Heren,
Is het aanhaalmoment van een benzinekop nou anders als van een diesel ?
In het defensie onderhoudsmanual staat voor een serie III 2,25 diesel een aanhaalmoment van 122 Nm.
In het hayens onderhoudsboek staat voor een serie III 2,25 benzine een aanhaalmoment van +/- 84 Nm.
Klopt dit nou of ben ik gek.
Groeten Laurens
aanhaalmoment benzinekop
Re: aanhaalmoment benzinekop
Laurens,
Een benzine motor comprimeert ongeveer 1 op 10 à12. Daarmee komt het benzine/lucht mengsel niet tot zelfontbranding. Bij een dieselmotor loopt die compressie tot ongeveer het dubbele op, zodat je via adiabatische compressie (probeer maar eens een fietspomp te pompen met je vinger op de slang, door de compressie wordt de lucht heet) een hoge druk, en daarmee temperatuur, opbouwd. Hierdoor krijg je zelfontbranding van het diesel/lucht mengsel op het moment dat het wordt ingespoten. Het is dus niet verbazingwekkend dat je om de hogere compressie op te vangen ook het aanhaalmoment hoger moet hebben.
Groet,
John
Een benzine motor comprimeert ongeveer 1 op 10 à12. Daarmee komt het benzine/lucht mengsel niet tot zelfontbranding. Bij een dieselmotor loopt die compressie tot ongeveer het dubbele op, zodat je via adiabatische compressie (probeer maar eens een fietspomp te pompen met je vinger op de slang, door de compressie wordt de lucht heet) een hoge druk, en daarmee temperatuur, opbouwd. Hierdoor krijg je zelfontbranding van het diesel/lucht mengsel op het moment dat het wordt ingespoten. Het is dus niet verbazingwekkend dat je om de hogere compressie op te vangen ook het aanhaalmoment hoger moet hebben.
Groet,
John