Pagina 1 van 1

waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: di 22 jun 2004, 17:53
door Durk
prikkers,

vaak hoor ik verhalen over waadpluggen, hoe zit dit, wanneer moeten ze er nou wel in gedraait worden, en wanneer er weer uit?

zelf heb ik een defender '92, een kennis van mij heeft een Disco II van '99, hij heeft dan zg. 'asontluchters' die in de motorruimte uitkomen?

kortom: wat moet ik nog aan voorbereiding doen om de drek in te kunnen!?


Durk

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: di 22 jun 2004, 21:56
door john straatman
Durk,

Bij een LW zit een waadplug onder het vliegwiel/koppelingshuis. Die waadplug draai je dicht als je de modder in gaat, zodat er geen modder je koppelingshuis binnen komt, met gevolgen voor koppeling en lager. Bij niet modder rijden haal je hem er uit, het is immer een Brits product en lekt. Als je hem niet er uit zou halen, loopt je koppelingshuid langzaam vol met motor en versnellingsbak olie, met alle gevolgen van dien. Of een def een of meerdere waadpluggen heeft en waar die dan zitten weet ik niet, maar met de prikker CD's en de hulp van andere prikkers kom je een heel end.


Succes en veel plezier,


John

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: di 22 jun 2004, 22:53
door "90"
Naast de waadplug die John beschrijft, heb je er mogelijk ook nog een onderin het huis van je distributiesnaar. Dit is echter afhankelijk van het type motor. Bij de 2¼ benzine en 2½ benzine bijvoorbeeld niet.

Groet van Marco!!

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: di 22 jun 2004, 23:00
door Tinus
Heya Durk Ik heb een "90" 2,5D van 1985 en die heeft 2 waadpluggen, 1 onderaan het vliegwielhuis (bellhouse) en 1 onderaan het distributieriemhuis aan de voorkant van de motor, de laatste heeft aan de rechterkant een houdertje waar je de waadplug in kan draaien als je hem niet gebruikt, de eerste heeft een losse waadplug. Normaliter moet je ze eruit laten, maar als je de modder of het water ingaat (diep) kun je ze dus plaatsen, je moet ze daarna weer verwijderen om evt (koppelings of motor) olie eruit te kunnen laten lopen. Je kan ze er best een dag of zo inlaten, maar als het niet nodig is zou ik ze er gewoon uitlaten. Verder heb ik ook asontluchters welke met slangetjes in de motorruimte uitkomen en ook op je versnelligns en tussenbak zit een ontluchting waarvan de slangetjes achter de motor op het schutbord uitkomen.

Suc6

Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: wo 23 jun 2004, 00:02
door john straatman
Omdat ik dus weinig tot niets geloof voordat ik het zelf gezien heb, heb ik enige maanden mijn waadplug er in laten zitten. Vorige week losgedraaid en er kwam een klein kopje aan olie uit. Heeft nog een aantal dagen gedruppeld, maar bij een controle zojuist, was de straat kurkdroog.
Je kan hem dus best enige tijd laten zitten (die waadplug) maar het is uireindelijk beter om hem te verwijderen, al was het alleen maar om de mogelijke lekkage van motorblok of versnellingsbak bij te kunnen houden. (If it's English, you can't keep the oil in or the rain.....)

groet,

John

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: wo 23 jun 2004, 01:59
door Tom MWL
vaak heeft de vorige eigenaar het plugje ook "kwijtgemaakt" en zie je onder de auto een prachtig houdertje zitten maar geen plugje ;-) Je kunt er gewoon een ¼e (kwarts) stopje in draaien wat zowat overal te koop is bij bijv. een installatie bedrijf.

groet, tom

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: ma 28 jun 2004, 12:01
door JOEL
Beste Prikkers,

Hebben een Landrover 110 met 2,5 liter diesel zonder turbo uit 1985.
Als ik het goed heb moeten daar 2 waadpluggen in. Omdat ik nog niet zo into de waadpluggen ben, mijn vragen :

Ben ik die met 2 waadpluggen " waterdicht"
Passen de Kwarts soptjes gewoon op beide "gaten"

John

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: ma 28 jun 2004, 12:32
door JOEL
Tja kan me voorstellen dat het vorige verhaal niet zo duidelijk was.
Ik was even te snel ( mijn excuses )....... voor de duidelijkheid:

Wij hebben een Defender 110 uit 1985, met 2,5 liter diesel zonder turbo
Ook wij hebben geen waadpluggen en willen ook graag eens door het water rijden
( Na de vakantie is Almere de eerste rit met de Laro )

Ik heb 2 waadplug-gaten gevonden. Ben ik er geen vergeten?
Kunnen wij bij onze Laro ook de kwarts ( 1/4 ) stopjes gebruiken, zonder dat we eventueel het schroefdraad beschadigen ?

Alvast bedankt
John

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: ma 28 jun 2004, 18:29
door Frans
Zolang je ze er met de hand in kunt draaien zal je nooit de schroefdraad beschadigen

Frans Bonnes

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: ma 28 jun 2004, 21:59
door Joel
Oke,

Dan doen we het lekker met de hand.
Bedankt in ieder geval.


John

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: di 29 jun 2004, 02:15
door Tom MWL
Joel,
gewoon met de hand en dan een tikkeltje vast met een bacho ofzo zodat ze er niet uitrollen.

groet, tom

Re: waadpluggen: hoe zit dat?

Geplaatst: wo 30 jun 2004, 00:06
door Joel
Yes het is gelukt.
Ze zitten er in. Twee stuks.
Eerst met de hand en een beetje na "gedraaid" met een bako.

John