Pagina 1 van 1

Stuurbekrachting

Geplaatst: ma 31 mei 2004, 22:21
door Jean Pierre 110TD
Kan er stuurbekrachting in een 110TD gebouwd worden?
En zo ja... wat kost dat ongeveer, en is 't zelf te doen?

Groeten JP!

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: ma 31 mei 2004, 22:47
door Marc van Aperen
Ja is geen probleem.

Kan ja makkelijk zelf doen.

Kosten hangt ervan af, je hebt nodig:

- Bekrachtigd stuurhuis.
- Stuurpomp.
- Tankje voor olie.
- Div. leidingen.
- Steun voor pomp op blok.
- Nieuwe pulley op krukas, bij mij is dit er een die 2 schijven heeft maar tussen 1 en 2 zit een spatie.
- V-snaar.

Als je geluk hebt dan kun je het compleet ergens vanaf slopen, vallen de kosten wel mee, bij alles nieuw wordt het een ander plaatje.

Gr.

Marc

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 01:08
door Henk Geerlings
Je kan ook bij TI console kijken op hun website, daar staat een simpele stuurbekrachting te koop voor serie LR maar ik denk dat het ook op een def past.

Groeten Henk

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 01:27
door Huub Pennings
Defender en series zijn totaal anders v.w.b. stuurhuisconstructie. Dat gaat niet passen + dat dat setje van TI voor de serie's erg prijzig is.
Zoek een range rover classic of Discovery I setje. dat past zo op je 110.
Als je niets kan vinden heb ik nog wel een set voor je te koop, alles behalve de slangen en de poulie voor 200 euro.

Weet je in een keer wat zoiets kost. :-)

Groetjes,

Huub

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 09:48
door Erwin ter Riet 110TD
De vorige eigenaar van mijn 110TD heeft er een stuurbekrachtiger ingebouwd, ik moet zeggen me dat goed bevalt... Als je wilt kun je wel komen kijken hoe hij dat gedaan heeft.

Erwin
110TD '86

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 10:48
door Chris 110
Zoek ff op de ervaring van Jorrit met het inbouwen van stuurbekrachtiging, ik meen dat zijn wagen plotseling onbestuurbaar werd.

Ennuh: waarom wil je stuurbekrachtiging in een 110? heb je niet meer last van de draaicirkel van een olitanker dan van zwaar sturen?

Chris 110
www.opwielen.nl

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 11:16
door Serious IIa
Niet moeilijk om in te bouwen met wat basis sleutelkennis, en echt ideaal in het dagelijkse verkeer en in het terrein.

Cheers bowy

ps 2e hands stuurhuizen willen nog wel eens lekken

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 12:14
door Huub Pennings
Stuurbekrachtiging in je 110 of 90 transformeert de hanteerbaarheid.

Ik heb ervatring met alletwee en zeker met de 255 85 16 MT's is het zonder bekrachtiging een machtig zwaar sturend kreng. Met bekrachtiging stuurt het als een luxe auto zoals de Range Rover.

Ook in het terrein scheelt het in reactiesnelheid en wendbaarheid.

Just my two cents worth.

Huub

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 12:43
door Jean Pierre 110TD
Heb van de draaicirkel geen last... kwestie van wennen en sneller indraaien
Ik woon in een heel smal straatje waar ik altijd moet file parkeren!
In het verkeer ook geen problemen met het stuur rond krijgen...
Maar als je gaat terreinrijden en je staat met je 235R16 die ook nog 's op 1bar zitten omlaag tegen een zandwal aanzit en je moet dan vijf keer steken op 30 cm ruimte om er links weer af te slaan... dan word 't ff iets anders ;-)

Desondanks heb ik me overal weer uitgered hoor ;-)

Groet... JP!

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 19:30
door Eric 110 & LW
Zoek ff op de ervaring van Jorrit met het inbouwen van stuurbekrachtiging, ik meen dat zijn wagen plotseling onbestuurbaar werd.

- Moet je wel het stuurhuis goed vast draaien, verder was het in bouwen goed gelukt,kant tekening is: dat als je 2ehands koopt waarschijnlijk alles aan revisie toe is (was bij Jorrit wel het geval ;-) )
Daar in tegen heeft Anton een setje van een RR onder zijn 90 geschroeft waar hij nog nooit iets mee heeft gehad....

Ennuh: waarom wil je stuurbekrachtiging in een 110? heb je niet meer last van de draaicirkel van een olitanker dan van zwaar sturen

-Draaicircel valt wel mee met de juiste banden er onder.

gr Eric

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 20:31
door Jorrit
Rijdt super, is makkelijk te doen, maar haal geen gereviceerd stuurhuis bij Knook Purmerent want daar zit binnen een 1/2 jaar ongeveer 60 graden vrijeslag in.

Het niet willen sturen had overigens niets met het stuurhuis te maken maar waren de kruiskoppelingen in de stuur stang die van het een op het andere moment gingen vast zitten (schijnt vaker voor te komen).

Succes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: di 01 jun 2004, 20:54
door Dorris
Beste mensen

Ook ik (eigenlijk Bowy en ik samen met Jorrit) heb een stuurbekrachtiging in Dorris gebouwd. (110 defender)
Afgezien van enkele hobbeltjes en een flinke buidel euro's (+/- 750) prima oplossing om ook met grote banden zelf of iemand met vrouwenkracht uiterst simpel en met weing kracht door stadsverkeer en land(=terrein) te gaan
dus mijn advies indein je de euris wilt missen altijd doen

Zie je wel
So long Roelof

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: wo 02 jun 2004, 01:22
door Marc van Aperen
Helemaal mee eens.

Zelfde banden op een 90, zeker als mijn vriendin erin reed.
Daarom heb ik hem omgebouwd.

(en ook het 2x steken om de garage in te komen gaat makkelijker)

Gr.

Marc

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: wo 02 jun 2004, 10:39
door Chris 110
Maar waar heb je dan 255-brede banden voor nodig? of rijden jullie over zandduinen of sneeuw, waarbij de druk/cm² zo laag mogelijk moet zijn??

Chris 110

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: wo 02 jun 2004, 11:40
door Jorrit
Nee dat zijn de grootste banden qua diameter in de reguliere handel

Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: wo 02 jun 2004, 19:06
door Eric 110 & LW
255, nee hoor, ik zweer bij 285ers :-) :-) (staat gewoon stoer)

gr Eric

Re: Stuurbekrachting

Geplaatst: za 05 jun 2004, 00:06
door Jeroen 90 TD
Dag Jean Pierre,

Tijdje niet gesproken. Ik heb op mijn 90 ook stuurbekrachtiging zitten en het is zeker aan te raden. Ik zou niet meer zonder willen. Van de andere kant: een tijdje terug had ik een lekkage in mijn stuurhuis. Een nieuw huis kost 350 euro! Dus als er wat aan is, is het wel meteen duur. Maar goed. Ik kies er toch voor.

Succes met je keuze!

Groeten,
Jeroen 90 TD

Rijden Brabant...!

Geplaatst: zo 06 jun 2004, 01:17
door Jean Pierre 110TD
Hee thanx...

Ik heb er eigenlijk alleen maar last van in 't terrein op extreme situaties...
Zoals laatst in Bertrix (LRCH) tijdens een trophy...
Maar we moeten misschien binnenkort maar een keertje afspreken dat we met een paar laro's gaan rijden in de buurt van Eindhoven of zo... goed voor de lokale onderlinge bekendheid? ;-)

Lijkt mij in ieder geval wel een OK plannetje?