Weer wat geleerd vandaag......
Geplaatst: do 08 jul 2004, 02:12
Effe mijn verhaal kwijt
Vanochtend vol goede moed aan de inbouw van mijn nieuwe blok begonnen. Een vriend van mij kwam me helpen zodat het als het goed is vanavond klaar zou zijn. (900 begonnen) Oude blok was er al uit. Nieuwe blok hing in de takel. Maar er moesten eers nog wat kleine dingetjes in de kabelboom worden aangepast. Dus begonnen. Ook het startrelais moest verplaatst worden alleen die rottige schroefjes waarmee hij aan het schutbord zit waren doorgeroest dus dan maar even flexen.... Is dat niet gevaarlijk met die benzineleiding zeieden we nog tegen elkaar. dus wij hem omhoog gestoken en een dikke doek erover heen. Dus die vriend van mij staat in de motorruimte (tussen de vooras en schutbord er is nu nl dus geen motorblok) terwijl plots de vlammen om hem heen staan. Blijkt de leiding te zijn omgevallen en de benzine vlam te hebben gevat evenals de olieopvangbak met remmenreiniger die nog onder de versnellingsbak stond! Hij probeert vreselijk snel uit de motorruimte te klimmen en ik ren weg op zoek naar een brandblusser (zijn broekspijpen doven gelukkig redelijk snel) vlammen komen inmiddels tot mijn dak uit de motorruimte geslagen. Dus gauw de poederblusser open trekken alles wit en vuur uit!
Na 10 minuten kon je weer een hand voor ogen zien door het bluspoeder. Dus schade maar eens opgenomen. Relais was er niet meer evenals de rest van de kabelboom inclusief kilometer teller kabel benzine leiding en alles vanaf het dashboard tot aan de spatborden gesmolten. Eerst maar eens een beetje poeder geruimd en toen een plan gemaakt. Besloten om "even" een nieuwe kabelboom aan te leggen al gauw bleek dat idd niet kon worden volstaan met het middelste stuk en dat het makkelijker zou zijn hem in zijn geheel te vernieuwen. Inmiddels 11.00 uur en nog de ilusie dat vanavond de blokwissel klaar zou zijn.
Dus spullen gehaald, hele middag keihard gewerkt, ontdekt hoe een knipperlicht relais eigenlijk werkt en hoe simpel een kabelboom in elkaar zit maar hoeveel werk het is Kaar om 1730
1830 begonnen aan het erin hangen van het blok. 2 uur verder maar hij wil niet het laatste stukje aansluiten op de bak, blok er weer uit en opnieuw alles oplijnen en op nieuw erin. (Inmiddels is Jan Aart ook komen helpen Gelukkig hij schuift op zijn plek. Gauw even vastzetten, startmotor aansluiten en kijken of die het doet. Ja hij gaat goed rond! (inmiddels 2230) besloten om de rest van het weekend af te bouwen en voor vandaag te stoppen.
Op weg naar huis met Dorris. en jahoor kom ik stil te staan op de A28 tussen Groningen en Haren. Net na Roelof ingeschakeld te hebben als hulpdienst stopt er tot mijn verbazing een ANWB bus achter mij die vraagt of hij mij kan helpen (was onderweg naar een pechgeval , iemand die 2 km van de pomp zonder diesel stond en volgens hem te lui was om te lopen en ook nog eens geen geld bij zich had en dus best even kon wachten ) Ik hem uitgelegd dat ik wel wist wat het was maar het nu in de regen in het donker niet kon maken zonder de juiste onderdelen. hij vroeg waar ik heen moest en ik meldde dat ik ca 3 km vederop woonde waarop hij aanbod me naar huis te slepen. Echt superrrrrrr geschikt! Dus nu weer thuis inmiddels gedouchd (was echt van top tot teen zwart!!) en morgen weer een nieuwe dag waarop het niet zo erg kan tegen zitten als vandaag
Cheers Bowy die effe wat stoom moest afblazen.
ps nog 6 dagen tot vertrek naar Billing....
