Het is een 2,5D n/a
Hoe kan dit?
Is de pakking van het kleppendeksel gewoon lek/kapot? +/- 6000 km terug zijn de kleppen gesteld. Kan ik het deksel lichten en dezelfde pakking weer gebruiken, of moet ie altijd vernieuwd worden?
Maar dan hebben we nog de olie bij dop en de 3 schroeven.....
Staat er te veel druk op de olie, zodat het overal uit geperst wordt? Ik weet niet of dit mogelijk is....??
Of is de koppakking lek....wat ik toch echt niet hoop, hoe merk je dit?
Ik hoop dat jullie weten wat het zou kunnen zijn.
Groeten van Rik
Spike, 110 2,5D n/a '86
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: do 09 sep 2004, 23:18
door Ron bolleboom
je zal wel te veel carter druk hebben dit kan meerdere oorzaken hebben .zuiger schade of versleten . koppaking eruit op een olie kanaal . in ieder geval klinkt dit niet goed.
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: do 09 sep 2004, 23:31
door Jeroen 90 TD
De koppakking kun je zeker niet opnieuw gebruiken, maar die kost ook niet zo veel. Als je het echt goed wil doen, moet je de kop ook laten vlakken. Dat kun je niet zelf. Ik geloof dat dat z'n 30 euro kost.
Groeten,
Jeroen 90 TD
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 00:21
door "90"
Misschien te simpel voor worden, maar zit het kleppendeksel nog wel goed vast?
Drie boutjes eerst even controleren.
Groet van Marco!
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 00:29
door Roel K
Rik,
dit klinkt als teveel carterdruk zoals Ron al zegt. Ik had dit ook na een foutje bij
de inbouw van een vacuumpomp (op precies dezelfde plekken lekte olie) waardoor
de carterdruk niet wegkon.
Zit de carterontluchting niet verstopt? Haal evt de slang eens los.
Succes,
Roel
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 01:19
door Rik
Klinkt heel logisch, te veel carterdruk.
De carterontluchting, is dat de slang aan de vuldop? deze gaat toch naar het luchtfilter?
Roel, waar zat bij ju toen het probleem? was dat ook een verstopte ontluchting.
Als het nou geen verstopte carterontluchting is, wa zou het dan kunnen zijn?
Ga morgen meteen kijken.
Bedankt,
Rik
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 01:40
door 110
Lekken op de kleppendeksel bij het hergebruiken van een klepdekselpakking is bijna niet te voorkomen.
Hoewel het een pakking van kurk is (die je vaker zou moeten kunnen gebruiken) lekt deze bijna altijd bij hergebruik.
Onder de drie moeren die het kleppendeksel vasthouden horen pakking ringetjes, en die zijn niet her te gebruiken. Dus na elke keer kleppenstellen vervangen.
Deze moeren kan je niet te vast aandraaien, want anders duw je je kleppendeksel kapot.
De carterontluchting gaat via de vuldop op het kleppendeksel (en soms ook direct van onder uit het carter). In de vuldop zit een gaasje met daarachter staalwol, dit vervuild tijdens het gebruik, en de dop moet dan ook regelmatig uitgespoeld worden (dit kan in diesel of benzine, maar wel goed laten uitdrogen ! anders gaat je motor op die brandstof lopen).
Het is, en blijft natuurlijk mogelijk dat je teveel carterdruk hebt vanwege de door Ron genoemde problemen. Ook kunnen de klepgeleiders en seals nog lekken.
Ik zou zelf eerst de carterontluchting en pakking van het kleppendeksel controleren, daarna klepseals vervangen (kost allemaal niet veel).
Als je last houdt van een te hoge carterdruk ontkom je er niet aan om de kop te lichten. Vlakken hoeft niet altijd, maar laat dit controleren door een goed (=vertrouwd) revisie bedrijf.
Succes
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 02:13
door Rik
He 110,
Na het kleppen stellen is er een nieuw klepdekselpakking in gekomen.
Dus het is geen gebruikte.
Dat staalwol zit dat voor de ingang naar de slang die aan de dop zit?
Zijn de klepseals makkelijk te vervangen?
Morgen ga ik kijken tis nu pikkedonker
bedankt, Rik
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 10:56
door 110
Ja,
als je vanaf de onderkant (als zat de dop op de motor) in de dop kijkt zie je gaas.
Daarachter zit staalwol (of een ander filterend materiaal, maar voor zover ik weet staalwol).
Klepseals zijn te vervangen als de kop op de motor staat,
maar je moet natuurlijk voorkomen dat de kleppen naar beneden kunnen glijden, dus steeds de zuiger van de kleppen waarmee je bezig bent in het bovenste punt zetten.
Succes
Re: olie...olie...overal olie...
Geplaatst: vr 10 sep 2004, 17:01
door Roel K
> Klinkt heel logisch, te veel carterdruk.
> De carterontluchting, is dat de slang aan de vuldop? deze
> gaat toch naar het luchtfilter?
Precies, de oliedamp wordt verbrand.
> Roel, waar zat bij ju toen het probleem? was dat ook een
> verstopte ontluchting.
Hmm, dat was een foutje van SMB tijdens de montage.
Ze hadden de carterontluchting naar de voormalige vacuum-aansluiting verhuist. Hier bleek nog een klepje te zitten (voor de vacuumdruk op te bouwen), wat niet werkte bij de carterontluchting. Resultaat: enorme drukopbouw. Ik merkte het pas na 30 km rijden en zag toen ik gestopt was een oliespoor op de weg liggen!
Omdat SMB een prima bedrijf is (goede service, zeer vriendelijke monteurs!) vertel ik dit liever niet meteen - een foutje kan iedereen overkomen.
> Als het nou geen verstopte carterontluchting is, wa zou het
> dan kunnen zijn?
> Ga morgen meteen kijken.
Ik zou eerst het gaas schoonmaken dat "110" aanraadt.
Succes,
Roel