hoe moet je een auto invoeren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno SIII88& Stageone

hoe moet je een auto invoeren

Bericht door menno SIII88& Stageone »

goedendag schotels.

kan iemand mij stap voor stap vertellen hoe ik een auto kan invoeren.
dus ook hoe je hem moet (uitvoeren) of ( afmelden) uit het land van herkomst.
alvast hartelijk bedankt

gr menno
Jurjen

Re: hoe moet je een auto invoeren

Bericht door Jurjen »

Uit welk land komt de auto?
Jurjen
EdwardDonkers

Bericht door EdwardDonkers »

[www.rdw.nl]
Harry & de RUS

Bericht door Harry & de RUS »

Menno, als je een serieus antwoord wilt hebben is het mijnsinziens verstandig om op z'n minst te vermelden of het hier gaat om een nieuwe of gebruikte auto en ook vanuit welk land.
Op dit prikbord zijn soortgelijke vragen regelmatig gesteld, dus met de zoekfunctie (bovenaan de blz.) moet een deel van jouw vragen op te lossen zijn. Daarnaast hebben de Douane en RDW elk een website welke veel uitlegt.
T.a.v. het afmelden van de auto zullen de regeltjes per land verschillend zijn. In Engeland heet de RDW: DVLA (en die heeft ook een website).
Mvg

Harry & de 'RUS'
1983 S3 SWB ex-British Telecom (vml. kenteken: A780RUS)
menno SIII 88& Stage one

Bericht door menno SIII 88& Stage one »

het gaat over een series uit zwitserland
Durk

Bericht door Durk »

Menno,

Ik heb kort geleden een Defender uit Duitsland ingevoerd:

1.zorg dat je over de telefoon de prijs bepaalt met de verkoper, als je met een aanhanger arriveert snapt hij wel dat je em mee wil hebben
2. cash mee, erheen, auto bekijken, als 't goed is contant betalen en auto opladen.
3.denk erom: uitvoer document meenemen, in mijn geval de 'fahrzeugbrief' de auto is dan automatisch uitgeschreven in 't wegennet van in mijn gevall Duitsland
4. auto mee terug op de kar naar nederland
5. direct in nederland afspraak maken met de RDW, wachttijd ongeveer 6 wkn.
6. in die tussentijd kan je em klaarmaken voor de keuring, in mijn geval dus 'grijs' ombouwen.
7. keuring(fahrzeugbrief mee!)--> goedgekeurd: 3 dgn later heb je een kentekenbewijs en kan je platen laten maken en RIJDEN

stelt weinig voor allemaal, best goed te doen. Je hoeft GEEN BPM te betalen als je em 'grijs' laat keuren, en de BTW zit bij het aankoopbedrag in, that's all.

Durk
Dennis

Bericht door Dennis »

Ook ol importeerde ooit mijn Heidi uit CH.
Hieronder mijn bevindingen destijds. De prijzen zullen anders zijn, maar CH is geen EU lid, dus de regels gelden nog.

[home.zonnet.nl]

Het importeren van je eigen LR vanuit Zwitserland
kort overzicht
uiteraard dien je eerst de auto van je dromen gevonden te hebben. Dingen waar je op moet letten staan al vermeldt bij de Landrover FAQ’s link op de vorige pagina, maar in het kort dien je rekening te houden met een aantal dingen:

kun je de auto door de RDW keuring krijgen zoals ie is of moet er veel aan gebeuren.
Kun je dat zelf of laat je het doen en wat gaat dat kosten?
Het is verstandig om aan te nemen dat de keurmeesters dag in dag uit auto’s keuren en dus alles (alles!) zien wat er aan je auto mankeert. Deze moet dan ook in prima staat verkeren. De auto moet er bij voorkeur ook netjes uitzien, opruimen en poetsen dus. Een nette auto keurt nu eenmaal makkelijker dan een rommelige vieze auto, al is ie technisch in goede staat, het gaat om de indruk.
Speerpunten in de keuring zijn o.a. de remmen (erg belangrijk is de remvertraging en de rembalans; het evenwicht in remkracht van linker- en rechterrem) de verlichting (stel ze vooraf goed af bij een garage en het chassis/rijdend gedeelte. Verder kijkt men of ie niet teveel lekt en of de bedrading veilig is.
Wat kost de auto in totaal na invoering
De aanschaf van een auto in Zwitserland is op zich niet moeilijk. Zoeken, onderhandelen, betalen en vervoeren. Echter hier houdt het niet op.

Vervoeren van de auto. Bij het kopen van de auto kun je vragen of de verkoper een exportkenteken voor je aanvraagt. Deze is een maand geldig; d.w.z. tot het einde van de kalendermaand waarin je het aanvraagt. Zorg zo mogelijk dat je hem dus aan het begin van de maand koopt. De auto heeft dan ook een groene kaart en kun je auto tot aan de voordeur thuis brengen. Kosten: fl. 400 anders op een autoambulance welke voor fl. 75 p.d. te huur zijn. Voordeel van een exportkenteken is dat je ook de juiste papieren voor de invoer hebt.
Invoeren betekent invoerrechten betalen en eventueel BPM. De site [www.douane.nl] en [www.rdw.nl] geeft informatie en een brochure uit. Invoerrechten zijn, afhankelijk van de ouderdom van de auto, 10% van de aanschafsom. Ook de BPM is afhankelijk van het bouwjaar van de auto; ouder dan 25 jaar betekent geen BPM betalen. het invoeren van een auto verlangt een Enig Document. Dit document kun je het best laten invullen bij een expeditiebedrijf; PORS aan de vlaardingseweg te Rotterdam doet dit voor fl. 50.
Keuringkosten. Een RDW keuring en tenaamstelling kost je fl. 205. Tel daar ook het wegen (fl. 35) bij op.

Groet.

Dennis
Plaats reactie