Pagina 1 van 1

Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 16:38
door Diederik SIII 109 Safari 1977
Beste Prikkers,

Ik ben op zoek naar ideeen om mijn 109 S III safari uit 1977 iets minder strak af te veren (vooral achtervering). Aan die bladveren valt volgens mij niets af te stellen toch? Zijn er alternatieven zodat ik niet bij iedere hobbel samen met mijn gereedsschaps kist tegen het dak (hardtop) vlieg? Overigens staan er al konika schokbrekers onder.

Diederik

Re: Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 16:47
door SeriousIIa
parabool veren monteren......

Of een paar bladen eraf halen....

ZIjn volgens mij de enige 2 mogelijke oplossingen.


Cheers bowy

Re: Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 16:55
door Maarten B

He Bowy,

Heb je het artikel op deze site al eens gelezen over schokbrekers,.....pardon schokdempers. Errrrug interessant.

www.cruzers.com/~twakeman/LR/index.html

Greetz, Maarten, die niet weet hoe je hier een link van kunt maken

Re: Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 17:14
door SeriousIIa
Hoi Maarten,

Tuurlijk heb ik dat gelezen, ken de site van Teri Ann Wakeman zo'n beetje uit mijn hoofd..... Hele goede info die eigenlijk door elke landrover offroader eens gelezen zou moeten worden.

Cheers bowy

Re: Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 18:46
door Maarten B

He Bowy,

Ik vind het ook erg interessant, vooral het onder een hoek zetten van de schokbrekers op de achteras spreekt mij erg aan, anders blijft de inwaartse en uitwaarste slag naar mijn idee nog erg beperkt.

Ik ga toch eens kijken hoe dit eventueel onder de auto te fixen valt want uitslag=alles!! Het lastige is dan alleen hoe stijf de schokbrekers moeten zijn.
De Trail en error-methode is toch prijzig.
Heb je overigens al een paar goed geprijsde Pro-com's gevonden? Waarom is jouw keuze uiteindelijk op dezen gevallen?? Ik wil namelijk ook maximale uitslag, maar niet inleveren op het in veren (daarom is het bovenstaand verhaal ook zo interessant!)

Greetz, Maarten (die het uitlaatspruitstuk van de 2,5 nu ook gevonden heeft!)

Re: Vering

Geplaatst: wo 03 mar 2004, 21:24
door john straatman
Diederik,

Niet iedereen is het hiermee eens, dus je moet voor jezelf maar kijkem wat je er mee doet, ik heb hem van een vriend die vroeger stadsbussen herstelde: krik de LR bij het frame op zodat het verenpakket los komt, smeer er motorkettingvet, afgewerkte motorolie tussen of spuit er WD40 tussen. Het is een zee aan verschil!

(De twee grootste bezwaren zijn: je veren zijn gewoon op, koop nieuwe; en er blijft mogelijk meer zand, modder, bagger en ander vuil tusen hangen, koop de speciale beschermhoezen die luxe auto's vroeger hadden, maar dat staat misschien niet helemaal onder een LR, en werkt vermoedelijk roestvorming in de hand.)


Succes,



John