Pagina 1 van 1
high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 01:34
door Folkert
ik ben van plan om in een serie 3 benzine een high ratio transfercase te bouwen, en ben op zoek naar informatie over deze ombouw of naar ervaringen met een high ratio transfercase.
Folkert
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 01:36
door Andries
What the hell is a high ratio transfercase?
Andries.
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 12:33
door Serious IIa
Kijk eens op de site van Ashcroft transmission:
[www.ashcroft-transmissions.co.uk]
Wordt alles uitgelegd. maar het komt eigenlijk neer op een permanente overdrive.
Cheers Bowy met binnenkort een underdrive
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 12:37
door Frans
Underdrive?
En dus nog meer gebroken steekassen?
Groeten Frans Bonnes
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 13:02
door Serious IIa
Nee geen gebroken steekassen meer. (die breken als het goed is bij mij niet meer, achter Salisbury en voor SMB/TIC steekasssen) maar wel meer versnellingen om uit te kiezen in het terrein
Cheers bowy
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 13:32
door Adriaan(110+3x88+107+1/2Disco)
Goed Bowy, Leg maar eens uit. Jij hebt toch een upgrade van Ashcroft? en wat bedoel je met meer keuze van versnellingen en met underdrive?
Ik zag tevens dat Ashcroft een ombouwset levert voor een LT77 bak in de Serie LR. Aleen wat prijzig:-o.
Ik ben benieuwd
Adriaan
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 15:20
door Folkert
Ik was ook van plan om high ratio case van ashcroft te kopen, maar zou ook graag wat reacties willen horen van iemand die deze ombouw heeft gedaan. b.v. Is de trekkracht van een 2.25 benz voldoende?
Folkert
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 16:43
door Serious IIa
Adriaan, De lage giering ratio wordt dmv een andere tandwielverhouding in de tussenbak verlaagd. daardoor kan ik in het terrein met mijn maat banden toch nog kiezen uit versnellingen (nu rijdt ik al ruim een jaar alles in zijn 1 in het terrein) dan hoop ik 1 , 2 en soms zelfs 3 te kunnen gebruiken.
Heb zelf niet de set van ashcroft gekocht maar hetzelfde resultaat geboekt door wat te spelen met hoofd en tussenbakken.
Cheers Bowy
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 16:45
door Serious IIa
Folkert,
Volgens mij moet het net wel willen mits je 2,25 in goede conditie verkeerd is daarentegen een beetje "tired" dan zou het wel eens kunnen tegen vallen. Zelf heb ik nu met mijn 900x16 moeite om 115 te halen terwijl met mijn 7,50x16 hij gewoon 120 a 125 liep (wel heel erg luidruchtig)
Denk wel dat ik met een wat sterkere motor 2,5 liter benzine met wat aanpassingkjes makkelijk 130 moet kunnen halen met mijn 900x16.
Cheers Bowy
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 17:15
door Adriaan(110+3x88+107+1/2Disco)
Juist vandaar die zoektocht naar de suffix B bak. Je banden zijn zo groot dat je te snel gaat in het terrein.
Wat voor Diff's heb jij eronder zitten (4.7, 4.1, 3.9 of 3.52)?
Het blijft spelen met de mogelijkheden. Grotere banden geven meer bodemvrijheid en snelheid op de weg, maar ook in het terrein. Met dat laatste loop je weer risico alles kapot te rijden.
Het mooiste is eigenlijk grotere banden (Meer bodemvrijheid); een langzamer differentieel (dit heft de grotere banden weer op, waardoor de low ratio gelijk blijft) en een vergrote high ratio set geeft je meer snelheid op de weg. Hetzelfde resultaat bereik je met een overdrive. Alleen heb je dan een keuze. Met de vergrote high ratio heb je dit niet.
Ik zit nog een beetje te dubben wat te doen.
Ik ga in ieder geval voor 7.00x16 of 215x85/16 banden. Als ik alleen de diff's vergroot naar 3.52, gaat de aandrijving ruim 30% ophoog(ook de low ratio). Dus gewoon de standaard 4.7. Blijven de steekassen ook een beetje heel.
Ik zit kan kiezen uit drie opties:
1. Een LT77 of Lt85 5 bak onder de SIII. Veel werk om dit pas te maken en de ombouwset is prijzig (bijna 400 pond).
2. Een high ratio conversion met een vaste upgrade van 32% (280 pond) Altijd een hogere 1 t/m 4, maar hoe groot is het `gat' tussen de lage 4 en de hoge 1? Normaal zit hierin een overlap. (Dit kan ik niet van de Ashcroft site herleiden).
3. Gewoon alles standaad en een overdrive monteren (upgrade van 28%, uitvoerbaar naar keuze).
Heb jij nog ideeen Bowy?

Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 17:26
door Adriaan(110+3x88+107+1/2Disco)
Bowy,
Wat heb jij voor verhoudingen gerealiseerd met de hoofd en tussenbak. En welk type bakken heb je hiervoor gebruikt?
Groet,
Adriaan
PS Vanavond ga ik de auto van Marianne ophalen. Dan weet ik ook een prijsje voor het spuiten van de 110.