Vanochtend vol goede moed aan de inbouw van mijn nieuwe blok begonnen. Een vriend van mij kwam me helpen zodat het als het goed is vanavond klaar zou zijn. (900 begonnen) Oude blok was er al uit. Nieuwe blok hing in de takel. Maar er moesten eers nog wat kleine dingetjes in de kabelboom worden aangepast. Dus begonnen. Ook het startrelais moest verplaatst worden alleen die rottige schroefjes waarmee hij aan het schutbord zit waren doorgeroest dus dan maar even flexen.... Is dat niet gevaarlijk met die benzineleiding zeieden we nog tegen elkaar. dus wij hem omhoog gestoken en een dikke doek erover heen. Dus die vriend van mij staat in de motorruimte (tussen de vooras en schutbord er is nu nl dus geen motorblok) terwijl plots de vlammen om hem heen staan. Blijkt de leiding te zijn omgevallen en de benzine vlam te hebben gevat evenals de olieopvangbak met remmenreiniger die nog onder de versnellingsbak stond! Hij probeert vreselijk snel uit de motorruimte te klimmen en ik ren weg op zoek naar een brandblusser (zijn broekspijpen doven gelukkig redelijk snel) vlammen komen inmiddels tot mijn dak uit de motorruimte geslagen. Dus gauw de poederblusser open trekken alles wit en vuur uit!
Na 10 minuten kon je weer een hand voor ogen zien door het bluspoeder. Dus schade maar eens opgenomen. Relais was er niet meer evenals de rest van de kabelboom inclusief kilometer teller kabel benzine leiding en alles vanaf het dashboard tot aan de spatborden gesmolten. Eerst maar eens een beetje poeder geruimd en toen een plan gemaakt. Besloten om "even" een nieuwe kabelboom aan te leggen al gauw bleek dat idd niet kon worden volstaan met het middelste stuk en dat het makkelijker zou zijn hem in zijn geheel te vernieuwen. Inmiddels 11.00 uur en nog de ilusie dat vanavond de blokwissel klaar zou zijn.
Dus spullen gehaald, hele middag keihard gewerkt, ontdekt hoe een knipperlicht relais eigenlijk werkt en hoe simpel een kabelboom in elkaar zit maar hoeveel werk het is Kaar om 1730
1830 begonnen aan het erin hangen van het blok. 2 uur verder maar hij wil niet het laatste stukje aansluiten op de bak, blok er weer uit en opnieuw alles oplijnen en op nieuw erin. (Inmiddels is Jan Aart ook komen helpen Gelukkig hij schuift op zijn plek. Gauw even vastzetten, startmotor aansluiten en kijken of die het doet. Ja hij gaat goed rond! (inmiddels 2230) besloten om de rest van het weekend af te bouwen en voor vandaag te stoppen.
Op weg naar huis met Dorris. en jahoor kom ik stil te staan op de A28 tussen Groningen en Haren. Net na Roelof ingeschakeld te hebben als hulpdienst stopt er tot mijn verbazing een ANWB bus achter mij die vraagt of hij mij kan helpen (was onderweg naar een pechgeval , iemand die 2 km van de pomp zonder diesel stond en volgens hem te lui was om te lopen en ook nog eens geen geld bij zich had en dus best even kon wachten ) Ik hem uitgelegd dat ik wel wist wat het was maar het nu in de regen in het donker niet kon maken zonder de juiste onderdelen. hij vroeg waar ik heen moest en ik meldde dat ik ca 3 km vederop woonde waarop hij aanbod me naar huis te slepen. Echt superrrrrrr geschikt! Dus nu weer thuis inmiddels gedouchd (was echt van top tot teen zwart!!) en morgen weer een nieuwe dag waarop het niet zo erg kan tegen zitten als vandaag
Cheers Bowy die effe wat stoom moest afblazen.
ps nog 6 dagen tot vertrek naar Billing....