Pagina 1 van 1
belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: wo 07 apr 2004, 23:46
door Serious IIa
Hoi,
Iemand enig idee of belgjes 4x2 altijd/meestal 5x gelagerde benzineblokken hebben?
Heb een keer zoiets gehoord maar klopt dit?
Cheers Bowy
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: wo 07 apr 2004, 23:58
door Foxhunters Anton
denk het niet. volgens mij pas vanaf begin 80. zal wel net voor de productie van de 2,5 liter gebeurd zijn.
Anton
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 00:22
door Eric 110 & LW "Getaway"
Weet iemand trouwen wat voor een olie er in een achteras van een 4x2 moet.
(er van uit gaan dat de slip-diff. er nog in zit)
Ik heb zo'n differentieel gekocht en gehoord dat er speciale olie in moet.
gr Eric
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 00:45
door Tom MWL
hoi,
as dat zo'n diff is dan moet er "limited slip olie" in
groet, tom
Eric 110 & LW "Getaway" schreef:
>
> Weet iemand trouwen wat voor een olie er in een achteras van
> een 4x2 moet.
> (er van uit gaan dat de slip-diff. er nog in zit)
>
> Ik heb zo'n differentieel gekocht en gehoord dat er speciale
> olie in moet.
>
> gr Eric
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 00:59
door Eric 110 & LW
Duhuh, maar welke olie is dat??
"limited slip olie" zegt me niet zoveel, maar ik neem aan dat het olie is die als het warm wordt, dikker wordt!? (ben ik warm)
Wie weet er meer over te vertellen.
gr Eric
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 01:13
door Johan en Gertia
Hoi Bowy,
Ik ben toevallig laatst even onder de motorkap van mijn ex-Belgische ex-4x2, nu 4x4 gedoken en het grijnst me lichtgroen tegemoet. De wagen is uit 1975 en de motor is 3x gelagerd zover ik weet.
Groet,
Gertia
Limeted slipdifferencieel
Geplaatst: do 08 apr 2004, 01:17
door Foxhunters Anton
Je diff werkt met een lamelle koppeling. bij extreme warmte ontwikkeling. Bijvoorbeeld door slip van een der wielen onstaat een grote warmte onwikkeling tussen de lamelle waardoor de olie uitzet en de lamellen met elkaar doet verkleven, welke op hun beurd de slip doen opheven.
In tegenstelling tot een sperdifferensiel die altijd ingeschakeld staat, en waarbij dus altijd een wiel slipt (Er kan er namelijk maar een grip hebben) slaat een limeted pas in als je hem ook echt nodig hebt.
Maar dit wist je natuurlijk al. Je wilt alleen weten welke olie erin gaat.
Anton
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 01:18
door Tom MWL
gewoon "hypoid gl5 EP90 limited slip cardan olie" vragen bij je olieboer voor een landrover.lijkt me toch echt niet zo moeilijk
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 01:22
door Foxhunters Anton
Is ook niet moeilijk. gewoon een kwestie van vragen.
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: do 08 apr 2004, 13:52
door Sjoerd
Er is speciaal limmited slip diff olie op de markt. Kendall heeft het zeker weten gewoon in de handel want ik heb het voor mijn belgje net aangeschaft.
Groetjes Sjoerd.
Re: Limeted slipdifferencieel
Geplaatst: do 08 apr 2004, 19:26
door Jan F.
Hé Anton,
Da's een viscokoppeling. Een LSD werkt op draaimoment. Boven een (vooraf) ingestelde waarde slippen de koppelingsplaten en wordt de sperwerking opgeheven. Die speciale olie heeft een anti-wrijvings toevoeging. Zou je gewone EP90 gebruiken dan slippen de platen later en vaak is dat te laat. Dan breek je je steekassen, die kunnen nl. dat draaimoment niet aan.
Groet, Jan F.
Re: belgjes 5x gelagerd?
Geplaatst: vr 09 apr 2004, 01:56
door Wouter
Serious IIa schreef:
>
> Iemand enig idee of belgjes 4x2 altijd/meestal 5x gelagerde
> benzineblokken hebben?
>
Die van ons wel, en die is uit 1975. Misschien een ruilblok?
Sommige Belgjes hebben ook eind 80'er jaren een nieuw chassis gekregen, misschien zijn er toen ook motoren vervangen.
Wouter