massa antenne

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geertjan

massa antenne

Bericht door Geertjan »

heb vandaag een 27 mc gekocht ( alan 100) met een antenne sirio delta welke niet hoeft worden uitgeregeld.
alleen nu blijkt dat ik niet geen massa heb waardoor ik wel ontvang maar niet zend. De antenne heb ik op de achterkant bevestigd ( halverwege ) daar waar de hardtop op de rest van de auto staat. ook heb ik nog een extra draad getrokken vanaf de antenne naar het chassis maar nog steeds niets Wat doe ik fout.
Heb al een meter gebruikt welke ook aangeeft dat het uitgezonden signaal weer terug klapt ( meter in het rood)

Geertjan
RoLandRover

Re: massa antenne

Bericht door RoLandRover »

Meet je wel massa op de kabel?
en als je de draad doortrekt (even buiten de auto om)
naar de accu om te testen.

Wat ook van invloed is, s de lengte van de antenne
kabel, wanneer deze is ingekort, moet de antenne
wel afgeregeld worden dmv in/uit schuifen van de
antenne.

groet,

RoLandrover
Peter Stroomberg

Bericht door Peter Stroomberg »

Massa voor een antenne is niet hetzelfde als massa voor stroom!

Een antenne heeft een metalen ondergrond nodig voor een soort bolvormige afstraling. (effect gootsteen ontstopper!) Ondergrond kan zelf een stukje alu folie of kippengaas zijn!
Massadraad naar het chassis heeft dan ook geen enkel nut.

Probeer de antenne eens uit op een ander plaats!
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

Dus als het een aluminium Defender of Series dak betreft kan dat er ook mee te maken hebben??

gr,

RoLandrover
Hendrik Blue-Box

Bericht door Hendrik Blue-Box »

Deze antenne kan op Aluminium staan, dat doet hij bij onze Defender ook.
Echter bij ons staat hij boven op het dak en hangt niet aan de zijkant zoals bij Geertjan en dat kan volgens de beschrijving van Peter dus veel verschil maken.

Groet, Hendrik.
jo

Bericht door jo »

Ja er is te veel terugslag . hij moet vrijstaan. als hij aan de zijkant staat dat zend hij tegen de auto en terug daarom slaat de meter ook niet uit. zet hem maar vrij. voren op het spatbord of op het dak (inperial).

jo "general"
Aad G

Bericht door Aad G »

klopt helemaal jo

Heb mijn antenne ook eens tegen de achterkant aan gezet.
Dat werkt dus echt niet.

Klein allesdragertje erop, kan je gelijk een berg lampen kwijt.
jo

Bericht door jo »

Ik zelf heb hem voren op de plaats van het scharnier van de voorruit staan. Werkt voorruit zeer goed maar achteruit slecht, dus een goede ontvangst van 15km vooruit en 1km naar achteren, maar dat is in het terrein niet van belang, en mijn vrienden die voor en achter mij rijden horen mij wel. Bij het zenden is de aarde (het ijzer van de auto van belang en niet het/of kabeltje naar een ijzerhoudende stuk metaal) Daarom is het het beste een antenne in het midden bovenop een ijzeren dak vast te schoeven en een machneet, dan heb je ijzer (aarde) aan allekanten voor goede ontvangst en midden achterop als je ver naar voren wilt zenden.

jo "general"
Geertjan

Bericht door Geertjan »

het werkt antenne staat nu op het imperiaal
jo

Bericht door jo »

Goed zo dan kan ik je ook wel eens horen. Ik zit normaal op 19 en tijdens ritten op 16. dat is 4 x 4 = 16 vandaar

jo "general"
Plaats reactie