Pagina 1 van 1

distributieketting gebroken

Geplaatst: ma 31 mei 2004, 23:25
door Jur
Vrijdagavond pech met de SIII 2.25l diesel (3x gelagerd) en afgesleept door de ANWB. Na wat demontage werk blijkt helaas de distributieketting gebroken (ik reed 80 km/u).

Hoe groot is de kans dat de kleppen krom zijn (of erger: in de zuigers geslagen) of vangen de stoterstangen de grootste klappen op. Moet de kop er nu af? En zo ja: moet ik dan de kop laten vlakken?

Wat raden jullie me aan om te checken en te vervangen?

Groet, Jur

Re: distributieketting gebroken

Geplaatst: ma 31 mei 2004, 23:38
door 110
Ja,

de kop moet eraf.
Pas dan is te zien wat er beschadigd is.

Het lijkt me ook de moeite waard om te zien hoe de distributie tandwielen (kettingwielen) zijn, en om de kettingspanner na te zien.

Of de kop gevlakt moet worden hangt af van de staat van de kop.


Succes

Re: distributieketting gebroken

Geplaatst: ma 31 mei 2004, 23:41
door Dennis101
De gevallen die ik tot op heden ben tegengekomen hadden alleen kromme stoterstangen, maar ik zou toch even de kop lichten voor het geval dat.
Het aller belangrijkste is eigelijk het vinden van de oorzaak (bv. defecte kettingspanner).

Dennis B.

Re: distributieketting gebroken

Geplaatst: di 01 jun 2004, 00:20
door Robman
Hoi Jur , heb enkele weken geleden het zelfde verhaal meegemaakt , en ook ik ben door de ANWB teruggesleept .

Bij mij waren enkel de klepstoters krom , De zuigers en kleppen hadden bij mij niets geleden .
Ik heb wel de kop eraf gehad om dit te controleren .
De oorzaak van het breken van de keting was dat het tandwiel op de krukas verkeerdom gemonteerd was , de ketting liep dus iets scheef .
Waarschijnlijk heeft een of andere dienstplichtige op een maandag morgen dat blok gereviseerd ( de L!@#%$^&& )

de ketting kost ongeveer 8 euro de klepstoters 2 euro per stuk

succes

Rob
Laro 109D Ambulance camper serie 3