Dynamo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tinus

Dynamo

Bericht door Tinus »

Hallo mensen weet iemand of ik ongestraft een zwaardere dynamo kan plaatsen op mijn 2,5D N/A, de standaard dynamo is een 45amp van Lucas en volgens mij kun je ook nog een standaard 65amp krijgen voor op de 2,5D. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een 85 of zelf 100amp dynamo ivm de zware Ramsey-lier welke ik voorop heb staan, hieraan heb ik 2 stuks 100amp accu's gekoppeld, maar deze zijn natuurlijk snel uitgeput bij een beetje lieren (de één was al niet heel best meer) en dan wil ik ze natuurlijk een beetje sneller opladen dan mijn 45amp dynamo nu doet, en het helpt tijdens het lieren natuurlijk ook dat je een wat zwaardere dynamo hebt.

Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Joke & Ruud Granny & Tweety

Re: Dynamo

Bericht door Joke & Ruud Granny & Tweety »

Hi Tinus,
Hou er rekening mee dat je ook je V riemen moet verdubbellen.

Groet,
Ruud.
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Let ook even op de dikte van je bekabeling..... kan die wel die stroomsterkte aan?

Martin
Tinus

Bericht door Tinus »

De bekabeling van en naar de accu's is wel ok (50 kwadraat) en die van de dynamo vervang ik toch want die is niet zo best meer en al een X gesoldeerd, dat van de V-riem wist ik niet, zit dat bij een 200/300TDI/TD5 ook zo dan ? Bij mij zit een enkele.

Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
110

Bericht door 110 »

Ja,

je kan zonder problemen een zwaardere dynamo plaatsen.
Eventueel zelfs schuin boven het motor blok zoals bij een 24 Volts defensie auto, maar dat lijkt me een beetje overdreven.
Of je meerdere v-snaren zal moeten plaatsen hangt, onder andere, af van het contact oppervlak van de snaar op de pulley. Hoe groter, hoe beter (dus liever 180 graden dan 90 ...). Natuurlijk speelt ook de snaar spanning een rol: hoe groter, hoe meer kracht je over kan brengen en hoe slechter het is voor je lagers.

Bedenk daarbij ook dat het handig kan zijn om het toerental van de motor handmatig te kunnen verhogen tijdens het lieren (handgas), zo levert je dynamo meer vermogen.

Succes
Joke & Ruud Granny & Tweety

Bericht door Joke & Ruud Granny & Tweety »

Hi,
De 200 heeft dubbelle riemen en de 300 een multi V riem,
Td5 weet ik niet.

Groet,
Ruud.
Plaats reactie