hoe vast moet die bout?
hoe vast moet die bout?
Hallo prikkers,
Ik heb de keering van mijn achterdifferentieel (salisburry) van mijn serie III vervangen want dat ding lekte vervelend veel.
Nu vroeg ik me af hoe vast ik de bout van de uitgaande as vast moet draaien. het is een zelfborgende bout zonder splitpen dus dacht ik lekker vast en voor de zekerheid wat locktide er tussen.
Of werkt het net zo als je naven en moet ik met die bout de lagerspeling stellen? En als dat zo is hoe hoeveel speling moet hij dan hebben en hoe meet ik dan de lagerspeling?
Ik hoor het graag van jullie,
Groeten,
Peter
Ik heb de keering van mijn achterdifferentieel (salisburry) van mijn serie III vervangen want dat ding lekte vervelend veel.
Nu vroeg ik me af hoe vast ik de bout van de uitgaande as vast moet draaien. het is een zelfborgende bout zonder splitpen dus dacht ik lekker vast en voor de zekerheid wat locktide er tussen.
Of werkt het net zo als je naven en moet ik met die bout de lagerspeling stellen? En als dat zo is hoe hoeveel speling moet hij dan hebben en hoe meet ik dan de lagerspeling?
Ik hoor het graag van jullie,
Groeten,
Peter
Re: hoe vast moet die bout?
Ik ben bang dat je nu een probleem hebt.
De lagers van het differentieel staan onder voorspanning. Bij een Roverdiff wordt deze voorspanning door vulplaatjes bepaald, hier maakt het dus in principe niet zoveel uit met welk koppel de moer is aangedraait.
Bij een Salisburry is dat heel anders, hier wordt de lager voorspanning door een samendrukbare ring bepaald. De mate van vervorming (dus voorspanning) wordt bereikt door de stand van de moer ten opzichte van de flens en de pignonas. Als de moer te ver (vast) aangedraaid wordt zal de ring blijvend vervormen, waardoor hij onbruikbaar wordt en vervangen moet worden. Daarom moet voordat je een keerring van een Salisburry diff vervangt de stand van de moer t.o.v. van de flens en het pignon gemerkt worden. Helaas heb je dit niet gedaan, waardoor de pignonlager voorspanning opnieuw afgesteld moet worden. Dit houdt dus in dat een nieuwe samendrukbare ring nodig is en dat nadat het geheel net aan spelingsvrij gemonteerd is, de moer aangedraaid moet worden totdat de flens met een koppel van 9,25 tot 13,8 kgf m rond te draaien is.
Hiervoor moeten de steekassen en het kroonwiel (as-spreider nodig) verwijderd zijn.
De lager voorspanning is bepalend voor de levensduur van het differentieel.
Dennis B.
De lagers van het differentieel staan onder voorspanning. Bij een Roverdiff wordt deze voorspanning door vulplaatjes bepaald, hier maakt het dus in principe niet zoveel uit met welk koppel de moer is aangedraait.
Bij een Salisburry is dat heel anders, hier wordt de lager voorspanning door een samendrukbare ring bepaald. De mate van vervorming (dus voorspanning) wordt bereikt door de stand van de moer ten opzichte van de flens en de pignonas. Als de moer te ver (vast) aangedraaid wordt zal de ring blijvend vervormen, waardoor hij onbruikbaar wordt en vervangen moet worden. Daarom moet voordat je een keerring van een Salisburry diff vervangt de stand van de moer t.o.v. van de flens en het pignon gemerkt worden. Helaas heb je dit niet gedaan, waardoor de pignonlager voorspanning opnieuw afgesteld moet worden. Dit houdt dus in dat een nieuwe samendrukbare ring nodig is en dat nadat het geheel net aan spelingsvrij gemonteerd is, de moer aangedraaid moet worden totdat de flens met een koppel van 9,25 tot 13,8 kgf m rond te draaien is.
Hiervoor moeten de steekassen en het kroonwiel (as-spreider nodig) verwijderd zijn.
De lager voorspanning is bepalend voor de levensduur van het differentieel.
Dennis B.
Re: hoe vast moet die bout?
Dit zou dus betekenen dat iedere keer als je de boel openmaakt je een nieuw samendrukbare ring moet gebruiken en alles opnieuw op de gewenste druk moet vaszetten.
ben benieuwd hoe ze dat in afrika doen!
Als je de moer weer gewoon vast maakt (vast is vast) kun je gewoon onbezorgd rijden.
