V-snaar naar dynamo
V-snaar naar dynamo
Ha,
Gisteren de inmiddels gereviseerde dynamo in de 110 van mijn pa teruggeplaatst. Ging prima, alleen klappert de v-snaar aardig bij stationair toerental. Ik heb geprobeerd hem strakker te zetten, werd het wel beter, maar er moet toch altijd iets van een centimeter speling in het midden op zitten?
Of moet ik de v-snaar gelijk maar even vervangen voor een nieuwe?
Grt Bas
Gisteren de inmiddels gereviseerde dynamo in de 110 van mijn pa teruggeplaatst. Ging prima, alleen klappert de v-snaar aardig bij stationair toerental. Ik heb geprobeerd hem strakker te zetten, werd het wel beter, maar er moet toch altijd iets van een centimeter speling in het midden op zitten?
Of moet ik de v-snaar gelijk maar even vervangen voor een nieuwe?
Grt Bas
Re: V-snaar naar dynamo
Die snaar moet vrij strak (maar weer niet zo dat de lagers kapot getrokken worden), maar aangezien de lengte nogal groot is zal de snaar wat blijven trillen/klapperen.
Ga ervan uit dat je de snaar in het midden met enig moeite een kwart slag moet kunnen draaien.
Eigenlijk is (vind ik) de snaar te lang om nog goed op te spannen te zijn, vooral omdat er door deze enkele snaar een borstelloze 90 Ampere dynamo aangedreven moet worden en omdat de snaar vlak langs een steuntje loopt (dat dan ook weg slijt).
Als ik vragen mag: wat is er aan de dynamo gereviseerd ?
en, wat kostte dat ?
Groet
Ga ervan uit dat je de snaar in het midden met enig moeite een kwart slag moet kunnen draaien.
Eigenlijk is (vind ik) de snaar te lang om nog goed op te spannen te zijn, vooral omdat er door deze enkele snaar een borstelloze 90 Ampere dynamo aangedreven moet worden en omdat de snaar vlak langs een steuntje loopt (dat dan ook weg slijt).
Als ik vragen mag: wat is er aan de dynamo gereviseerd ?
en, wat kostte dat ?
Groet
Re: V-snaar naar dynamo
Ik vond het ook een rare opzet, zit ook te denken om eens een andere (vrachtauto dynamo) op te snorren en deze proberen te monteren. Die lopen lichter en zijn dichter bij te plaatsen. Dat steuntje is inderdaad al aardig ingesleten.
De dynamo reviseren koste 75 euro, en er moest een nieuwe zekering(dingetje) in en er was nog iets kapot (ook iets kleins). Kosten waren wat hoger omdat het via een garage is gegaan en die rekende ook de tijd die hij kwijt was met wegbrengen...
De twee revisiebedrijven waar mijn pa al geweest was, snapten niets van dat ding...zonder koolborstels.
Grt Bas
De dynamo reviseren koste 75 euro, en er moest een nieuwe zekering(dingetje) in en er was nog iets kapot (ook iets kleins). Kosten waren wat hoger omdat het via een garage is gegaan en die rekende ook de tijd die hij kwijt was met wegbrengen...
De twee revisiebedrijven waar mijn pa al geweest was, snapten niets van dat ding...zonder koolborstels.
Grt Bas
Re: V-snaar naar dynamo
Zet hem echt niet te strak en vervang gewoon dat steuntje.
Wat ook een aanrader is, kijk welke slang van de radiateur de V snaar zou kunnen beschadigen als hij breekt.
Ik heb een stuk gewapend rubberslang om de slang die naar de radiateur gaat gedaan.
Breekt je V snaar van je dynamo kan je nog altijd verder rijden.
Wat ook een aanrader is, kijk welke slang van de radiateur de V snaar zou kunnen beschadigen als hij breekt.
Ik heb een stuk gewapend rubberslang om de slang die naar de radiateur gaat gedaan.
Breekt je V snaar van je dynamo kan je nog altijd verder rijden.
Re: V-snaar naar dynamo
Goed idee van die slang, ik ga het morgen gelijk even bekijken...
Weet iemand wat het serienr is van die v-snaar?
Grt Bas
Weet iemand wat het serienr is van die v-snaar?
Grt Bas
Re: V-snaar naar dynamo
Nummer van die snaar:
Gates 6483 MC
(dit is ook weer om te zetten naar nummers van andere makers)
Het is trouwens een prachtig mooie constructie, die dynamo.
Vooral vanwege de borstelloosheid.
Wat je, ter vervaning, zou kunnen doen is opzoek gaan naar een dynamo met de maar/specificaties van een 12 volts dynamo, maar dan in 24 Volts uitvoering (alle buitenmaten en ophanpunten van dynamo's zijn gespecificeerd),
Dan kan je op de "normale" plek een 24 volts dynamo plaatsen (scheelt ook weer een v-snaar).
Voordeel van het monster dat je nu hebt is, naast de degelijke constructie en borstelloosheid, het grote vermogen dat de dynamo kan leveren (die van mij levert, volgens de testbank, meer dan 125 Ampere bij, ik dacht, 4000 toeren).
Succes
Gates 6483 MC
(dit is ook weer om te zetten naar nummers van andere makers)
Het is trouwens een prachtig mooie constructie, die dynamo.
Vooral vanwege de borstelloosheid.
Wat je, ter vervaning, zou kunnen doen is opzoek gaan naar een dynamo met de maar/specificaties van een 12 volts dynamo, maar dan in 24 Volts uitvoering (alle buitenmaten en ophanpunten van dynamo's zijn gespecificeerd),
Dan kan je op de "normale" plek een 24 volts dynamo plaatsen (scheelt ook weer een v-snaar).
Voordeel van het monster dat je nu hebt is, naast de degelijke constructie en borstelloosheid, het grote vermogen dat de dynamo kan leveren (die van mij levert, volgens de testbank, meer dan 125 Ampere bij, ik dacht, 4000 toeren).
Succes