De kop is eraf !!
De kop is eraf !!
Van middag begonnen met het demonteren van de cilinderkop (disco 200 TDI) viel eigenlijk allemaal wel mee.
Op de achterste cilinder was de pakking inderdaad beschadigd, na alles goed te hebben schoongemaakt ziet het er al een stuk zonniger uit!!
Nu heb ik het werkplaats hand boek gekregen van een mede prikker (super snelle actie) maar nu mis ik een aantal pagina's van hoofdstuk 12 over de 200 TDI, en ja dit gaat juist over de koppakking!!
Wie heeft deze pagina's voormij??? Pagina 47, 48, 49 en 50.
Als ik deze pagina's heb kan ik alles volgens het boekje doen.
bij het aanhaalmoment staat dat je de bouten op 40 NM moet aantrekken, en daarna de bouten 60 graden verder moet draaien, nu heb ik geen momentsleutel met graden, maar wel 1 met NM's, heeft iemand ook de juiste aanhaalmomenten???
groeten Rangie & Mudfactor & Disco 200 TDI
Op de achterste cilinder was de pakking inderdaad beschadigd, na alles goed te hebben schoongemaakt ziet het er al een stuk zonniger uit!!
Nu heb ik het werkplaats hand boek gekregen van een mede prikker (super snelle actie) maar nu mis ik een aantal pagina's van hoofdstuk 12 over de 200 TDI, en ja dit gaat juist over de koppakking!!
Wie heeft deze pagina's voormij??? Pagina 47, 48, 49 en 50.
Als ik deze pagina's heb kan ik alles volgens het boekje doen.
bij het aanhaalmoment staat dat je de bouten op 40 NM moet aantrekken, en daarna de bouten 60 graden verder moet draaien, nu heb ik geen momentsleutel met graden, maar wel 1 met NM's, heeft iemand ook de juiste aanhaalmomenten???
groeten Rangie & Mudfactor & Disco 200 TDI
Re: De kop is eraf !!
Ik heb wel een work shop manual van Discovery 200 Tdi die je mag lenen om te kopieren wat je nodig hebt. Woon in Utrecht.
Mail me anders even.
JeroenM
Mail me anders even.
JeroenM
Hoi Ron,
Als je de bouten 60 graden moet draaien kun je de bout gewoon 1/6 slag draaien. Omdat de bouten meestal een zeskante kop hebben, kun je gewoon draaien totdat het eerstvolgende vlak van de kop gelijk ligt als voor het natrekken.
Of het moet echt precies gebeuren. Dan kun je deze methode niet toepassen.
Groeten,
Dave Frencken
Als je de bouten 60 graden moet draaien kun je de bout gewoon 1/6 slag draaien. Omdat de bouten meestal een zeskante kop hebben, kun je gewoon draaien totdat het eerstvolgende vlak van de kop gelijk ligt als voor het natrekken.
Of het moet echt precies gebeuren. Dan kun je deze methode niet toepassen.
Groeten,
Dave Frencken
Ik wil het allemaal exact volgens het boekje doen Dave, bij een TDI is een lekke kop meer regelmaat dan uitzondering, vandaar!
Groeten Rangie
Groeten Rangie
Zoek je de haynes manual ??
in de LRM july 2003 staat ook een artikel hoe en wat heb ik ook nog ?
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE"Disco95 Drachten
kan het wel scannen en mailen als je wilt
in de LRM july 2003 staat ook een artikel hoe en wat heb ik ook nog ?
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE"Disco95 Drachten
kan het wel scannen en mailen als je wilt
volgens mij is het precies zoals dave het zegt, er bestaan nl geen momentsleutels met graden meters. je kunt het ook heel nauwkeurig doen op de manier van dave en desnoods leg je een kompas of graden boog op je ratel.
stijn
stijn
Maar er bestaan speciale gradenbogen daarvoor, die zet je tussen de sleutel en de dop, kan je precies aflezen hoever je bent.
Groet Bram 109 ex mil
Groet Bram 109 ex mil
Graag Hans !!! En even voor de rest van de prikkers: zie je nu wel dat Friezen en Groningers prima samen gaan?
prive e-mail adres is: ronsrover@hotmail.com
grote hoeveelheden naar: s.stalman-helder@oprit.rug.nl
Ik zie het vol spanning tegemoed!
