Olie temperatuur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jack

Olie temperatuur

Bericht door Jack »

Ha Prikkers,

Ik zit met het volgende ik hen een 109 S3 ex leger 2,25 diesel, mijn koelwater en olie temperatuur lopen wel heel erg hoog op na ongeveer 30 tot 40 km met een normale snelheid 80 km staan ze half in het rood.
Toen ik deze laro kreeg was de aanwijzing ook wel hoog tussen de N(ormaal) en H(oog).
In de tussentijd heb ik mijn radiateur en olie filter vervangen allemaal origineel spul voor gebruikt. De olie die er nu inzit is "Duckhams 20w50 speciaal voor oldtimers"
Ook de contacten van de sensors schoongemaat.

Graag tips en truck, want dit rijdt niet echt fijn wat zijn de normale bedrijfstemperatuten van het koelwater en de olie?

Groeten,

Jack.
alain

Re: Olie temperatuur

Bericht door alain »

Als je hebt gereden moet je aan de darm van de radiator die naar de motor voelen of deze ook echt zo heet is, zo niet kan het wel eens je waterthermostaat zijn die kappot is (heb dit zelf ook al meegemaakt).

veel succes
greetz Alain
Aad G

Bericht door Aad G »

olie en water ??
geen loszittend kontact bij je meters of een slechte massa ?
Robert Windrich

Bericht door Robert Windrich »

Is de radiator wel goed? Misschien hangen de lamellen wel los in de kast? Alles ziet er goed uit maar door te weinig contact koelt de radiator niet voldoende?
Ron bolleboom

Bericht door Ron bolleboom »

dit probleem komt veel voor bij militaire L.R,s is meestal niets aan de hand alleen de meter geeft te veel aan .
peter

Bericht door peter »

kontroleer de spaning op de meters die moet 10 volt zijn
Jan W

Bericht door Jan W »

Bij mij staat de water temp ook altijd in het rode vlak. ga pas zorgen maken als ook de olie te warm gaat worden.

Een te koude motor is ook funest.

JW SIII 109D '80 ex militair
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij een 24 volt uitvoering is de spanning niet geregeld vanwege de toegepaste kruisspoelmeters i.p.v. de bi-metaal meters in de 12 v uitvoeringen.
Zoals Ron al zegt zijn de meters in de 24 v uitvoeringen zeer onbetrouwbaar, Yuri heeft hier ook al veel onderzoek naar gedaan.
Uiteraard is het wel verstandig om de werkelijke temperaturen te meten met een betrouwbare temperatuurmeting, en dit met de meters van de auto te vergelijken.

Dennis B.
Niek

Bericht door Niek »

Dennis101 schreef:
>
> Uiteraard is het wel verstandig om de werkelijke temperaturen
> te meten met een betrouwbare temperatuurmeting, en dit met de
> meters van de auto te vergelijken.
>
Weet iemand wat voor een schroefdraad gebruikt wordt voor de olie- en water temperatuur sensoren zodat deze vervangen kunnen worden door bijvoorbeeld VDO spullen.
peter

Bericht door peter »

weet niet uit mijn hoofd. maar ik heb bij de baco (dump in ijmuiden zie dumppagina) een goedkoop nieuw temp.meter met sensor gekocht die ik zo in het blok kon draaien. werkt perfekt
Aad G

Bericht door Aad G »

Equus heeft ook en leuk assotiment
Plaats reactie