praktische tips gevraagd vervangen didtributieriem 300TDi
Geplaatst: do 09 sep 2004, 01:34
Ik rij zelf in een serie III 109 STW maar voor een kennis van mij wil ik de distributieriem vervangen van zijn pas aageschafte defender 300TDi van 97.
Nu heb ik net het werkplaatshandboek uitgelezen en heb ik nog een paar praktische vragen. ik heb op het forum naar dit onderwerp al gezocht maar mis ik toch nog een paar specifieke antwoorden.
Ik hoop dat iemand mij een passend antwoord kan geven.
Het handboek spreekt over een aantal special tools, op enkele na zijn dit eenvoudige hulpstukken die eenvoudig zelf te fabriceren zijn maar toch hierover de volgende vragen:
1) blokkeer ijzer welke op de krukas poellie geschroefd wordt: als iemand mij de diameter en steek van de boutgaten zou kunnen doorgeven dan kan ik hem (gemakkelijker) namaken
2) is het noodzakelijk om de visco fan te verwijderen, of kan deze blijven zitten en is er voldoende ruimte tussen fanblad en radiator om het dist. deksel compleet met visco fan langs boven te verwijderen?
PS: de afscherming van de fan/radiator moet dan ook gelijk mee naar boven.
3) is het nodig (of handiger) om de radiator te verwijderen?
4) indien visco fan verwijderd moet worden heb ik een extra dunne sleutel maat 32 nodig, mijn vraag hierbij: is de de visco fan met linkse of rechtse draad gemonteerd?
5) de blokkeerstift voor het vliegwiel !! als iemand hem heeft of reeds nagemaakt heeft kan hij mij dan misschien de maten door geven (lengte, dikte, draaddiameter etc)
6) dezelfde vraag voor de blokkeerstift van de brandstofpomp
7) voor het op spanning zetten van de riem wordt er gesproken over een momentsleutel met een ronde aanwijzer, kan ik hiervoor ook mijn oude momentsleutel gebruiken (doorbuiging buis wordt met een tweede stang afgelezen op een schaal)
Als er nog iemand praktische tips heeft over het uitvoeren van dit karwei dan hoor ik dat graag.
In ieder geval iedereen al bij voorbaat bedankt.
Ronald LR109STW
Nu heb ik net het werkplaatshandboek uitgelezen en heb ik nog een paar praktische vragen. ik heb op het forum naar dit onderwerp al gezocht maar mis ik toch nog een paar specifieke antwoorden.
Ik hoop dat iemand mij een passend antwoord kan geven.
Het handboek spreekt over een aantal special tools, op enkele na zijn dit eenvoudige hulpstukken die eenvoudig zelf te fabriceren zijn maar toch hierover de volgende vragen:
1) blokkeer ijzer welke op de krukas poellie geschroefd wordt: als iemand mij de diameter en steek van de boutgaten zou kunnen doorgeven dan kan ik hem (gemakkelijker) namaken
2) is het noodzakelijk om de visco fan te verwijderen, of kan deze blijven zitten en is er voldoende ruimte tussen fanblad en radiator om het dist. deksel compleet met visco fan langs boven te verwijderen?
PS: de afscherming van de fan/radiator moet dan ook gelijk mee naar boven.
3) is het nodig (of handiger) om de radiator te verwijderen?
4) indien visco fan verwijderd moet worden heb ik een extra dunne sleutel maat 32 nodig, mijn vraag hierbij: is de de visco fan met linkse of rechtse draad gemonteerd?
5) de blokkeerstift voor het vliegwiel !! als iemand hem heeft of reeds nagemaakt heeft kan hij mij dan misschien de maten door geven (lengte, dikte, draaddiameter etc)
6) dezelfde vraag voor de blokkeerstift van de brandstofpomp
7) voor het op spanning zetten van de riem wordt er gesproken over een momentsleutel met een ronde aanwijzer, kan ik hiervoor ook mijn oude momentsleutel gebruiken (doorbuiging buis wordt met een tweede stang afgelezen op een schaal)
Als er nog iemand praktische tips heeft over het uitvoeren van dit karwei dan hoor ik dat graag.
In ieder geval iedereen al bij voorbaat bedankt.
Ronald LR109STW