Groeten Rangie, Mudfactor en disco 200 TDI 1994
prive e-mail adres is: ronsrover@hotmail.com
grote hoeveelheden naar: s.stalman-helder@oprit.rug.nl
Ik zie het vol spanning tegemoed!
Groeten Rangie, Mudfactor en disco 200 TDI 1994
He Stijn, goed idee man, met die graden boog dat ga ik maar proberen denk ik.
het juiste aanhaal moment is waarschijnlijk toch niet te vinden.
En Bram, jij hebt ook gelijk hoor!! deze gradenbogen zijn idd in de handel, maar om voor deze ene keer dit ding aan te schaffen??? Ik heb er 1 gevonden ergens op het net van Snap-On € € € € € € € € !!
wij doen het lekker de LaRo way, cheap and simpel!!!
Groeten, en bedankt voor de moeite allemaal.
het juiste aanhaal moment is waarschijnlijk toch niet te vinden.
En Bram, jij hebt ook gelijk hoor!! deze gradenbogen zijn idd in de handel, maar om voor deze ene keer dit ding aan te schaffen??? Ik heb er 1 gevonden ergens op het net van Snap-On € € € € € € € € !!
wij doen het lekker de LaRo way, cheap and simpel!!!
Groeten, en bedankt voor de moeite allemaal.
Inderdaad, tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van hoekverdraaing.
Het grote voordeel is dat de wrijving van de schroefdraad geen invloed meer heeft, dus of, en waarmee de schroefdraad gesmeerd is wordt onbelangrijk.
Eerst wordt de bout met een relatief laag koppel aangedraait (wrijving speelt niet zo'n grote rol) en daarna volgt een verdraaing van X graden.
Er zijn adapters in de handel waarmee je de hoekverdraaing kan zien, deze zit tussen de dop en de sleutel en steunt af op het vaste deel.
De methode die Dave aangeeft is voor 60 gr absoluut betrouwbaar. Met een hoekverdraaings adapter doe je feitelijk precies hetzelfde.
Dennis B.
Het grote voordeel is dat de wrijving van de schroefdraad geen invloed meer heeft, dus of, en waarmee de schroefdraad gesmeerd is wordt onbelangrijk.
Eerst wordt de bout met een relatief laag koppel aangedraait (wrijving speelt niet zo'n grote rol) en daarna volgt een verdraaing van X graden.
Er zijn adapters in de handel waarmee je de hoekverdraaing kan zien, deze zit tussen de dop en de sleutel en steunt af op het vaste deel.
De methode die Dave aangeeft is voor 60 gr absoluut betrouwbaar. Met een hoekverdraaings adapter doe je feitelijk precies hetzelfde.
Dennis B.
Het zal wel bekend zijn, maar gebruik nieuwe kopbouten.
Word uit bezuiniging wel eens niet gedaan, en dan kom je met half jaar weer in de problemen.
Groet Bram
Word uit bezuiniging wel eens niet gedaan, en dan kom je met half jaar weer in de problemen.
Groet Bram
Rangie,
krijg de mail terug van rug.nl had het daar heengestuurd ivm grote (1.9mb) van de mail:-(
Grtz Hans Hoekstra
krijg de mail terug van rug.nl had het daar heengestuurd ivm grote (1.9mb) van de mail:-(
Grtz Hans Hoekstra
Ben aan het zoeken geweest maar blz 47 t/m 50 zitten nergens (ook het origineel niet)bij,51/52 wel
Vreemde gang van zaken heb het boek verschillende keren doorgepluisd
groeten Theo Kaufmann/Disco & Big Spender
Vreemde gang van zaken heb het boek verschillende keren doorgepluisd
groeten Theo Kaufmann/Disco & Big Spender
Re:Hans ! lezen AUB
Hans, ik HAD je mail ontvangen, maarrrrrrrrrrrrrrrrrr er ging iets fout alles gewist!! zou je aub ????????? gelukkig heb ik meer verstand van....... nou niet van diesels!
Als je de distributieriem wil vervangen, moet dan de krukas poelie ook verwijderd worden??? zo ja, hoe krijg je dat ding in hemelsnaam los!
Als je de distributieriem wil vervangen, moet dan de krukas poelie ook verwijderd worden??? zo ja, hoe krijg je dat ding in hemelsnaam los!
Met een Poelietrekker wellicht?!
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Aad Koene,
Ja Aad, maar ik krijg de contramoer niet los omdat de poelie mee draait!
