Voortgang inbouw stuurbekrachtiging, dag 3
Geplaatst: wo 03 mar 2004, 22:31
Vanmorgen weer vroeg begonnen, eerst ATF olie gehaald en een korte v-snaar (de kortste die er was, 60 cm omtrek).
Helaas was de lengte die we nodig hadden maar 55cm, dus hebben we de beugel voor de vacuumpomp weer veranderd, tevens een spanbeugel gemaakt, dit alles 2x in de hammerite.
De stuurpomp bevestigd op zijn plek.
De stuurstang losgemaakt, de kogel kwam makkelijk los
De onderste pitmanarm van het hulpstuurhuis verwijderd, deze vervangen door het exemplaar van de santana, hierop zit namelijk met een extra kogel de hydraulische cilinder bevestigd.
Gemeten waar de afzetbeugel voor de cilinder aan het chassis moet komen, deze kan gelukkig met bouten vastgezet worden op dezelfde plek als de militaire sleepogen.
Een afzetbeugel gemaakt (slijpen, lassen, meten, slijpen, lassen, meten enz. enz.), hiervoor bij de metaalbewerking op mijn werk een gat van 16mm laten frezen in een 6mm dikke plaat. De beugel aan het chassis geschroefd, daarna de cilinder eraan.
Nu bleek dat de stuuruitslag naar links toch wel erg klein was doordat de bevestigingskogel tussen de pitmanarm en de hydraulische cilinder tegen het chassis aanloopt.
Aan de binnenzijde van de linker chassisbalk de bevestigingsgaten voor het militaire sleepoog weggeslepen, tevens een hoekversteviging tussen de voorste dwarsbalk en de linker chassisbalk weggeslepen. Nu lopen de kogels vrij van het chassis en heb ik weer de volle stuuruitslag beschikbaar.
De afzetbeugel weer gedemonteerd en in de hammerite gezet.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
Helaas was de lengte die we nodig hadden maar 55cm, dus hebben we de beugel voor de vacuumpomp weer veranderd, tevens een spanbeugel gemaakt, dit alles 2x in de hammerite.
De stuurpomp bevestigd op zijn plek.
De stuurstang losgemaakt, de kogel kwam makkelijk los

De onderste pitmanarm van het hulpstuurhuis verwijderd, deze vervangen door het exemplaar van de santana, hierop zit namelijk met een extra kogel de hydraulische cilinder bevestigd.
Gemeten waar de afzetbeugel voor de cilinder aan het chassis moet komen, deze kan gelukkig met bouten vastgezet worden op dezelfde plek als de militaire sleepogen.
Een afzetbeugel gemaakt (slijpen, lassen, meten, slijpen, lassen, meten enz. enz.), hiervoor bij de metaalbewerking op mijn werk een gat van 16mm laten frezen in een 6mm dikke plaat. De beugel aan het chassis geschroefd, daarna de cilinder eraan.
Nu bleek dat de stuuruitslag naar links toch wel erg klein was doordat de bevestigingskogel tussen de pitmanarm en de hydraulische cilinder tegen het chassis aanloopt.
Aan de binnenzijde van de linker chassisbalk de bevestigingsgaten voor het militaire sleepoog weggeslepen, tevens een hoekversteviging tussen de voorste dwarsbalk en de linker chassisbalk weggeslepen. Nu lopen de kogels vrij van het chassis en heb ik weer de volle stuuruitslag beschikbaar.
De afzetbeugel weer gedemonteerd en in de hammerite gezet.
Groeten, Victor Rutten
seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"