Pagina 1 van 1
Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 15:12
door Fendric
Vraagje: Ik moet (zoals zovelen...) m'n achterbalk vervangen (SIII 109). Volgens de Vis in Den Haag wordt dan vaak de vloer opengeslepen op de plekken waar de extensies aan het chassis worden gelast. Het alternatief is veel werk (hardtop verwijderen, carroserie delen losmaken en het geheel opkrikken) en dus duur. Na het vastlassen kun je dan goed bij de chassisbalken en de boel conserveren. Daarna weer de vloerplaatjes erin lassen. Schijnt een gebruikelijke methode te zijn. Volgens hun kun je niet gewoon vloerplaat in z'n geheel eruit halen, omdat die vast zit met puntlassen. Ik heb er 's naar gekeken, maar het lijkt alsof het gewoon zit geschroevd of met popnagels is bevestigd. Kan het zijn dat de vloerplaat bij ex-leger types niet is gelast ? Is het dan een betere optie om de vloerplaat in z'n geheel te verwijderen ? Wie heeft er ervaring met het vervangen van die balk en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten ? Tnx...
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 17:05
door maarten 109
ik begrijp niet dat het zo'n groot probleem is ik heb de totale achterbak kompleet verwijdert en daar na de boel gelast, en gelijk de rest opgeknapt uiteindelijk
twee weekende werk. viel dus best wel mee
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 19:02
door Fendric
Ok. Het leek mij ook niet zo'n probleem, maar omdat de garage er zo moeilijk over deed begon ik te twijfelen. Zat bij jou de bodemplaat gelast of niet ?
Maar op zich goede tip, tnx.
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 19:16
door Dennis101
De laadvloer zou gelast (of gelijmd) moeten zijn, een voorwaarde voor een berdijfswagen is een vaste vlakke laadvloer (behoudens verstevigingsribben en wielkasten. In de zin van de wet is schoeven of (blind)klinknagelen geen vaste verbinding. De reactie van Job Vis is een logische, als je de laadbak tegen werkplaats tarief zou moeten verwijderen kost dit veel meer dan het feitelijke laswerk. Het maken en weer sluiten van een luik in de laadvloer gaat aanzienlijk sneller. Ander voordeel is dat je meteen een goede referentie hebt om de nieuwe balk weer op de juiste plaats in te lassen.
Dennis B.
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 20:16
door maarten 109
ik heb de gehele achterbak verwijdert deze zit met bouten vast, nadat deze los waren heb ik het geheel omhoog ge takeld.
Maarten 109
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: vr 27 feb 2004, 21:25
door Serious IIa
Hoi Fendric,
Ik heb inmiddels 4 achterbalken vervangen en de verschillende methodes uitgeprobeerd. Zelf ben ik inmiddels overtuigd dat het beste resultaat met het minste werk wordt verkregen door de bodem van de bak in zijn geheel te demonteren. Hierdoor kun je die nieuwe achterbalk gewoon aan de bak vast bouten en over het chassis schuiven (met de over las lipjes) en weet je zeker dat hij goed uitgelijnd is. Dan is het een kwestie van aanlassen, verven , binnenkant goed tectyleren en bodem er weer in en gaan!
Cheers Bowy
ps pas op de kabelboom loopt in je rechterchassis balk, dus slijp die niet per ongeluk door , of laat hem smelten met lassen.
pps de klus is met 2 man de eerste keer goed te doen in 1 dag. na enige oefening ook in je eentje in 1 dag.....
Re: Achterbalk lassen
Geplaatst: za 28 feb 2004, 15:47
door platypus
Hoi Fendric
Ik zojuist dit klusje uitgevoerd en heb als volgt gedaan.
Wanneer je de voorruit naar voren klapt kan je door de achter balk los te schroeven het geheel van achteren op tillen zodat hij kanteld over de nog aanwezige bouten achter de voor stoelen.
Je hebt dan voldoende ruimte om te lassen en wanneer je balk op het shassis geschoven hebt kan je carrosserie laten zakken om te passen eventueel op maat schuiven carrosserie weer opkrikken en lassen altijd goed.
Eventueel een paar puntlasjes weerlaten zakken en goed dan aflassen.
Werkt perfect alles blijft op zijn plaats en het optillen gaat heel simpel.
Groet Platypus