Anton
ben benieuwd hoe ze dat in afrika doen!
Als je de moer weer gewoon vast maakt (vast is vast) kun je gewoon onbezorgd rijden.
Anton
Re: hoe vast moet die bout?
Peter,
Ter info:
-> [users.skynet.be]
-> Manuals LR
-> Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts)
Daar staat alles in over die as, ik hoop (volgens mij samen met Dennis 101) dat je de moer nog niet zoals je beschreef aangedraaid hebt.
Succes
Ter info:
-> [users.skynet.be]
-> Manuals LR
-> Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts)
Daar staat alles in over die as, ik hoop (volgens mij samen met Dennis 101) dat je de moer nog niet zoals je beschreef aangedraaid hebt.
Succes
Re: hoe vast moet die bout?
Neen,
dat betekent het niet.
De moer moet weer in dezelfde positie teruggezet worden (even merken op de as).
In Africa daar en tegen........
Dat wil je niet weten.
Groet
dat betekent het niet.
De moer moet weer in dezelfde positie teruggezet worden (even merken op de as).
In Africa daar en tegen........
Dat wil je niet weten.
Groet
Re: hoe vast moet die bout?
Toch maar even de manuel er op nageslagen:
er moet dus iedere keer opnieuw een samendrukbare ring gebruikt worden.
Deze zit achter het voorste lager.
Dan de flensmoer vast draaien tot 17,3 tot 34,5 kgf cm (15 tot 30 lbf in) bij gebruik van de oorspronkelijke lagers.
Of 34,5 tot 46 kgf cm (30 tot 40 lbf in) Bij gebruik van nieuwe lagers.
ik heb vorig jaar is de kering vervangen van mijn sallisbury........ hij zal toch niet...

Anton
er moet dus iedere keer opnieuw een samendrukbare ring gebruikt worden.
Deze zit achter het voorste lager.
Dan de flensmoer vast draaien tot 17,3 tot 34,5 kgf cm (15 tot 30 lbf in) bij gebruik van de oorspronkelijke lagers.
Of 34,5 tot 46 kgf cm (30 tot 40 lbf in) Bij gebruik van nieuwe lagers.
ik heb vorig jaar is de kering vervangen van mijn sallisbury........ hij zal toch niet...

Anton
Re: hoe vast moet die bout?
Mijn flens kun je op en neer rammelen volgens mij moet ik mijn bout maar iets gaan aandraaien
Cheers bowy
Cheers bowy
Re: hoe vast moet die bout?
Je hebt gelijk;
De Collapsible spacer bepaalt niet de plaats van de Pinion (dat gebeurt door de Shim-Pinion bearing), maar de voorspanning op de lagers (Pinion bearing inner/outer). ( Workshop Manual SLR621ENWM 51-14).
Te vast zetten is dus eerder slecht voor de lagers dan voor de combinatie Crown wheel & Pinion.
De moer moet zo vastgezet worden dat de weerstand die de Drive Pinion van de lagers ondervindt 17.3 tot 34.5 kgf cm bij hergebruik van oude lagers is, en 34.5 tot 46.0 kgf cm bij het gebruik van nieuew lagers is. (dit is dus iets anders dan de kracht waarme de moer vastgezet moet worden !).
Succes
De Collapsible spacer bepaalt niet de plaats van de Pinion (dat gebeurt door de Shim-Pinion bearing), maar de voorspanning op de lagers (Pinion bearing inner/outer). ( Workshop Manual SLR621ENWM 51-14).
Te vast zetten is dus eerder slecht voor de lagers dan voor de combinatie Crown wheel & Pinion.
De moer moet zo vastgezet worden dat de weerstand die de Drive Pinion van de lagers ondervindt 17.3 tot 34.5 kgf cm bij hergebruik van oude lagers is, en 34.5 tot 46.0 kgf cm bij het gebruik van nieuew lagers is. (dit is dus iets anders dan de kracht waarme de moer vastgezet moet worden !).
Succes
Re: hoe vast moet die bout?
Nou eh bedankt allemaal,
Ik heb hem inderdaad nog niet vastgedraaid zoals ik beschreef, maar als ik alle berichten hoor krabbel ik me wel even achter de oren.
Ik ga er eerst vannavond maar voetbal kijken en er een nachtje over slapen.
Ik heb hem inderdaad nog niet vastgedraaid zoals ik beschreef, maar als ik alle berichten hoor krabbel ik me wel even achter de oren.
Ik ga er eerst vannavond maar voetbal kijken en er een nachtje over slapen.