Pagina 1 van 1
Revisie Differentieel serie 2a
Geplaatst: do 25 mar 2004, 22:10
door Laro-Jan
Ik wil graag de voorasdifferentieel van mijn serie 2a lagers vervangen.
Kan ik zonder meer de lagers zo vervangen? Of moet ik ook alles weer opnieuw afstellen met vulplaten en speciaal meetgereedschap.
Zoja, wie heeft eventueel dit gereedschap voor mij te leen?
groetjes, Laro-Jan 06 1427 6892
P.S.kijk ook eens op mijn website: www.laro-jan.tk
Re: Revisie Differentieel serie 2a
Geplaatst: do 25 mar 2004, 22:59
door Dennis101
Als de lagers van de pignonas versleten zijn heb je een pignon hoogte meter nodig, zelf heb ik dit niet. De reden hiervan is dat de prijs hiervan dermate hoog is dat een gebruikt differentieel een veel goedkopere keuze is. Tevens blijkt meestal dat de pignonlagers nog goed zijn.
Het verstandigste is om de pignonlagers eerst te controleren, en bij afkeur een ander differentieel aan te schaffen.
De lagers van het kroonwiel zijn wel een stuk eenvoudiger te vervangen om de tandspeling af te stellen heb je een klok micrometer nodig, maar die heb je ook nodig om de wiellagers goed af te stellen. Het aanschaffen waard dus.
De pignonlager voorspanning kun je meten met een unster. Deze heb je ook nodig voor o.a. het afstellen van de fusees, dus deze is ook het aanschaffen waard.
Houdt er rekening mee dat alles wat je loshaalt opnieuw afgesteld of gecontroleerd moet worden. Dit is nauwkeurig werk wat de levensduur van het differentieel voor een groot deel bepaald.
Dennis B.
Re: Revisie Differentieel serie 2a
Geplaatst: vr 26 mar 2004, 05:02
door Ron bolleboom
ik heb er een keer een gerepareerd en kwam bij 100 KM ineens stil te staan omdat hij vastliep de landrover draaide in eens om zijn as . daarna heb ik mij er nooit meer aan gewaagd . een goede gebruikte kost €150,- dat is een stuk veiliger en kost je geen steekassen
Re: Revisie Differentieel serie 2a
Geplaatst: do 01 apr 2004, 23:22
door Outback
Ik heb een Rover voordifferentieel van nieuwe lagers voorzien zonder speciaal gereedschap, alleen goekeken en geteld (omwentelingen schroefdraad) hoe het vast zat. Daarna +60.000 km gereden in Afrika en werkt nog steeds goed

Groeten, Marco.