Gebroken distributie ketting
Gebroken distributie ketting
Na een weekend Belgie sloeg op de terugreis het noodlot weer eens toe .
Net voor de grens stopte mijn trouwe Laro 109D ambulance , zonder geratel , geknal of wat voor geluid ook maar , Hij deed het opeens gewoon niet meer .
Auto aan de kant gezet , en proberen te starten . Geen resultaat en het leek ook of ik geen compressie meer had . Wat nu ?
ANWB gebeld en samen onder de klep , kleppen deksel eraf en starten , helaas er gebeurde helemaal niets met die tuimelaars .
Dus !!! iets met de ketting of nokkenas . Met de trailer van een bergingsbedrijf terug naar Nijmegen ( ging sneller dan zelf rijden , haalde nu ook eens de 100 km/H ) .
Thuis alles uit elkaar gehaald , kop eraf en ja hoor eerst een heleboel kromme klepstoters , verder niets te zien . Alle kleppen en zuigers zijn nog heel . .
Dan het distributie deksel eraf ( veel demonteren dus voor ik erbij kan ) .
En ja hoor daar ligt hij een gebroken ketting !!!!!
HOE KAN DIT ?? zo'n ketting breekt toch nooit ?
Wie heeft hier ook ervaringen mee ???
Gegroet Laro vrienden
Rob ( Laro 109 D Ambulance camper )
Net voor de grens stopte mijn trouwe Laro 109D ambulance , zonder geratel , geknal of wat voor geluid ook maar , Hij deed het opeens gewoon niet meer .
Auto aan de kant gezet , en proberen te starten . Geen resultaat en het leek ook of ik geen compressie meer had . Wat nu ?
ANWB gebeld en samen onder de klep , kleppen deksel eraf en starten , helaas er gebeurde helemaal niets met die tuimelaars .
Dus !!! iets met de ketting of nokkenas . Met de trailer van een bergingsbedrijf terug naar Nijmegen ( ging sneller dan zelf rijden , haalde nu ook eens de 100 km/H ) .
Thuis alles uit elkaar gehaald , kop eraf en ja hoor eerst een heleboel kromme klepstoters , verder niets te zien . Alle kleppen en zuigers zijn nog heel . .
Dan het distributie deksel eraf ( veel demonteren dus voor ik erbij kan ) .
En ja hoor daar ligt hij een gebroken ketting !!!!!
HOE KAN DIT ?? zo'n ketting breekt toch nooit ?
Wie heeft hier ook ervaringen mee ???
Gegroet Laro vrienden
Rob ( Laro 109 D Ambulance camper )
Re: Gebroken distributie ketting
Een ketting kan wel deglijk breken, Moet dus prefentief vervangen worden, inclusief spanner.
groeten Laro-jan.tk
groeten Laro-jan.tk
Laro-Jan schreef:
>
> Een ketting kan wel deglijk breken, Moet dus prefentief
> vervangen worden, inclusief spanner.
>
Hoe lang gaat zo'n ketting mee ? Ofwel wanneer vervang je die ketting preventief ?
>
> Een ketting kan wel deglijk breken, Moet dus prefentief
> vervangen worden, inclusief spanner.
>
Hoe lang gaat zo'n ketting mee ? Ofwel wanneer vervang je die ketting preventief ?
De distributieketting van een 2,25ltr blok is een "once in a life time" item.
Dat wil zoveel zeggen als dat deze eigenlijk niet vervangen hoeft te worden.
Het neemt echter niet weg dat hij wel kan slijten.
Gebroken kettingen komt zeer zelden voor.
Wat veelal eerder aan de hand is dat de spanner niet goed meer functioneerd door oliekoek of een slappe veer.
Doordat de spanner dan niet voldoende opspant blijft de ketting op een van de tandwielen "hangen" en knapt vervolgens.
Voordat dit gebeurt heeft de ketting al geruime tijd liggen ratelen in het distributiehuis en daardoor zijn de tanden van de krukas en de nokkenas extreem uitgesleten.
Als er geen stoterstangen krom zijn is het een kwestie van tandwielen, ketting en spanner vernieuwen en rijden met die hap.
Succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Dat wil zoveel zeggen als dat deze eigenlijk niet vervangen hoeft te worden.
Het neemt echter niet weg dat hij wel kan slijten.
Gebroken kettingen komt zeer zelden voor.
Wat veelal eerder aan de hand is dat de spanner niet goed meer functioneerd door oliekoek of een slappe veer.
Doordat de spanner dan niet voldoende opspant blijft de ketting op een van de tandwielen "hangen" en knapt vervolgens.
Voordat dit gebeurt heeft de ketting al geruime tijd liggen ratelen in het distributiehuis en daardoor zijn de tanden van de krukas en de nokkenas extreem uitgesleten.
Als er geen stoterstangen krom zijn is het een kwestie van tandwielen, ketting en spanner vernieuwen en rijden met die hap.
