groot probleem., gaarne direct hulp nodig

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

groot probleem., gaarne direct hulp nodig

Bericht door Jan-Cor »

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen en dat niet iedereen in Naarden is.

Ik heb een Discovery 300Tdi van 1995 en ik heb een probleem met de hydraulische koppeling.

Op dit moment zit er een groene vloeistof in, en naar ik begrepen heb is dit een (Citroen) LAM olie. Ik heb een werkplaatshandboek maar daar staat niet in wat voor vloeistof hiervoor gebruikt moet worden.

Kan iemand mij daar duidelijkheid over geven?

Mijn Koppelingspedaal komt niet meer volledig terug en ontkoppelt alleen nog op de laatste 3 cm (indrukken pedaal).

Graag telefonisch antwoord maar per email kan ook hoor. Ik heb net een nwe baan en ik kan het niet maken om as maandag niet op te komen dagen omdat mijn auto kaduk is :-(

Groetjes, JC
Tel: 06-54 235 106
110

Re: groot probleem., gaarne direct hulp nodig

Bericht door 110 »

In het koppelings systeem hoort rem olie,
enwel DOT 4.
(zie ook: [www.kroon-oil.com] )

Ik weet niet wat de door jou genoemde LAM (LHM ?) olie doet met afdichtingen van een Land Rover, maar wat je beschrijft lijkt ook op een slecht afgesteld koppelingspedaal.

Succes
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Dank je, ik had zelf ook al het idee dat het DOT 4 moet zijn, maar het staat niet in het werkplaatshandboek aangegeven.

Ik weet ook niet waarom ze er LHM in hebben gegooid, ik heb de auto al een paar jaar en ik moet ook bekennen dat ik inderdaad deze olie nog nooit heb vervangen.
LHM schijnt een minerale olie te zijn, dus ik denk (en hoop) niet dat de afdichtingen kapot zijn, ik ga het nu vervangen door DOT4 en eens ff kijken of het daar beter van wordt.

Als iemand nog tips heeft??

Groetjes, JC
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoi Jan-Cor,

Als het vloeistofpeil niet gedaald is kan het de hoofdcilinder zijn. Bij onze serie3 (ook hydraulische koppeling) hadden wij dezelfde verschijnselen en konden we uiteindelijk helemaal niet meer (ont)koppelen.
Indien de slave-cilinder onderin het begeeft zakt het oliepeil dus deze zal het niet zijn. Succes!

Greetz,
Maarten
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Het probleem is inmiddels opgelost.
Het zal wel aan achterstallig onderhoud hebben gelegen, ik heb de alle olie nu vervangen door DOT4, doorgespoeld en ontlucht, er zat ook heeeeel veel lucht in, nu maar hopen dat er geen lek in het systeem zit, maar daar kom ik naar verloop van tijd wel achter.

Iedereen bedankt voor de tips!

Groetjes, JC
Ard

Bericht door Ard »

Als je koppelings pedaal niet meer helemaal omhoog komt zal ook de veer aan het pedaal wel losgeschoten of gebroken zijn.
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Nee Ard, het is alleen een kwestie van hydraulic.
Zoals vermeld is het probleem al opgelost.

Groetjes, JC
Plaats reactie