Motor technisch probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen 90 TD

Motor technisch probleem

Bericht door Jeroen 90 TD »

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn 90 TD uit 1988.

De motor lijkt ineens minder soepel te lopen en hij lijkt wat minder "stil" in de Laro te liggen. Tijdens het rijden is er niets aan de hand, maar wanneer ik afrem begint ie minder mooi te lopen. De uitlaat begint dan ook tegen het chassis te slaat, wat flinke klappen veroorzaakt.

Als ik de wagen stationair laat lopen loopt ie dus minder mooi. Als ik gas geef en het gas langzaam loslaat blijft ie dorlopen. Wanneer ik een peut gas geen en het gas in een keer los laat, slaat ie af. Ook als ik langzaam rijdt, slaat hij zo nu en dan af.

Ik heb geen idee of dat het een gloeispiraal oid is en of dat ie misschien op drie cilinders loopt. Ik heb weinig verstand het motorische gedeelte. Kan iemand mijn goede tips geven? Ook roet de wagen wat meer. Vooral tijdens het wegrijden in z'n 1.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven!
Alvast bedankt!
Bram

Re: Motor technisch probleem

Bericht door Bram »

Een gloeiplug is het niet, want dan start hij alleen slecht.
Jeroen 90 TD

Bericht door Jeroen 90 TD »

Bedankt voor de reactie!
Ik heb het stationair toerentel wat bijgesteld en ik heb het idee dat hij nu wat beter loopt. Ik vraag me wel af of hij op alle vier de cilinders loopt.

Hij roet als ik lanzaam in z'n 1 of 2 (vooral 2) behoorlijk tot zeer flink. Volgens mij heeft hij dat niet eerder zo erg gedaan. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik vermogen mis.

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan testen of hij op drie of vier cilinders loopt?

Alvast bedankt!

Groet,
Jeroen 90 TD
Bram

Bericht door Bram »

Even een vraagje
Welke afstelboutje heb je versteld?

Die waar je gaspedaal aan zit, of die tegen de retour aansluiting zit?
Bram

Bericht door Bram »

Compressie test maken, en je verstuivers nakijken.

Groet Bram
Jeroen 90TD

Bericht door Jeroen 90TD »

Hoi Bram,

Ik heb twee schroeven "versteld". Ik weet niet welke het precies zijn, maar dat zouden dus wel eens die van het gaspedaal en die van de retourleiding kunnen zijn. De ene was een grijze schroef om een kabel heen. Als je deze versteld en vervolgens gas geeft duurt het heel lang voordat het aantal toeren afneemt. De andere het ik met steeksleutel 9 vesteld. Dit is volgens mij de stelschoef voor het stationair toerental.

Het probleem is nog niet over. Er komt nu echt een zwarte walm uit als ik gas geef en ik heb het idee dat de motor een ander geluid maakt. Je zei dat jij op 3 cilinders moeilijker start. Ik heb hem nog niet bij een echte koude motor kunnen starten, maar hij start wel iets anders. Misschien is het een cilinder, misschien is het iets in de afstelling. Ik weet het niet. Als je nog tips hebt hoor ik ze graag.

Groet en bedankt voor je informatie!
Frans

Bericht door Frans »

Tip.1

Maak je luchtfilter eens schoon

Tip.2

Vervang je brandstoffilter

Frans Bonnes
Bram

Bericht door Bram »

het schroefje voor je stat toerental is inderdaad die tegen de retour aansluiting zit.
frank (trix G4)

Bericht door frank (trix G4) »

Probeer je diesel leidingen eens te ontluchten. Ik denk dat er wat lucht in je leidingen zit.
Sterkte

Frank (trix G4)
mallow

Bericht door mallow »

hai jeroen.

ademd hij wel goed luchtfilter/brandstof schoon? kan ook een verstuiver zijn zwarte walm geeft aan dat de verbrandig niet goed verloopt een verkeerde verstuiver en hij is gelijk van slag.

groet mario/mallow
Jean Pierre 110TD

Bericht door Jean Pierre 110TD »

Klinkt mij als een probleem in de luchttoevoer.
Als hij stationair veel roet probeer dan eens de luchtslang tussen turbo en filter los te maken... stopt ie met roken dan zit daar je probleem.
(natuurlijk niet mee gaan rijden, alleen om even stationair te testen)
Zit er geen roet op je motorblok trouwens? anders kan 't een kapot spruitstuk/pakking zijn en dus een te lage compressie en daardoor verbranding.

Groetu JP!
Berry van D

Bericht door Berry van D »

Hoi Jeroen

voor mij klinkt het als een verstuiver probleem ik had het 4 weken geleden ook! de auto rookte als een schoorsteen hij trok voor geen meter en uiteindelijk bij een licht stijging sloeg de moter af, ik heb een TD5 maar toen was het dus een D4! en dat is niet echt prettig.

Beterschap Groeten Berry van D CHlandy
Jeroen 90TD

Bericht door Jeroen 90TD »

Vanochtend met een koude motor had ik wat problemen met starten. Luchtfilter is het zeker niet. Deze heb ik afgekoppeld, maar hij blijft het doen.......

Allemaal al ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Jeroen 90 TD
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

draai alle verstuivers er uit, onhoud in welke cilinders ze zaten, dit lijkt mij geen lucht probleem en al helemaal geen dieseltekort (=verstopt dieselfilter of lucht). Bij dieseltekort, start hij slecht, en/of is de auto niet vooruit te branden en rookt niet anders dan normaal.

Bekijk de verstuivers, hier moet absoluut iets aan te zien zijn. het kan wel zijn dat ze nu allemaal zwart zijn van de roet omdat je al aan de pomp hebt gedraaid. laat ze even testen.

zowel bij een verstuiverprobleem, als bij een lekke klep, als bij gebroken zuigerveren kan men dit vaak al aan de verstuiver zien.

Groeten Jan Schober
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Jeroen,

een wat minder voor de hand liggende oorzaak geeft hetzelfde resultaat.

Wanneer de koppakking tussen de inlaatklep en de cilinder eruit ligt is dit, in 1e instantie, bijna niet merkbaar aan vermogensverlies.
Echter een rommelig lopende motor, meer roeten en sneller afslaan zijn hier wel de simptomen van.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
J. van Leeuwen

Bericht door J. van Leeuwen »

Als de motor stationair slecht loopt maak dan 1 voor 1 je brandstofleiding aan de verstuiver een slagje los. Als alles goed is gaat hij nog slechter lopen.
Is er een cylinder waar je geen verschil merkt kan het aan de cylinder of aan de verstuiver liggen.Deze verstuiver met een andere verwisselen en de test herhalen.
Verplaatst het probleem zich is het de verstuiver.
Johan
Plaats reactie