roest probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Geerlings

roest probleem

Bericht door Henk Geerlings »

Lang geleden een versnellingsbak overgenomen die een nachtje in zee had gelegen. Nu toch maar eens opengemaakt om te kijken hoe deze ervan binnen uitzag. Even schrikken, stonk naar rotte vis maar geen scholletje te bekennen! Binnenkant zit dus vol met roest en draait niet. Is het mogelijk om de bak vol te gooien met een roestoplosser, dit een tijdje te laten staan en dan goed schoonspuiten met een stoomcleaner, nieuwe pakkingen en met olie vullen en rijden maar of is dit te simpel gedacht? Zo ja, welke roestoplosser is hiervoor geschikt (20 liter cola ofzo?) of zijn er nog andere oplossingen. Ik heb nog nooit een versnellingsbak uit of in elkaar gezet dus dat zie ik eigenlijk niet zo zitten en het mag ook niet teveel centjes kosten maar die zijn er ook niet. Dus........
Iemand ideeën?

Groeten Henk & Marianne
Leo

Re: roest probleem

Bericht door Leo »

Bespaar je de moeite en breng deze bak gewoon naar de schrootboer.....Als hij echt zolang vol zout water heeft gezeten is alles door en door verrot.
ivar

Re: roest probleem

Bericht door ivar »

als er veel roest inzit zullen de lagers en keerringen ook wel verroest zijn en daarmee einde van de bak.
misschien voor wat goede onderdelen voor je volgende opknapper

groeten ivar
www.landroversite.tk
Dennis101

Re: roest probleem

Bericht door Dennis101 »

Henk, als het de oude bak uit de 101 van Andre is moet je natuurlijk wel het koppelingshuis, het bovendeksel en eventueel de priseas bewaren.
Die zijn zeldzaam aan het worden.

Dennis B.
RoLandrover

Re: roest probleem

Bericht door RoLandrover »

Als de bak DIRECT was gereinigd had het mee kunnen vallen denk ik
zout water is nie goed...

gr,

RoLandrover
Aad G

Re: roest probleem

Bericht door Aad G »

fosforzuur (zit ook in Cola) ontroest goed.
Verkrijgbaar bij de drogist van Hagasan.
Maar ik denk dat zelfs deze investering te veel is.
Henk Geerlings

Re: roest probleem

Bericht door Henk Geerlings »

Ja, ik denk dat het beste maar is om ém helemaal uit elkaar te halen en de bruikbare onderdelen te moeten opslaan. En ja Dennis, het is de zeldzame 101bak.
Plaats reactie