Succes,
Aad Koene,
wij stonden laatst bij de meteor in weesp waar ze onze motor, vm 4.2TD, hebben ingebouwd. hier zeiden ze net als aad dat een distrubutieketting vier keer zolang als de motor mee gaat. "hij hoeft dus in principe niet vervangen te worden". zoals aad ook al zegt, het gebeurt zelden maar kan natuurlijk altijd.
stijn
stijn
Inderdaad zoals Stijn en Aad al schreven komt het zelden voor, en de ketting hoeft niet preventief gewisselt te worden.
Gelukkig valt de schade meestal erg mee, en blijft dan beperkt tot kromme stoterstangen.
Dennis B.
Gelukkig valt de schade meestal erg mee, en blijft dan beperkt tot kromme stoterstangen.
Dennis B.
Toch kan vervangen als je toch een keer in de buurt bent geen kwaad. De kosten zijn het niet en er komt op een gegeven moment toch steeds meer speling in de ketting.
Greetz, Maarten (die net een nieuwe ketting heeft gemonteerd toen het blok toch uit elkaar lag en duidelijk het verschil tussen de oude en nieuwe ketting kon zien/voelen)
Inderdaad, als je de mogelijk hebt zou ik hem wel vervangen, want de ketting rekt altijd uit, niet veel, maar rekt wel. En dat resulteerd in een verkeerd kleppendiagram ten opzichte van de krukas, wat weer overmatig roken, slecht starten tot gevolg heeft.
Groet Bram
Groet Bram
Iedereen weer bedankt voor de reacties .
Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden , inderdaad is de kettingspanner versleten . Het nokje waar de getande heugel in valt is versleten .
De ketting is dus gaan klapperen denk ik .
Inmiddels een nieuwe ketting en spanner gehaald , en nu maar kijken of ik alles weer op tijd gezet krijg , maar , met wat boeken erbij kom ik er wel uit denk ik .
Nu ik alles toch los heb liggen vervang ik ook de zuigerveren maar meteen , heb ik toch nog liggen .
Reviseren we meteen de hele boel maar .
Iedereen weer bedankt
Groeten uit Nijmegen
Rob ( Laro 109 D ambulance camper ) stijnschober schreef:
Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden , inderdaad is de kettingspanner versleten . Het nokje waar de getande heugel in valt is versleten .
De ketting is dus gaan klapperen denk ik .
Inmiddels een nieuwe ketting en spanner gehaald , en nu maar kijken of ik alles weer op tijd gezet krijg , maar , met wat boeken erbij kom ik er wel uit denk ik .
Nu ik alles toch los heb liggen vervang ik ook de zuigerveren maar meteen , heb ik toch nog liggen .
Reviseren we meteen de hele boel maar .
Iedereen weer bedankt
Groeten uit Nijmegen
Rob ( Laro 109 D ambulance camper ) stijnschober schreef:
en hoe is het krukastandwiel en de nokkekastandwiel??
zijn deze door het klapperen ook beschadigd?
als deze scherpe punten vertonen zijn deze inderdaad beschadigd
Groet Bram
zijn deze door het klapperen ook beschadigd?
als deze scherpe punten vertonen zijn deze inderdaad beschadigd
Groet Bram
Rob,
ik zou inderdaad de tandwielen ook even grondig inspecteren.
Als je de boel aan de hand van de boeken op tijd gaat zetten kijk dan even goed naar de tekeningen, ik helaas moeten constateren dat in een aantal boeken de tekeningen in spiegelbeeld staan.
Controleren kun je door te kijken naar de plaats van de krukas ten op zichte van de nokkenas (in werkelijkheod staat de krukas rechtsonder de nokkenas, op sommige tekeningen linksonder - in spiegelbeeld dus)
Succes met de operatie,
Aad Koene,
ik zou inderdaad de tandwielen ook even grondig inspecteren.
Als je de boel aan de hand van de boeken op tijd gaat zetten kijk dan even goed naar de tekeningen, ik helaas moeten constateren dat in een aantal boeken de tekeningen in spiegelbeeld staan.
Controleren kun je door te kijken naar de plaats van de krukas ten op zichte van de nokkenas (in werkelijkheod staat de krukas rechtsonder de nokkenas, op sommige tekeningen linksonder - in spiegelbeeld dus)
Succes met de operatie,
Aad Koene,
De tandwielen hebben inderdaad ook wat geleden , die vervang ik dus ook maar
Heb nog een setje goede tandwielen liggen .
Zo zie je maar weer , komen al die sloop blokken toch nog van pas .
Bedankt
Rob ( laro 109 D ambulance camper )
Heb nog een setje goede tandwielen liggen .
Zo zie je maar weer , komen al die sloop blokken toch nog van pas .
Bedankt
Rob ( laro 109 D ambulance camper )
Gebruik nooit oude kettingwielen met een nieuwe ketting, maar vernieuw alles.
Kan je veel geld besparen.
Johan
Kan je veel geld besparen.
Johan