Verschillende positieve aansluitingen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

Verschillende positieve aansluitingen

Bericht door Dave »

Hoi,

Aangezien het water en brandstof gedeelte van mijn standkachel aangesloten is, ben ik nu met de elektriciteit bezig. Tot nu toe kom ik er goed uit. Alle kleuren kloppen nog met die op het schema. Maar op het schema staan 3 verschillende positieve voedingsleidingen. De 15 (75), 30, en de 61.
Weet misschien iemand wat deze cijfers betekenen? Welk nummer heeft bijvoorbeeld constante spanning, welke gaat over het kontactslot e.d.
Dat de 31 de massa-aansluiting is, wist ik nog wel. (Van de inbouw van de ruitenwisserinterval)

Groeten,

Dave Frencken
Jan W

Re: Verschillende positieve aansluitingen

Bericht door Jan W »

Dave,

Van die nummer heb ik (nog) geen verstand.
Ik ben bezig met een cursus elektrotechniek dus wellicht wordt het wat.

Maar de vraag: wat voor interval heb jij gemonteerd?
Ik krijg nl een interval pols

Ik hoor het graag.

Groet Jan Willem
Dave

Bericht door Dave »

Jan,

Zo'n interval pols heb ik ook GEHAD. Ik heb de interval van Vellman toegepast.
Deze is makkelijk samen te bouwen, niet zo duur als die van Hella en ook nog leuk om te maken. Het aansluiten is niet zo moeilijk. Als je maar precies werkt als beschreven is.
Eerst wilde ik deze interval inbouwen in mijn vorige wagen. Hiervoor had ik het schema wat aangepast (Dan had ik maar 1 relais nodig) waardoor er constant kortsluiting ontstond bij het inschakelen van de interval. :-(
Bij de landrover gebeurde dit ook. Dus alles weer opnieuw nagelopen, het hele schema van de ruitenwisser opnieuw getekend. Toen zag ik ook meteen waar de kortsluiting ontstond. (En dus het 2e relais voor was)

De interval schakeling heb ik ingebouwd in het linkse, kleine demontabele gedeelte van het dashbord. (Waar de ruitenwissermotor achter zit) Hier heb ik alleen een gaatje in gemaakt om de schakelaar van de intervalschakeling door naar buiten te laten komen. De intervalschakeling wordt dan vanzelf vastgeklemt door de diverse kabels die daar lopen. (Voor de temperatuurregeling e.d.)
Het meeste werk was het krijgen van een 12V aansluiting in het dashbord. Gelijk maar een sigarettenaansteker erbij gemonteerd.

Oja, de intervalschakeling kun je wel het beste verpakken in een stukje PVC plaat. Anders krijg je kortsluiting en platgedrukte componenten. verder heb ik de standaard interval van 5 sec. verkleind door een andere condensator toe te passen.

Hopelijk kun je hier wat mee. Anders kan ik je nog wel een foto toesturen. Het is echt niet veel werk om het in te bouwen. Al lijkt dat misschien wel.

Groeten,

Dave Frencken
110

Bericht door 110 »

Hopende dat je hier iets aan hebt;
(om wat voor kachel gaat het ?)

From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition
Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)

15 Switched + downstream of battery (output of ignition/driving switch)

30 input from + battery terminal, direct

61 Alternator charge-indicator lamp

Succes
110

Bericht door 110 »

Jan Willem,

ik heb een interval schakelaar van Hella ingebouwd.
Is prima te doen als je de aanwijzingen van Hella maar vergeet, indien gewenst kan ik wel even mailen welke aansluitingen je waar nodig hebt.

Groet
Jan W

Bericht door Jan W »

Van die van Hella heb ik een prijs gezien

Dus, Dave, als je een foto en een beschrijving zou willen sturen ga ik eens op pad

Vast bedankt

JW
Dave

Bericht door Dave »

hoi 110,

Het is nog steeds de DBW46, zo'n die ook bij jouw in de wagen zit. Dat van de 15 en 30 snap in nu, maar heb jij de gele draad van de timer ook aanegsloten op de dynamo indicatie lamp?
En maakt het veel uit dat ik misschien geen aansluiting direct op de accu aansluit?Vanwege de massaschakelaar die ik elke keer trouw omzet, wordt alles spanningsloos. Het geheuge zal dan wel gereset worden, maar dat maakt toch niets uit? Of is het programmeren van zo'n timer veel werk.

Groeten,

Dave Frencken
Dave

Bericht door Dave »

Ik zal morgen eens een paar foto's maken en duidelijk opschrijven hoe ik gewerkt heb.

Groeten, Dave
110

Bericht door 110 »

Dave,

ik heb wel een schema met niet alleen de nummers, maar ook de aansluitingen er in getekend. Ik zal het voor je scannen en toe mailen (doe ik morgen; ik moet het even opzoeken).

Oh ja, ik heb geen draad aangesloten op de dynamo indicatie lamp (het verbaasde me ook enigszins dat je dat nummer opgaf). Ik kan in mijn schema ook geen 61 vinden.

Heb je al het schema gedownload van de site:
[www.webasto-thermo.com]
Daar staat een duidelijk aansluitschema op.

Succes
Dave

Bericht door Dave »

Maar op dit schema staat de gele draad van de timer wel aangesloten op de 61.Het leek mij ook sterk om daar een draad op aan te sluiten.
Waar moet ik deze draad dan wel op aansluiten? Als je het gescande schema niet naar mijn hotmail adres kunt struren, mag het ook naar Dave-frencken@home.nl

Groeten,

Dave Frencken
Dave

Bericht door Dave »

Jan, ik heb het naar je mail adres gestuurd.

Groeten, Dave
110

Bericht door 110 »

Dave,

aansluiting 4 van de timer (geel) gaat naar de voertuigverlichting, het stuurt lampje H3 in de timer aan. op het oude aansluitschema wordt gesproken van klem 58 (en niet 61. en 58 is: 58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and instrument-panel lamps).
Dan klopt het dus weer wel !

Succes
Dave

Bericht door Dave »

Ok. Dat klopte er dus niet.
Ook nog bedankt voor je mailtje. Nu moet ik er wel uit kunnen komen.
Anders staat de volgende vraag hier weer.

Groeten,

Dave Frencken
elevteros

Bericht door elevteros »

klopt
Plaats reactie