lampje transmissie
lampje transmissie
Het waarschuwings lampje voor te hoge temperatuur transmissie olie van mijn disco serie twee gaat aan zodra het buiten iets warm is en er langzaam gereden wordt. is dit normaal , wat is eraan te doen en kan het kwaad?
Re: lampje transmissie
Hallo,
Het lampje (120) is bedoeld om aan te geven dat de olie in de versnellingsbak/tussenbak te warm is. Dit mag normaal gesproken NIET gaan branden en zeker niet als er geen zware lading getrokken wordt. Als het onder normale omstandigheden gaat branden (onze huidige buitentemperatuur is een normale omstandigheid) dan is er iets aan de hand en moet de oorzaak gecontroleerd worden. Mogelijke oorzaken zijn:
1) sensor kapot (niet ernstig)
2) isolatie van sensor bedrading maakt sluiting op massa (iets minder onschuldig want waarom en waarop is deze doorgesleten)
3) inwendige temperatuur van de bak is zo groot dat de temperatuur inderdaad gemeten wordt (kan bijzonder ernstig zijn want waarom is de temperatuur zo hoog ?).
Als de olie in de bak inderdaad zo heet wordt raakt die zijn viscositeit en elasticiteit kwijt waardoor de tandwielen en lagers niet meer gesmeerd en beschermd worden. Mijn advies is dan ook om het zo snel mogelijk na te (laten) kijken want als het optie 3 is dan kun je heel gemakkelijk schade oplopen aan de bak.
Mvrgr, Hugo
Mvrgr, Hugo
Het lampje (120) is bedoeld om aan te geven dat de olie in de versnellingsbak/tussenbak te warm is. Dit mag normaal gesproken NIET gaan branden en zeker niet als er geen zware lading getrokken wordt. Als het onder normale omstandigheden gaat branden (onze huidige buitentemperatuur is een normale omstandigheid) dan is er iets aan de hand en moet de oorzaak gecontroleerd worden. Mogelijke oorzaken zijn:
1) sensor kapot (niet ernstig)
2) isolatie van sensor bedrading maakt sluiting op massa (iets minder onschuldig want waarom en waarop is deze doorgesleten)
3) inwendige temperatuur van de bak is zo groot dat de temperatuur inderdaad gemeten wordt (kan bijzonder ernstig zijn want waarom is de temperatuur zo hoog ?).
Als de olie in de bak inderdaad zo heet wordt raakt die zijn viscositeit en elasticiteit kwijt waardoor de tandwielen en lagers niet meer gesmeerd en beschermd worden. Mijn advies is dan ook om het zo snel mogelijk na te (laten) kijken want als het optie 3 is dan kun je heel gemakkelijk schade oplopen aan de bak.
Mvrgr, Hugo
Mvrgr, Hugo