Pagina 1 van 1
Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 13:00
door Jans Kinds
Iemand ooit het volgende mee gemaakt???
Gister reed mijn wederhelft even met La(n)dy, en zegt bij thuiskomst dat ze een raar geluid hoort bij het remmen.
Vandaag de boel los...............is in van het rechtervoorwiel de binnenste remblok geheel verdwenen!!!! Dus niet alleen de voering, maar het hele blok!.
De spitpennen compleet uitgebogen, de borgveren verdwenen, op een klein stukje na wat klem ergens tussen zat.
Bij achteruit rijden had A. ineens het gevoel dat de remmen het niet deden. Zal wel kloppen, moest natuurlijk ineens veel meer slag gemaakt worden. Ze heeft dus op de kopse einden van de remcilinders geremd. Schijf ook flink gegroefd, maar was ook al onder de min.maat.Dus ook vervangen.
De grote hamvraag : hoe kan een blok er zomaar tussen uit????
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
en gelukkig nog de Clio (is nog niet verkocht)
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 13:51
door Guido Batens
Jans,
Inderdaad een heel apart remprobleem, dat ik in iedergeval nog nooit heb meegemaakt.
Zo kom je toch nog snel aan je eerste klus van Lan(d)y toe..
Jammer natuurlijk dat je nu niet kunt rijden totdat het verholpen is... Succes met het vervangen van de schijven en blokken.
Guido
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 14:44
door Jans Kinds
Bedankt Guido, het eerste probleempje heb ik al, de naaf moet er af en daarvoor een naafsleutel nodig, die ik niet heb. Hoop dat Rangie Ron er eentje te leen heeft.
Moet de onderdelen toch nog bestellen, dus een dagje meer of minder maakt niet uit.
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 14:57
door Frans
Jans.
Op de naafmoer past volgens mij gewoon een grote dopsleutel. De maat weet ik niet meer. En de remschijven zitten met boutjes vast vanaf de binnenkant van de naaf. Hier past een 12 kantige dop op. Maat onbekend. Maar er zijn wel anderen die je dat kunnen vertellen.
Vergeet niet om eerst de remklauw te verwijderen. De bouten van de remklauw zitten geborgd met omgeslagen plaatjes, die je meestal niet ziet zitten door het vuil.
Sterkte ermee
Frans Bonnes
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:08
door Jans Kinds
Hai Frans,
Ik laat me graag leiden door Rangie Ron. Dat was onderdeel van de verkoopdeal.
Dus ik krijg zeer binnenkort instructies. De blokken had ik alleen wel aangekund, maar de naaf verwijderen.............. Heb al een vraagbaak erbij en het verhaal gelezen, toch wel redelijk ingrijpend voor een beginnend Laro-sleutelaar.
Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed komt.
Alleen de oorzaak ben ik erg benieuwd naar. Zou het kunnen zijn dat de dikte van de schijf ermee te maken heeft?? Is fors onder de minimum maat!!
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:09
door Guido Batens
Ik weet niet hoe het bij een Rangerover zit, maar de naafmoer bij een 110 krijg je niet zomaar met een grote dopsleutel los, maar met een soort pijpsleutel maat 52. Volgens diverse gereedschppen winkels geen normale maat. heb hem dan ook bij een vande bekende onderdelen leveranciers besteld.
De remklauw zat bij mij niet met een omgeslagen plaatje gebord, maar wellicht bij een range wel. Ik weet wel dat de bouten van de remklauw echt ontzettend vast zaten. WD40 spuiten hielp niet. Dus een Hazet dop erop kapot hedraaid. uiteindelijk heeft het spuiten met IMAL (bij de gamma te koop ) de boel los gekregen....
Hopelijk krijg je het wat gemakkelijker los...
Groet,
Guido
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:17
door Frans
Jo
Jij schrijft:
Ik laat me graag leiden door Rangie Ron. Dat was onderdeel van de verkoopdeal.
Dus ik krijg zeer binnenkort instructies.
Maar je moet hem laten sleutelen, er zit toch garantie op de auto.
Kun jij kijken hoe het een volgende keer moet.
Frans Bonnes
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:25
door Jans Kinds
Maar ik vind het zelf ook hartstikke leuk Frans. We kunnen natuurlijk elk aan een kant gaan werken, want uiteraard moet ook de ander kant vervangen worden, en dan ook maar gelijk achter. Alle schijven onder minimum. Is waarschijnlijk ook de oorzaak van het wegslaan van het blok.
