Pagina 1 van 1
natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 18:51
door the Green Needle
Hallo,
Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat de remvoeringen van mijn 109 ambulance drijfnat van de olie zijn?
En wat gaat het ongeveer kosten als ik het laat repareren in een garage?
The Green Needle
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 19:09
door Vincent
Waarschijnlijk een lekke remcylinder . Zou weinig anders kunnen bedenken. Is redelijk makkelijk zelf te doen. En totaal geen idee wat het in de garage zou kosten.
Vincent
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 19:26
door Roel K
2 nieuwe remcilinders + 1 set nieuwe remschoenen (in totaal 4 remschoenen) kosten ongeveer 60 euro (complete set voor de vooras van een series 3). Geen geld dus. Zelf makkelijk te vervangen, zeker met een ervaren vrijwilliger erbij (zijn hier makkelijk te vinden)!
Roel
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 20:13
door Frans
Ik denk lekke remcylinders.
Kijk eens of de olie in het rempotje gezakt is.
Als het remolie peil niet gezakt is
Zou het ook nog kunnen dat er een naafkeerring lek is.
Kosten: onbekend. Naafkeering vervangen
Maar in beide gevallen moeten de remvoeringen vervangen worden.
Natte remvoeringen zijn onbruikbaar en kun je weggooien.
Frans Bonnes
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 20:37
door the Green Needle
Mensen,
Bedankt voor jullie uitleg, ik ga er morgen mee aan de slag
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 20:41
door theironnurse
Eric,
Had je dat van het weekend ook al. Ik had nieuwe bij me+revisieset.
Nou dat wordt fijn sleutelen voor je. Denk om het juist terug brengen van je schoenen, ontvetten, je vingers... en goed ontluchten.
Groet
Je broer
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 23:12
door Bob Nonnekens
Eric,
mocht het toch de naafkeerring zijn, kijk dan ook even de loopring na die op de asstomp zit. Als deze gepit, ingelopen of geroest is heeft alleen het vervangen van de keerring geen zin (moet je het binnen een paar maanden opnieuw doen). Vervang dan ook de loopring (met een koudbeitel lostikken en voorzichtig de nieuwe er vlak rondom optikken.
Suc6!
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: do 06 mei 2004, 00:34
door peter
iemand met verstand van zaken
top
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: do 06 mei 2004, 00:47
door Bob Nonnekens
Noueehh (bloos, bloos), noem het recente praktijkervaring. In het kader van de AP bleek bij remcontrole vet op de remschoenen en ankerplaten voor te zitten (dik, donker, duidelijk geen remvloeistof). Aan één zijde bleek de bewuste loopring na schoonmaken wel heel nadrukkelijk beschadigd (ingesleten loopsporen en roest) zodat ik weinig fantasie over de relatie met het lekken nodig had.
Overigens bleek ook het binnenste wiellager niet meer koosjer te zijn (chroomlaag ingevreten).
Het op goede speling afstellen van de wiellagespeling is zonder meetklokje een kwestie van op goed geluk, temeer daar ik de nieuwe en schoongemaakte lagers met schoon vet volgepakt had. Dat moet je eerst door een (flink) aantal omwentelingen met een redelijk handvast aangedraaide wiellagerstelmoer ertussenuit draaien. Daarna heb ik het zo afgesteld dat het wiellager net wel/net niet meer wrijvingsloos ronddraaide en heb tot slot de stelmoer twee vlakjes (1/3 slag) losgedraaid zodat het lager beslist wrijvingsloos liep. Dit heb ik met de tweede moer en het borgplaatje geborgd. Hopelijk blijft deze afstelling voldoen. Ik ga dit na 500 km nog wel even controleren.
Tot slot, achter de nieuwe loopring heb ik een héél dun laagje pakkingkit gesmeerd om oneffenheden op te vullen en de ring goed vast en vloeistofdicht op de asstomp te plakken
Bob
Re: natte remvoeringen
Geplaatst: do 06 mei 2004, 03:49
door theironnurse
Eric,
Ik zal het eerlijk opbiechten...
Ik had namelijk hetzelfde voor een paar jaar terug, onwetend en remloos rijdend naar onze kampeer afspraak in Kampen op de camping. Frans weet wel welke!
Mijn remgedrag van de ambu begon behoorlijk te wensen over te laten, zei trok behoorlijk naar rechts. Aangekomen bij onze LR vrienden begon ik het verhaal te doen in de trend, zij trekt naar rechts bij het remmen... hahah veel gelach natuurlijk... totdat Ome Henk (Henk Warmenhoven) de moeite nam om toch even te gaan kijken. Ik ging ervanuit dat het een remcilinder kon wezen en heb dus onderweg één alvast gehaald bij Vis in Nunspeet).
Ome Henk trekt het wiel er van af, kijkt naar het cilinder, geen spoor van lekkages.
Daarna begon hij verder te wroeten richting naaf, alles weghalen, borgring etc, etc.
Ik bedacht mij op dat moment, dat soort dingen heb ik niet bij me...(gereedschap ed)
Maar goed, hij verder... Bleek dus een keerring te wezen die lekte. Heb ik dat bij me... nee! Hij wel... had gewoon alle onderdelen voor mechanische zaken voor de LR bij zich, ook vanwege zijn trips samen met tante K naar het buitenland.
Henk heeft alles in geuren en kleuren aan me uitgelegd, terwijl ik alles stond te filmen, behalve de vieze aangelegenheden... die mocht ik zelf doen.
Hieruit blijkt voor mij althans... wanneer je open staat voor kennis in het algemeen dat je jezelf ook beter kan redden in dit soort situaties.
Dus Eric, wat ik zei het afgelopen weekend... zorg ervoor dat je (reserve)materiaal om je heen hebt, zodat jezelf kan bedruipen, met hulp van de Prikkers. Want zei zorgen er uiteindelijk voor dat je toch weer de weg op kan, tegen weinig kosten (althans). Ik had helaas geen reserve onderdelen bij me voor de vacuumpomp, maar had ik die gehad was het ook niks geworden want de poeilieas lag in tweeën...
Ik hoop voor je dat het meevalt en anders bel je maar...
Ik heb je een kaartje gegeven voor goede onderdelen!
Groet,
je biechtzame broer
Gilbert