Pagina 1 van 1
Steekas / slip-diff
Geplaatst: zo 29 feb 2004, 19:12
door Harry Rombout
Onlangs hebben jullie mij prima adviezen t.a.v. een gebroken steekas gegeven.
Inmiddels is gebleken dat rechts-achter de boel kapot is en helaas is de as in het diff. afgebroken.
Ik heb vandaag de diff. "klok" uit de as gehaald, viel geweldig mee. Maar mijn SIII (1976) is een ex- Belgisch leger en was voorheen een 4x2.
De vorige eigenaar (Hans Lammers / Deventer) heeft hem met veel TLC omgebouwd naar 4x4 en van 24 naar 12 volt.
Heb dus de luxe van 4x4 + een slip. diff. maar.... nu vraag ik mij af hoe ik dat stukje eruit moet krijgen? Heeft iemand ervaring met het uit elkaar halen van een (Rover) slip-diff?
Bij voorbaat dank voor ieders moeite
groet, Harry
(Series III 88 /1976, vh. 4x2 nu 4x4)
Re: Steekas / slip-diff
Geplaatst: zo 29 feb 2004, 20:30
door Jan F.
Heb zelf hetzelfde probleem al een paar keer gehad.De eerste keer met veel gepruts het stukje eruit gepeuterd, de tweede keer er een gaatje ingeboord met een cobalt boorje(asstukje is nl. keihard) en daar een verslepen bout ingedraaid zodat ik er aan kon trekken, de derde en latere keren was ik het zat en heb ik er een laselektrode op vastgebakken, zodat ik daar aan kon trekken.
Oh ja, let op dat je de goede oliesoort gebruikt(LSD-olie) anders blijf je steekassen wisselen.
Groet, Jan F.
Re: Steekas / slip-diff
Geplaatst: ma 01 mar 2004, 00:47
door Wouter
Harry Rombout schreef:
> Heb dus de luxe van 4x4 + een slip. diff. maar.... nu vraag
> ik mij af hoe ik dat stukje eruit moet krijgen? Heeft iemand
> ervaring met het uit elkaar halen van een (Rover) slip-diff?
Uit elkaar halen is niet moeilijk (heb ik zelf gedaan), in elkaar zetten is lastiger (heb ik niet gedaan omdat er een paar onderdelen in tweeen gebroken waren) omdat je de lagers goed moet afstellen zodat het kroonwiel om de goede 'diepte' staat.
Ik denk dat het asstompje verwijderen ook wel anders zal lukken (zoals beschreven in de reactie van Jan), uit elkaar halen zou ik alleen doen als de LSD niet meer goed werkt (en dat schijnt meestal te zijn). Onderdelen zijn op zijn minst lastig te verkrijgen, maar je kunt de slipwerking wel wat afstellen door een aantal onderdelen in een andere volgorde te monteren. Alles staat prima beschreven in de speciale 4x2 manual.
Wouter
Re: Steekas / slip-diff
Geplaatst: ma 01 mar 2004, 23:39
door Jan F.
Hoe kom ik aan die 4x2 manual?? Of waar kan ik die afstelling anders vandaan halen?
Groet, Jan F.
Re: Steekas / slip-diff
Geplaatst: di 02 mar 2004, 00:00
door Wouter
Jan F. schreef:
>
> Hoe kom ik aan die 4x2 manual?? Of waar kan ik die afstelling
> anders vandaan halen?
Hij staat ergens online, maar ik weet de plek niet meer. Ik kan hem je wel mailen (de PDF is 15Mb). Heb evt ook nog de parts manual (8 Mb).
Groeten,
Wouter
Re: Steekas / slip-diff
Geplaatst: di 02 mar 2004, 00:43
door Wouter
teruggevonden: [62.59.161.66]