Ja dan moet de krukas pulley er ook af, ander krijg je het distributie deksel er niet voor vandaan.
Groet Bram 109 ex mil.
Groet Bram 109 ex mil.
Ook niet met een luchtsleutel, die dingen zijn vaak erg sterk.
En ander in zijn 4 op de handrem en met een lange pijp op de sleutel proberen??????
En ander in zijn 4 op de handrem en met een lange pijp op de sleutel proberen??????
LET OP
Het kan linkse schroefdraad zijn, dus goed lezen wat er in het boek staat.
Frans Bonnes
Het kan linkse schroefdraad zijn, dus goed lezen wat er in het boek staat.
Frans Bonnes
Rangie heb je opnieuw gemaild ,je mag m'n manual ook wel lenen hoor
werk in Groningen
grtz Hans Hoekstra
werk in Groningen

grtz Hans Hoekstra
Ahh,
maar dat had je er niet bij verteld.
Mocht het op een normale manier niet lukken lukt het met de Land Rover Special Tools no1 en no2 waarschijnlijk wel.
Men neme een een vuist en een koudbeitel en geven daarmee een ferme klap op 1/3 deel van het platte vlak van de moer dat steekt in de losdraai richting.
Door de krachtexplosie en het gepaard gaande schrikeffect zal de borgmoer tot slot lossen.
Even zonder gekheid Ron, met een vuist en koudbeitel zijn ze meestal zo los (wel daarna de moer vervangen).
Succes,
Aad Koene,
maar dat had je er niet bij verteld.
Mocht het op een normale manier niet lukken lukt het met de Land Rover Special Tools no1 en no2 waarschijnlijk wel.
Men neme een een vuist en een koudbeitel en geven daarmee een ferme klap op 1/3 deel van het platte vlak van de moer dat steekt in de losdraai richting.
Door de krachtexplosie en het gepaard gaande schrikeffect zal de borgmoer tot slot lossen.
Even zonder gekheid Ron, met een vuist en koudbeitel zijn ze meestal zo los (wel daarna de moer vervangen).
Succes,
Aad Koene,
O.K. Bram, met de luchtsleutel......... de kop is eraf, dus dan gaan alleen de zuigers heeeeeeeeeeel snel op en neer! en dan werkt de handrem ook niet helaas.
Frans, het hele probleem is: ik heb deze pagina's uit het boek niet !!!!!
Hans: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb ze ontvangen (in 4 keer)
Aad: mijn LaRo's schrikken nergens voor! Maar even zonder gekheid, ik probeer het eerst op de zachtaardige manier.
Rangie
Frans, het hele probleem is: ik heb deze pagina's uit het boek niet !!!!!
Hans: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb ze ontvangen (in 4 keer)
Aad: mijn LaRo's schrikken nergens voor! Maar even zonder gekheid, ik probeer het eerst op de zachtaardige manier.
Rangie
Sleutel voor een ontspanningsmoment
Hoi Ron,
Tijd voor wat ontspanning, foto's van Eext staan op:
[ploertje.fotopic.net]
Richard & Irene
Tijd voor wat ontspanning, foto's van Eext staan op:
[ploertje.fotopic.net]
Richard & Irene
Linkse schroefdraad heeft als het goed is een kerfje op de 6 hoeken, helaas niet altijd.
Om een krukas poelie tegen te houden heb ik een oliefiltertang [die met een stukje ketting] nagemaakt in het groot met een halve meter moterfiiets ketting.
Ketting om de poelie en je houdt alles stil werkt subliem.
Johan
Om een krukas poelie tegen te houden heb ik een oliefiltertang [die met een stukje ketting] nagemaakt in het groot met een halve meter moterfiiets ketting.
Ketting om de poelie en je houdt alles stil werkt subliem.
Johan
Als je hem in een versnelling zet met de handrem erop draait er volgens mij helemaal niks mee. En met een blok hout voor en achter de wielen zeker niet.
Dennis B.
Dennis B.
Of anders lang stuk hoekijzer die op het chassis rust even vastzetten met 2 boutjes op de poelie.
Gr.
Marc
Gr.
Marc
He Ron,
Je moet eens wat vaker buurten
Of is nu alles opgelost?
Groetjes, JC
Je moet eens wat vaker buurten

Of is nu alles opgelost?
Groetjes, JC