remtrommel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
stino

remtrommel

Bericht door stino »

ik ben bezig met het vervangen vanderemcylinders,schoennen en trommels.
Ik heb tijden het demonteren alles op videoop genomen,alleen een of adere oet... heeft iets over de band opgenomen. nu weet ik niet of ik de veren wel goed heb aangesloten. de remtrommel wil er niet op. stel bouten zijn allemaal terug gedraaid.
Heeft iemand een duidelijke foto waarop ik het kan zien? het gaat om een serie 3 109 uit 1973.

gr. stijn
Dennis101

Re: remtrommel

Bericht door Dennis101 »

Ik heb geen foto's maar misschien dat een korte uitleg voldoende is.
Voorremmen: De veren haken aan een pen vlak onder de bovenste remcylinder en vlak boven de onderste cylinder. De andere kant van de veren haken telkens aan de remschoen die aan het vaste deel van de cylinder aanligt. Let erop dat de verstellers ook werkelijk tegen de pennen op de remschoenen aanliggen en dat de schoenen ook werkelijk IN de gleuven van de cylinders zitten. Je hebt kans dat je voordat de trommel erop kan dat de schoenen iets naar boven of naar beneden verschoven moeten worden, dit doe je op het oog en gebruikt de ankerplaat als referentie.

Achterremmen: De veren met alleen spiralen aan de uiteinden komen vlak onder de remcylinder te liggen, de veren die over de hele lengte gewonden is komt vlak boven het vaste draaipunt. De veren liggen achter de remschoenen. Bij montage moeten de schoenen meestal iets naar buiten getrokken worden om de verstellers op de juiste plaats tegen de pennen te laten aanliggen. Ook hier moet je er goed op letten dat de schoenen IN de gleuven liggen. Ook moeten de schoenen voor montage van de trommel eerst gecentreerd worden.

De remschoenen zijn pas echt goed af te stellen als het systeem gevuld en ontlucht is, na het verdraaien van een versteller altijd het pedaal stevig bedienen omdat de verstellers de remschoenen ook iets verschuiven. Na het afstellen moeten de remschoenen GEHEEL VRIJ kunnen lopen en mogen absoluut niet slepen (ook niet een heel klein beetje).

Dennis B.
stino

Bericht door stino »

Bedankt Dennis! Had ik mijn veren toch goed zitten geloof ik, kan ook eigenlijk maar op een manier , eigenlijk heb ik alles wat jij beschrijft ook geprobeerd maar, de trommel wil er net niet op. Erg vreemd!!! eerder is er al geschreven dat je het metalen lipje op je cylinder weg kan halen om meer ruimte te krijgen, daar lijkt het bij mij ook op. alleen lijkt mij dit ivm de veiligheid niet echt een oplossing. iemand nog een goed idee!!!

gr stijn
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Heb je de verstellers niet iets te ver teruggedraait?
Als je ze tot de aanslag terugdraait gaan ze namelijk weer een heel klein stukje naar buiten. Met nieuwe trommels en schoenen past alles net. De plaatjes moet je er inderdaad niet uithalen, is gevaarlijk.

Dennis B.
peter

Bericht door peter »

de remschoenen zijn verschillend weet je zeker dat je geen twee rechter op een wiel heb zitten en twee linker uiteraard op de andere?
stino

Bericht door stino »

Dat is een goeie Peter, alleen zie ik geen verschil en lijken ze het zelfde.
Achter past het allemaal prima. Ik heb het idee dat het niet de juiste schoenen zijn ze komen van paddocks het nummer kloptwel , wat ook raar is! de pinnen waar de adjuster tegen aan komt zijn langer dan bij de oude remschoenen en komen tegen de ankerplaat aan, ik heb deze een klein beetje bij gevijld en nu past dat wel.
Wat ik ook vreemd vindt is dat ik een stalencylinder heb ( eentje maar ) waar geen lipje inzit en die dus wat dieper is. Ik gebruik deze niet maar ik vermoed dat de combinatie van deze cylinder met deze schoenen wel werkt. beide komen van paddocks. Ik heb 4 girlings die ik wil gebruiken.
Plaats reactie