vreemd geluid bij optrekken en terug schakelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik H

vreemd geluid bij optrekken en terug schakelen

Bericht door Erik H »

Beste Prikkers

De laatste tijd als ik schakel metname bij het uit stilstand weg rijden hoor ik een raar geluid uit naar het mij lijkt de versnellings bak. Verder doet hij hetzelfde als ik terugschakel uit een hoge versnelling vandaan ,bv van zijn vier naar z'n drie, het is geen ratel meer een soort zangtoon moeilijk te omschrijven. Het gaat om een td5 (maar maakt toch niet uit) met een r 380 bak en hij heeft bijna 100.000 km gereden. Het houd misschien 3-5 sec aan en is dan weg. Zelf zat ik te denken aan een lager maar welke???? Heeft iemand hier misschien ook mee te maken gehad of een ander idee??? En zou he kwaad kunnen???? Ik tast een beetje in het duister hierover en hoop door julie reacties een beetje gerichter te kunnen gaan zoeken.

bijvoorbaat dank

Gr Erik H.
Foxhunters Anton

Re: vreemd geluid bij optrekken en terug schakelen

Bericht door Foxhunters Anton »

Heb je al olie gepeilt in je versnelling en tussen bak. Een te laag niveau kan wijze op slijtage. misschien de olie verversen en controleren op slijpsel.
Het kan ook je druklager zijn.

Anton
Erik H

Bericht door Erik H »

ja olie peilen al gecontroleerd. het geluid komt ook meer uit het koppelings huis
dus zat meer aan koppelingsplaten, drukgroep, of druklager te denken of zijn er nog andere mogelijkheden????

erk h
La Gomera

Bericht door La Gomera »

Ola Erik!

Ik denk ook dat het je druklager is, het komt me namelijk bekent voor. Ik heb verleden jaar het zelfde gehad en uiteindelijk is ie kapot gedraaid (kan ff duren) en heb ik em vervangen (in Tjechie).

Adios Henk.
Erik H

Bericht door Erik H »

dank je henk voor het opbeurende nieuws
maar zal als ik over twee weken weer teug ben van zee de boel uit elkaar halen en een nieuw lager zetten en de rest controleren en waarnodig vernieuwen

Gr erik
Plaats reactie