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:27
door The_dude
Is dat blokje niet gewoon verkeerd/onzorgvuldig gemonteerd?
Dop 52 is gewoon te koop van gedore en snapon.
Ik heb nog een dopsleutel over.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:28
door Bart74
Ik haal die moer altijd anders los.
Buig de het borgplaatje recht zodat de moer kan draaien... pak hamer en beitel en met 2 tikjes is de moer los... daarna met hand verder los draaien.
Vast zetten doe ik altijd met grote pijpentang.. tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Bart
-74 RR
-90 V8
-127 TD
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 15:33
door Jans Kinds
Hoi Martijn,
Ongetwijfeld heeft Ron een passende dop, zal er later zelf ook wel een aanschaffen, maar als je een over hebt wil ik hem wel overnemen. Zeg het maar.
Heb bij een onderdelenleverancier geinformeerd naar voorraad en ook de vraag gestled hoe het kan, idd als schijf te dun is en blok wat versleten, kan het blok ertussen uit schieten. Had wel de blokken es vluchtig bekeken , leek wel goed, maar niet de schijfdikte gecontroleerd. Wist ook de min. maat niet. Voor moet min 13 mm zijn en ze zijn net 10 mm!.
Dus..............
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 20:26
door Disco
Ja dat kan,zelf ook gehad
bij mij zat alles nog gewoon op z'n plaats reed achteruit en kleng wat ik vond was een roodheet achterkandje van een remblok
mocht van de ANWB gewoon terug moch rijden van Zoetemeer naar Rotterdam.
schrijfrem inderdaad zwaar beschadigd
heb toen alles vervangen samen met Aad G en Aad K (ik was voor de koffie en koek).
Vervang ook gelijk je remcilinder,kijk gelijk of de remklauw niet gebroken is(ook dat hebben we al gehad)
Oja en van een geventileerde remschrijf(die dus niet meer geventileerd was) heb ik ook nog wel een fototje.
Groeten Theo kaufmann/Disco & Big spender
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 21:33
door Jans Kinds
Theo,
Ik heb nog de financiele mazzel dat het enkele ongeventileerde schijven zijn.
Zodra ik de onderdelen heb pakken Ron en ik de klus aan. Kan Ron aan de Disco van Syl werken en ik op aanwijzing aan La(n)dy. Moet haar er wel even naar toe rijden, maar dat wil wel, is maar 6 km en de schijf is toch al beschadigd.
Bovendien hier is zo weinig verkeer, ik kan altijd de berm inrijden (klei) en dan staat de boel wel stil. Neem gewoon een anker mee en een rektouwtje, met Bowy-sluitingen en dan komt het wel goed.
Auto is in januari nog apk gekeurd !! en heeft sindsdien can 2500 km gereden.
Schijven waren dus toen al ruim onder de minimum maat!
Tja, apk en keurmeesters......
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 22:00
door Frans
Jans.
Je moet de vorige eigenaar maar eens flink op zijn donder geven;-).
Aan het binnenste remblok aan de bijrijderskant van de auto hoort het stroomdraadje van het remblokslijtagelampje ( 4x woordwaarde) te zitten.
Dit heeft er dus niet aangezeten, of men heeft gewoon doorgereden met een brandend lampje.
Groeten Frans Bonnes
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 22:22
door Disco
Frans bij de meeste Disco rijders is het zo dat de draadjes nogal eens sneuvelen.
Bij nieuwe blokken snij ik ze er vanaf,de stekkertjes waren voor dat ik hem kreeg al doorverbonden.
ik denk dat het bij Range Rovers die het terrein in gaan niet veel anders is.
by the way mijn buiterste remblok was weg terwijl de binnen kant bijna geen slijtage vertoonde.
Groeten Theo Kaufmann/Disco & Big Spender
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 22:25
door Jans Kinds
Stroomdraadje zat er waarschijnlijk wel aan Frans, hing nu uiteraard kapot getrokken los. De overige blokken zijn nog in goede staat. Dus het stroomdraadje heeft geen contact gemaakt! De schijf was te dun ( 4 mm onder minimum maat) en daardoor krijgt het laten we zeggen halfversleten blok teveel ruimte en kan kennelijk door de bovenste opening, daar waar de borgpennen zitten , naar buiten.
Bijna zeker weten bij achteruit rijden.
