Pagina 1 van 1

verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 13:21
door janzzen
De rode dame bezorgt me zo langzaam aan behoorlijke armspieren, ik heb het idee dat er vlak onder het stuur ergens iets van een glij of naaldlager moet zitten dat nodig vat vet behoeft. de groei van mijn armen vind ik niet zo'n probleem maar de slijtage van een droog lager dus weer wel.... nou heb ik al een paar keer gekeken of ik iets van bouten oid kan vinden maar zonder resultaat, en om nou genadeloos aan het stuur te gaan lopen rossen in de wetenschap dat ie gegarandeerd los komt met alle schade van dien vind ik nou ook weer niet zo'n goed plan. dus.... wie heeft een idee, het is een 109 civiel met de claxon midden op het stuur. de brenger van het licht in deze duistere zaak kan een pak koeken tegemoet zien op de prikkerdag!

en niet zo maar gevulde koeken dus he! van bakker bril uit voorst, vraag maar aan de kenners!!!

janzzen

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 13:46
door Lorenz
Is het niet gewoon een kwestie van het doppie loswippen (in het midden van je stuur) en dan die grote moer losdraaien, vervolgens je stuurwiel lostrekken?

Of denk ik er te makkelijk over?

Groet Lorenz IIa 88 RHD 'Dreadnought'

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 13:57
door Victor Rutten
Lostrekken van het stuur zal moeilijk gaan, een bekende truc is om nadat je de moer verwijderd hebt, afwisselend links en rechts op het stuur te slaan, hierdoor komt het los uit de splines.

Groeten, Victor Rutten

seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 16:23
door Ruud & Joke 90 85-Disco 94
Hi,
Ik heb een speciaal plaatje hiervoor dat over de stuuras past en met 2 boutjes die in de gaten van het stuur passen, trek ik het stuur los uit de splines.
Rammen kan ook maar als die echt vast zit maak je alleen maar schade.

Groet,
Ruud.

Re: verwijderen stuur, nooit op het stuur slaan !

Geplaatst: za 28 feb 2004, 16:40
door 110
Het stuur gewoon verwijderen door middel van een trekker, er nooit op slaan (staat ook niet voor niets op de "nieuwere"sturen).


Succes

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 18:42
door Serious IIa
Als je gaat trekken ed, laat dan wel de moer er 1 slag op zitten anders heb je hem opeens onverwacht los en een stuur tussen je tanden......

Cheers Bowy ervaringsdeskunge

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 19:02
door The_dude
Daarom sla je ook alleen met de moer en nog een stukje op
Ik heb me stuur ook los geslagen niks aan de hand geen schade of niks.
Zat wel goed vastgeroest.

GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 21:35
door Aad Koene
Jan,

voordat je je stuur eraf gaat halen kijk eerst eens of er wel voldoende olie in je stuurhuis zit.
Zwaar sturen (als er voldoende olie in het sturrhuis zit) wordt meestal veroorzaakt door een ingesleten wormwiel of een drooglopend hulpstuurhuis.

Ingeval het wormwiel ingesleten is wordt het vervangen.

Het hulpstuurhuis is gangbaar te maken door 2 boutjes aan de bovenzijde eruit te draaien, dunne olie erin te spuiten en de as van het hulpstuurhuis rond te laten draaien tot deze soepel gaat.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 22:01
door Dennis101
In het hulpstuurhuis hoort EP90 olie. Een dunne (niet voor EP geschikte) olie wordt onder de gedeelde conussen weggedrukt, en zal geen smeerfilm kunnen vormen.

Dennis B.

Re: verwijderen stuur

Geplaatst: za 28 feb 2004, 23:46
door Aad Koene
Dennis,

dat klopt.
Maar om het hulpstuurhuis weer gangbaar te maken helpt dunne olie sneller het eventuele vuil op te lossen en een eerste smering te doen.
EP90 doet er, door zijn dikte nogal lang over om in de buut te komen van enig smeerpunt.
Ik gebruik hier G6 Teflon Hogedruksmeermiddel voor.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"

Re: verwijderen stuur, nooit op het stuur slaan !

Geplaatst: zo 29 feb 2004, 14:49
door Danny van Leeuwen
Mocht het ook met een trekker moeilijk gaan, wil een goede klap op de stuuras meestal wel helpen. Gebruik hiervoor een stuk koper o.i.d., in elk geval een materiaal wat zachter is dan de stuuras zelf. Inderdaad de moer een slag laten zitten, zowel voor je eigen veiligheid als tegen het beschadigen van de schroefdraad.

Groeten,
Danny.