oliekoeler..... ja , alweer een

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
De Groene Schavuit

oliekoeler..... ja , alweer een

Bericht door De Groene Schavuit »

aankomende woensdag gaan Aad Koene en ik de groene schavuit weer zindelijker maken(1/2 tot 1 liter olie per dag). heb nou een oliekoeler en mijn motor blijft veel te koud.. een mailtje naar Ron B leerde mij dat ik die gewoon kan afdoppen. zoekactie op prikbord leerde mij dat ik een oliedrukmeter? ook moest vervangen. dit betrof postings over een 2.25 diesel. heb zelf een 2.5 n/a diesel. geldt dat ook voor deze motor? weet het nou ff niet meer ;?

gr Gheert
"90"

Re: oliekoeler..... ja , alweer een

Bericht door "90" »

De oorzaak van een te koude motor is toch eerder te vinden in een slecht werkende thermostaat dan de oliekoeler. De oliekoeler werkt voor zover ik weet ook via een thermostaat en blijft dus dicht totdat tropische temperaturen worden bereikt.

Toch?????

Groet van Marco
Rik

Bericht door Rik »

He Marco,
Heb laatst geleerd dat de oliekoeler geen thermostaat heeft. (ik heb het me ook maar laten vertellen).

He Gheert,
Wil je mijn oliekoeler... deze wordt te heet ;-)

Rik
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

Die van mij heeft wel een thermostaat.

Zit in het verdeelblok tussen motor en oliefilter (daar waar de koeler aangesloten wordt).

Marc van Aperen

90 2.5 D N/A ex. mod
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Ik denk dat Ron B. het had over een series-ex-leger (ik heb het hem ook eens bij een praatje voor de LRCH horen vertellen), de truc van afdoppen werkt alleen als je een oliekoeler zonder termostaat zou hebben. Mijn ex-mariniers-110 heeft een oliekoeler met thermostaat, inderdaad in de adapterplaat achter het oliefilter, waar de slangen voor de koeler ook vandaan komen. Als jou motor koud blijft, zou ik eerst de temp-meter controleren, en eventueel de werking van die termostaat controleren. Als je een goed werkende termostaat erin hebt, is afdoppen ven de oliekoeler niet nodig.

gr, Chris 110
www.opwielen.nl
Plaats reactie