Dus wijze les voor allen, meet af en toe de dikte van de remschijven!! Want meten is weten.
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 22:34
door Frans
Jij schrijft
by the way mijn buiterste remblok was weg terwijl de binnen kant bijna geen slijtage vertoonde.
Dat houdt in dat je remklauw niet goed meer is, aan de binnenkant zitten de zuigertjes vast of de zuigertjes aan de buitenkant komen niet goed genoeg terug.
Meestal is het eerste het geval.
Frans Bonnes (Disco 300TDi)
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 22:48
door Disco
Ik heb de zuiger/cilinders dan ook vervangen(alleen met m'n suffe kop niet door roestvrijstalen)
Groeten Theo kaufmann/Disco & Big Spender
Re: Remmen RR
Geplaatst: ma 05 apr 2004, 23:48
door Rangie/Mud factor
Afgelopen Juni zijn alle remschoenen nog vervangen! op dat moment heb ik geen onregelmatigheden gezien, ik ben toen de hele auto langs gelopen, omdat mijn vrouw een reis van ongeveer 1200 kilometer ging maken met de Range + paardentrailer en paard!!!! ze is toen de Ardennen in geweest, misschien hebben de remmen op dat moment wel wel wat extra op de kl%t&n gehad???
Het wil wel eens voorkomen dat de remmen zo heet worden dat de remvoeringen loslaten van de schoenen.
En nee , Jans heeft GEEN garantie, allen een aangepast werkplaats tarief van
€ 0.00,= p/u (iets wat natuurlijk niet eeuwig kan duren) de dop die gebruikt wordt om de remschijf los te halen is dop 14, en om de naafmoeren los te halen is sleutel pijpen tang, of Bart's way (hamer en beitel)
Re: Remmen RR
Geplaatst: di 06 apr 2004, 00:42
door Jans Kinds
Ron, wees blij dat je zo'n makkelijke koper voor Syl haar Range hebt gevonden.
Je zult hem aan FB verkocht hebben, man, man ,man, wat had je dan nu een sores........
Dit klusje klaren we samen en gaan gewoon weer verder alsof er niets gebeurt is !!
P.S. wil je het genoemde werkplaatstarief zwart hebben ??
Groet
Jans
RRV8 Every inch a La(n)dy
FreeTD4 oto maatje
Re: Remmen RR
Geplaatst: di 06 apr 2004, 21:43
door RoLandRover
Het punt is geweest dat niet de schijven in eerste instantie te dun waren,
maar dat de zuigers zijn blijven hangen/vast gaan zitten.
Dat kan vrij snel gebeuren door roest.resultaat,..alles is zo versleten.
een paar honderd km met aanlopende remmen,,,,,........
RVS zuigers schijnen niet de oplossing te bieden door het spannings verschil tussen de RVS zuigers en de gewoon stalen klauwen.
Hierdoor onstaat dan weer oxidatie,roest. Heb ik mij laten vertellen,
hoe de praktijk ervaring uitwijst hoor ik graag van iemand.
controleer dan ook regelmatig of je zuigertjes wel terugkomen!!
goed te doen bij schoon maken met je wielen eraf.
TIP!! laat voor het verwijderen van de zuigers de klauw aan de remleiding zitten en druk ze eruit dmv het rempedaal (dus de zuigers die zowieso los zijn dus vastzetten met een plankje of een lijmtang ofzo!)
mzzl,
RoLandrover
Rangie/Mud factor schreef:
>
> Afgelopen Juni zijn alle remschoenen nog vervangen! op dat
> moment heb ik geen onregelmatigheden gezien, ik ben toen de
> hele auto langs gelopen, omdat mijn vrouw een reis van
> ongeveer 1200 kilometer ging maken met de Range +
> paardentrailer en paard!!!! ze is toen de Ardennen in
> geweest, misschien hebben de remmen op dat moment wel wel wat
> extra op de kl%t&n gehad???
> Het wil wel eens voorkomen dat de remmen zo heet worden dat
> de remvoeringen loslaten van de schoenen.
>
> En nee , Jans heeft GEEN garantie, allen een aangepast
> werkplaats tarief van
> € 0.00,= p/u (iets wat natuurlijk niet eeuwig kan duren) de
> dop die gebruikt wordt om de remschijf los te halen is dop
> 14, en om de naafmoeren los te halen is sleutel pijpen tang,
> of Bart's way (hamer en beitel)