Pagina 1 van 1
V8 ervaringen
Geplaatst: di 20 apr 2004, 09:58
door Paul K.
L.s.
Nu heb ik ervaring met m.n. de landroverdiesels. Soms wat mindere, vaak goede.
Ik ben in de gelegenheid een wagen te kopen met de minst gecompliceerde V8 uitvoering. Dus geen EFi o.i.d. Wie wil zijn/haar ervaringen m.b.t. onderhoud, betrouwbaarheid van de V8 met mij delen. Prestaties, brandstofverbruik zijn mij bekend, maar hoe is het gesteld met het verkrijgen van onderdelen bijvoorbeeld.
Alle informatie is welkom.
Dank en groet, Paul K.
Re: V8 ervaringen
Geplaatst: di 20 apr 2004, 10:15
door Mario
Paul,
In principe zijn die V8's niet kapot te krijgen. Ze zijn wel gevoelig op de ontsteking. Puntjes voldoen goed, maar regelmatig met de dwell en stroboscoop erop is wel nodig. De eerste modellen electronische ontsteking (1985 of zo) gaan nogal eens kapot. Onderdelen zijn volop te krijgen tegen vaak belachelijk lage prijzen. Behalve die van de electronische ontsteking, die zijn weer belachelijk duur. Ik weet niet hoe het met de diesels zit, maar de kleppen worden hydraulisch gesteld, dus geen onderhoud daaraan. Leuk is ook dat je zonder klep/kopaanpassingen gewoon LPG erop kan gooien. Ze lopen, mits goed afgesteld, prima op LPG. Blokken zweten wel vaak en is verder geen probleem.
Zuipen doen ze wel als je het gas flink intrapt. Rijden door water geeft vaak afslaan van de motor, omdat de ontsteking voorop zit, niet waterdicht is (zijn trucjes voor) en de fan al het water rechtstreeks op het verdelerhuis gooit.
Ergo, mits ie op tijd zijn beurtjes krijgt, heb je een blok dat wel een paar ton kan wegdraaien.
Succes.
Re: V8 ervaringen
Geplaatst: di 20 apr 2004, 18:12
door "90"
Mario,
Zou je het verstellen van de 'dwell angle" 'ns willen uitleggen. Ik heb er over gelezen en in het boek de 'special tool' gezien, maar de echte werking was mij nog niet duidelijk. Hoe meet je bijvoorbeeld de 'dwell angle"?
Marco
Re: V8 ervaringen
Geplaatst: di 20 apr 2004, 23:00
door raymond
De ontsteking met contactpuntjes is te vervangen door een elektronische op eenvoudige wijze. Dezelfde motor ligt ook in een rover sd1 en hiervan zijn er vodoende "gekken" die deze verzamelen, kijk maar eens op www.roversd1.nl
De problemen die zich hiermee voordoen zijn meestal niet de motor zelf, maar de gebruikelijke landrover eigenzinnigheidjes.
Ps ik ben wel benieuwd naar jouw verbruikcijfers
Re: V8 ervaringen
Geplaatst: do 22 apr 2004, 03:19
door Mario
Marco,
Sorry dat ik het op de volgende manier moet zeggen: De dwell-angle meet je met een dwell-angle meter. klinkt flauw, maar is zo. In de auto onderdelen zaakjes kun je die dingen (al dan niet gecombineerd met stroboscoop) in 1 instrument kopen. Kost zo'n 40 Euro. Geen proffesionele kwaliteit, maar hebben wij als DIY ook niet nodig. Gebruiksaanwijzing lezen en in je handboek de angle opzoeken. Ik meen dat ie 58-62° is voor een V8.
Het afstellen. Start de motor en kijk wat de dwell-angle is. Hoe groter de afstand tussen de puntjes in geopende toestand, hoe kleiner de dwell wordt.
Een Rover V8 kun je afstellen met lopende motor. Het boutje om de contactpuntafstand te bepalen, zit buiten op het ontstekingshuis (sleuteltje 7).
Beetje draaien aan het boutje tot de dwell goed staat en klaar is Lara.
Vergeet niet na het afstellen van de dwell met de stroboscoop het ontstekingstijdstip te controleren. Dit kan verschuiven door het verstellen van de punten.
Succes.