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 18:52
door Folkert
130 is wel heel erg snel !!! maar 100/110 zou prettig zijn. en dat gaat dus goed met deze transfercase van ashcroft en banden in de maat 750x16. bedankt voor je info ( Is deze transfercase ook ergens in Nederland te krijgen? )
Gr Folkert
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 19:00
door Adriaan(110+3x88+107+1/2Disco)
Hoi Folkert,
Volgens mij niet in NL. De Firma Legs in de UK levert ook een dergelijke high ratio conversion. Kijk maar op www.legs.co.uk Kosten zijn ongeveer gelijk aan die van Ashcroft.
Groet,
Adriaan
PS Was die Santana nog wat?
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: do 06 mei 2004, 19:42
door Serious IIa
Folkert,
Probeer Elephant Offroad in Friesland eens, zij leveren ook spullen van Ashcroft.
Cheers Bowy
Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:07
door Serious IIa
Adriaan, goed geraden van die die suffix B Maar gelukkig heb ik er inmiddels 1 denk ik . Ga nu nog even de onderkant openschroeven om te kijken of het er echt 1 is....... (heb al eerder een B gehad met de verkeerde tandwielen set )
Als het goed is kom ik uit op een eindoverbrenging van 1:48,865 Met een C hoofdbak en B tussenbak.
>>>>>>>>>>>>>>>
Final Drive ratios
Suffix A/B mainbox Suffix A/B mainbox Suffix C-on mainbox Suffix C-on mainbox
A/B tranferbox C-on transferbox A/B tranferbox C-on transferbox
4 Hi 5.396 5.396 5.396 5.396
3 Hi 7.430 7.430 8.093 8.093
2 Hi 11.023 11.023 11.978 11.978
1 Hi 16.165 16.165 19.424 19.424
Rev Hi 13.743 13.743 16.295 16.295
4 Lo 13.574 11.045 13.574 11.045
3 Lo 18.691 15.210 20.360 16.568
2 Lo 30.541 22.565 30.133 24.520
1 Lo 40.667 33.091 48.865 39.762
Rev Lo 34.572 28.132 40.992 33.356
As can be seen, A suffix C main gearbox with A suffix B transfer box can reach a crawl ratio of nearly 50:1!!
>>>>>>>>>>>>
Zoals je ziet kun je voor een hogere eindgearing niets bereiken met tussenbakken mixen. (alles geldt natuurlijk voor een II/IIa tussenbak)
Over de assen / diff
Nu heb ik nog standaard diffs 4.7:1
Maar wil in de toekomst graag 101FC assen monteren , deze hebben 3 voordelen. ratio is lager 5.7:1, steekassen (CV's) zijn veeeeeeeeeel sterker en ze zijn full width!
Of andere optie is Volvo C303 portaalassen met een ratio van 7.4:1 en lekker breed maar ook misschien net te hoog....en ook nog de voordelen van portaal. voordeel is dat de reductie in de portaal zit en er dus niet zulke grote krachten op de andere delen komen. Nadeel is dat onderdelen lastig te verkrijgen zijn en de assen ook
Moet er wel bijzeggen dat voor beide assen 101 en C303 geldt dat 900x16 minimaal is maar liever nog 40 inch omdat je ander op de weg niet meer boven de 60 uitkomt....
Voor een intressante discussie over de Salisbury neem hier eens een kijkje :
[www.pirate4x4.com]
Ik zou voor een hogere ratio denk ik voor een Overdrive gaan omdat je dan de meeste keuze hebt zoals je zelf al zegd (en misschien ook wel het minst bewerkelijk maar of dat jou afschrikt..... ) Helaas wordt er geen underdrive gemaakt voor een series bak
Cheers Bowy
ps ben benieuwd naar de spuitkosten ik hoor het nog wel.
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:10
door Frans
Waarom koop je niet gewoon een 101 zit alles wat je nu aan het doen bent al op en aan.
Frans Bonnes
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:16
door Serious IIa
Zit wat in Frans, alleen de zitpositie spreekt mij niet aan, het model ook niet zo hij is een stuk zwaarder en de veerweg van een 101 haalt het bij lange niet bij die van mijn Serious Ook ben ik al zover met mijn Serious dat ik nu gewoon lekker blijf doorbouwen.
Maar het is een goede gedachte!
Cheers Bowy
ps weet jij of de hubs van een 101 hetzelfde zijn als van een series? m.a.w zijn mijn TIC schijfremmen over te zetten naar een 101 as?
Cheers BOwy
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:25
door Frans
Nee zijn niet hetzelfde en dus niet om te zetten
101 heeft namelijk 6 wielbouten.
Maar er bestaan wel ombouwsets voor de 101 naar schijfremmen
Alleen moet je dan eerst de staatsloterij gewonnen hebben.
Frans Bonnes
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:32
door Serious IIa
Hoi Frans, dat van die waanzinnige prijzen van schijfremmen voor de 101 is mij wel bekend (helaas )
Maar is de stubaxle niet hetzelfde? of heeft die ook een andere maat?
Cheers Bowy
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 20:40
door Frans
Is ook anders. Groter.
De moeren waar alles mee vast zit zijn maat 60 en dus groter dan de "normale" landrovermaat (de beroemde pijpsleutel 52)
Frans Bonnes
Re: Gedachten spinsels over lagere gearing mogelijkheden....
Geplaatst: do 06 mei 2004, 21:11
door Serious IIa
Das jammer dan. mOet ik wat anders op verzinnen ....
Cheers Bowy
Re: high ratio transfercase
Geplaatst: vr 07 mei 2004, 00:26
door Folkert
De santana is nu RDW gekeurd en heb vorige week nog een 109 2a gekocht voor onderdelen.
Gr. Folkert