Pagina 1 van 1
lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 00:19
door Gheert
Heb ik een nieuwe steekas begint mijn diesel pomp te lekken. Vandaag naar oisterwijk geweest om te kijken voor pakkingen ofzo daar aangekomen werd mij verteld zonder te kijken onder de kap is de opvoerpomp en kost 570 euro.
Weet iemand misschien iets anders daar ik dit wel een heel groot bedrag vindt.
het betreft een 2.5 na diesel uit 86. pomp lekt bovenop bij een veertje waarop een moertje zit(aandraaien helpt niet)
groeten gheert (die nou wel makkelijk de weg kan terugvinden)
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 00:30
door Andries
Gheert,
volgens mij heb je het over het bedieningsdeel, dat boven op je injectiepomp zit. (je kunt toch wel zien of het je opvoerpomp of je injectiepomp is?) en is het lekkage op een van de bedieningsassen, die binnenin twee O-ringen heeft ter afdichting. Je kunt die kap eraf halen (dan moet je twee verzegelde moertjes losdraaien)
; pas op: er is een veer die de kap met de injectiepomp verbindt (maak die aan de zijde van de pomp los)---dan kun je het asje eruit drukken om de O-ringen te vervangen. Weer in elkaar zetten is een gigantisch gepriegel, want behalve de zojuist genoemde veer moet ook een palletje van het andere asje (afsluiter) precies op zijn plek vallen (uitsparing in metalen strip)
Moeilijk, maar het kan (ondanks dat iedereen zegt van een injectiepomp af te blijven)
Ik hoop voor je dat dit het is, want een nieuwe injevtiepomp is erg duur.
Succes, Andries
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 00:36
door 110
Gheert,
Ervan uitgaande dat je het asje bedoelt waar je gaspedaal op aangrijpt:
(andere asje met veer is voor de afstelling van het stationar toerental).
het aandraaien van dat moertje zal zeker niet helpen,
het enig dat zal gebeuren is dat je pomp, na "gas geven" niet meer terug zal zakken naar het stationair toerental.
Wat er bij je lekt is het O-ringetje dat op dat asje zit en dat hoort te zorgen voor de afdichting. Kosten van die o-ring, ongeveer 25 Eurocent.
Deze O-ring is zelf te vervangen, hoewel het eigenlijk vloeken in de kerk is.
Je moet namelijk de deksel van de pomp halen (torx) en het asje uit de deksel drukken.
Het asje bedient een stangetje met een veertje dat weer je pomp aanstuurt.
Nadat je dit soort dingen losgehaald hebt behoor je eigenlijk de pomp weer opnieuw af te stellen, maar de kans dat er daadwerkelijk iets veranderd aan de veerkarakteristiek van de genoemde veer is niet heel erg groot, en een kleine verandering van deze veer verandert niets aan de pomp werking.
Als je wilt kan ik je wel een tekening van de pomp mailen.
Voor een O-ringetje (of een pomp revisiesetje moet je even langs bij een Delphi service centre)
Al met al een werkje van een paar uur, waarbij de meeste tijd gaat zitten in het schoonmaken van de werkplek en het afplakken daarvan (je werkt NA de filters !)
Succes
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 00:37
door 110
Oké,
je bent me voor.
Groet
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 02:36
door Ron bolleboom
ik vervang het ringetje zonder de deksel te lichten voor een iets zwaarder ringetje waar ik er duizend van heb. is nu 2x met succes gelukt gewoon de oude met een kleine schroefen draaier eruit pielen en nieuwe erin duwen. en gashendel er weer op draaien. ik wil je er wel een toesturen .
www.ronbolleboom.nl
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 10:02
door Gheert
bedankt voor de reacties denk dat ik geen nieuwe pomp hoef te kopen. heb vandaag vrij en rij wel ff langs rb te b en r en dan door naar zee.
groeten gheert
Re: lekkende dieselpomp
Geplaatst: di 08 jun 2004, 10:43
door Chris 110
Ja, ga jij maar lekker aan het strand zitten, wij (ik in elk geval, helaas) werken wel 'lekker' door (de frustratie is duidelijk hoorbaar, of niet?)
Ik heb mijn injectiepomp door Buchli Diesel in Harderwijk laten reinigen, afstellen en van nieuwe pakkingen laten voorzien, was wel €300,- kwijt. Nog altijd minder dan een ruilpomp, maar zelf pielen kan je dus wel wat centjes besparen.
Chris 110
www.opwielen.nl