Terug van een weekje Frankrijk (met de nodige problemen)
Geplaatst: zo 09 mei 2004, 18:47
Op 30 april zijn wij vertrokken met "Dwarsligger" onze 109 ambulance richting de Ardeche in Frankrijk voor een kampeerweek van het DLRR.
Na ongeveer 60km begon ik koelvloeistof te ruiken, bij de eerste pomp eraf (2km verder) en ja hoor, een scheurtje in de koelslag tussen de kachelkraan en de buis richting kachel. Eigenlijk mijn eigen schuld, met het kleppen stellen tweedagen eerder had ik de kraan iets verdraaid, om het kleppen deksel te kunnen verwijderen.
Gelukkig was een van de andere slangen naar de kachel zolang dat ik hier een stuk af kon halen, koelvloeistof bij vullen en rijden maar weer.
De rondweg van Eindhoven stond dicht, over 16km hebben we anderhalf uur gedaan.
Net over de Belgische grens rook ik weer iets, dus naar de eerste parkeerplaats, kap open, mhhhm, er komt olie uit de vacuumpomp, dus pomp open gemeubeld, membraam gescheurd, (dit membraam had ik er 30.000 km terug ingezet), omdat bijna alle olie eruit was en de pomp heet gelopen was, de snaar maar verwijderd (dit is in mijn geval mogelijk omdat het vacuumpompje door een korts snaartje aangedreven wordt vanaf de dynamo).
Dit alles betekende echter dat ik vanaf dat moment zelf wou rijden, ik wil het mijn vriendin niet aandoen om zonder bekrachtiger met een ambulance naar Frankrijk te rijden.
In Luik kwamen we terrecht in een hoosbui met hagelstenen van 1cm doorsnede, wie wel eens door Luik gereden is kent de tunneltjes, hierin stond zo´n 20cm water, aangezien wij daar op de linker doorgaande baan reden en bijna alle andere auto´s op de rechterbaan steeds voor het water afremden, kregen die dus onze boeggolf over zich heen.
Uiteindelijk gezond en wel in de Ardeche aangekomen, daar een tijdelijk membraam uit een rubberlaars gesneden (werkt ongeveer 500 km) en de pomp provisories gerepareerd.
In de Ardeche leuk gegreenlaned etc.
Op de terugweg viel het me op dat de remmen weer slechter werden, dus gestopt, om het "membraam" te vervangen door weer een stuk laars, helaas had ik nu geen loctide tot m´n beschikking om de moer waarmee het membraam vastzit te borgen.
Tevens Aad Koene gebeld of hij zaterdag een nieuw membraam voor me mee zou kunnen nemen naar de LRCH marshaldag.
Een paar honderd km verder ging het "test" lampje weer aan als teken dat het vacuum weer minder werd, toch gewoon doorgereden naar Nederland.
Zaterdagochtend het membraam van Aad in ontvangst genomen en de pomp open gemaakt.
Hier bleek dat de moer van het membraam waarschijnlijk losgeraakt is en het hele binnenwerk van de pomp vernield heeft.
Ik moet dus weer op zoek naar een nieuwe pomp.
Vanmiddag vanuit Schaijk naar huis gereden goed aangekomen.
Conclussie: een vacuumpomp uit een peugeot werkt, goed, zorg echter altijd dat je een reservemembraam bij je hebt en een beetje loctide om decentrale moer te borgen.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Na ongeveer 60km begon ik koelvloeistof te ruiken, bij de eerste pomp eraf (2km verder) en ja hoor, een scheurtje in de koelslag tussen de kachelkraan en de buis richting kachel. Eigenlijk mijn eigen schuld, met het kleppen stellen tweedagen eerder had ik de kraan iets verdraaid, om het kleppen deksel te kunnen verwijderen.
Gelukkig was een van de andere slangen naar de kachel zolang dat ik hier een stuk af kon halen, koelvloeistof bij vullen en rijden maar weer.
De rondweg van Eindhoven stond dicht, over 16km hebben we anderhalf uur gedaan.
Net over de Belgische grens rook ik weer iets, dus naar de eerste parkeerplaats, kap open, mhhhm, er komt olie uit de vacuumpomp, dus pomp open gemeubeld, membraam gescheurd, (dit membraam had ik er 30.000 km terug ingezet), omdat bijna alle olie eruit was en de pomp heet gelopen was, de snaar maar verwijderd (dit is in mijn geval mogelijk omdat het vacuumpompje door een korts snaartje aangedreven wordt vanaf de dynamo).
Dit alles betekende echter dat ik vanaf dat moment zelf wou rijden, ik wil het mijn vriendin niet aandoen om zonder bekrachtiger met een ambulance naar Frankrijk te rijden.
In Luik kwamen we terrecht in een hoosbui met hagelstenen van 1cm doorsnede, wie wel eens door Luik gereden is kent de tunneltjes, hierin stond zo´n 20cm water, aangezien wij daar op de linker doorgaande baan reden en bijna alle andere auto´s op de rechterbaan steeds voor het water afremden, kregen die dus onze boeggolf over zich heen.
Uiteindelijk gezond en wel in de Ardeche aangekomen, daar een tijdelijk membraam uit een rubberlaars gesneden (werkt ongeveer 500 km) en de pomp provisories gerepareerd.
In de Ardeche leuk gegreenlaned etc.
Op de terugweg viel het me op dat de remmen weer slechter werden, dus gestopt, om het "membraam" te vervangen door weer een stuk laars, helaas had ik nu geen loctide tot m´n beschikking om de moer waarmee het membraam vastzit te borgen.
Tevens Aad Koene gebeld of hij zaterdag een nieuw membraam voor me mee zou kunnen nemen naar de LRCH marshaldag.
Een paar honderd km verder ging het "test" lampje weer aan als teken dat het vacuum weer minder werd, toch gewoon doorgereden naar Nederland.
Zaterdagochtend het membraam van Aad in ontvangst genomen en de pomp open gemaakt.
Hier bleek dat de moer van het membraam waarschijnlijk losgeraakt is en het hele binnenwerk van de pomp vernield heeft.
Ik moet dus weer op zoek naar een nieuwe pomp.
Vanmiddag vanuit Schaijk naar huis gereden goed aangekomen.
Conclussie: een vacuumpomp uit een peugeot werkt, goed, zorg echter altijd dat je een reservemembraam bij je hebt en een beetje loctide om decentrale moer te borgen.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"