Pagina 1 van 1

Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 17:19
door Jeroen 90 TD
Dag mensen,

Net 5 minuten terug van 5 dagen Ardennen. Mijn 90 heeft het goed gehouden op een gebroken V-snaar na. Natuurlijk geen reserve bij, dus op zoek naar de plaatselijke garage. Gelukig hadden ze er een die ik er vervolgens op de camping zelf op heb kunnen zetten. Ik ben nu thuis en de V-snaar heeft het gehouden. (was volgens mij een oude of gebruikte, hij had al wat sporen)

Maar goed, nu het probleem. Op de terugweg bij Maastricht tanken en hij wil niet meer starten. Vervolgens een Belgische Disco ervoor gehangen (Accu's) en hij liep weer. Zonder verlichting, radio e.d. naar Eindhoven gereden (1,5 uur). Afgezet en hij doet het weer niet. Ik denk dat ik met het verwisselen van de V-snaar ergens snoeren oid van de dynamo losgetrokken heb. Kan iemand aangeven hoe ik de werking van de dynamo kan testen??

Alvast bedankt!!

Groeten,
Jeroen 90 TD

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 17:36
door Erwin ter Riet 110TD
misschien naïef maar met een lampje ??

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 17:45
door huub Pennings
Boordspanning meten met draaiende motor en werkende dynamo moet dat in de buurt van de 15 volt liggen.

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 17:45
door john straatman
Jeroen,

Als ik mij niet vergis is de laadstroom van de dynamo een functie van het motortoerental. Als je een spanningsmeter over de polen van de accu zet en je start de motor, moet je de spanning bij gas geven op zien lopen van ongeveer 12V tot ergens rond de 14 à 15 Volt. Als de spanning constant blijft bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus geen laadstroom van dynamo naar accu (bij 24 V alles vedubbelen, maar ik denk dat je 12V hebt)

Groet en succes,


John

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 17:46
door john straatman
Huub,

Je was me net te snel af

John

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 18:29
door Chris 110
john straatman schreef:
> Als de spanning constant blijft
> bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus
> geen laadstroom van dynamo naar accu

Dat is: als deze constant blijft op 12 Volt, de spanningsregelaar op de dynamo zorgt er voor dat de te leveren spanning niet boven de 14,5-15Volt komt.

Chris 110

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 19:42
door Bram
bij een 12 volts installatie is de boordspanning 13,8 volt, en de afgeregelde spanning vanaf de dynamo 14,4 volt.

Re: Dynamo

Geplaatst: vr 04 jun 2004, 22:46
door Jeroen 90 TD
Bedankt voor jullie reacties!!! Het probleem lijkt opgelost.

De accu laadde inderdaad maar 12 volt. Het bleek dat de V-snaar over de dynamo slipte. De V-snaar die ik uit de plaatselijke garage had, had een iets andere tanding en ik heb hem er blijkbaar niet strak genoeg opgelegd. Dor die combinatie heeft de dynama de accu waarschijnlijk niet opgeladen.

Morgen maar even een originele V-snaar halen en erop zetten en dan is het allemaal weer goed.

Nogmaals bedankt.

Groet,
Jeroen 90 TD