Pagina 1 van 1

dieseltje

Geplaatst: di 24 feb 2004, 18:50
door Zandrovertje
Even een vraag voor de echte kenners onder ons. Hoe kan ik het beste mijn Brandstofinspuit pomp loshalen en waar moet ik dan allemaal op letten? Het gaat over een 2.5 diesel. Leidingen los en wat dan nog meer?

Groetjes Zandrovertje die zijn pomp toch niet vertrouwd.

Ps ik krijg wel invoer en ook retour maar er gaat even niets naar de verstuivers zoals het nu lijkt.

Re: dieseltje

Geplaatst: di 24 feb 2004, 20:51
door hvvelden
Hoi Zandrovertje,

Bedenk wel wat je wil doen met je pomp als hij er af is: Ken je een goed(koop maar goed) revisiebedrijf of heb je een goede reservepomp?

De pomp demonteren gaat als volgt:
- krukaspoelies eraf
- distributiedeksel eraf
- distibutieriem eraf
- tandwiel van de pomp halen
- pomp er uit

Let op dat je:
* de spanner van de distibutieriem 2x op spanning zet; 1 x op spanning, daarna de motor een volledig rondje ronddraaien, 2e keer op spanning.
* een goede momentsleutel gebruikt bij het op spanning zetten!
* een goede trekker hebt voor het tandwiel van de pomp
* de distibutieriem er op dezelfde manier opzet als dat je 'm er af haalt (draairichting)
* een goede (nieuwe) pakking terugzet op het timinghuis/deksel en bij de pomp

Succes!

Hanno

Re: dieseltje

Geplaatst: di 24 feb 2004, 21:08
door Chris 110
Er moet wel druk opgebouwd worden wil het naar de verstuivers lopen. Heb je de retourleiding van de verstuivers afgedopt?

Heb je de verstuivers al op de kop (dus buiten het blok) gemonteerd?

Chris

Re: dieseltje

Geplaatst: di 24 feb 2004, 21:57
door Zandrovertje
Chris dit kan ik even niet volgen verklaar je nader. De retour van de inspuitpomp gaaat naar...............? de retour van de verstuivers gaat normaal naar........ maar moet nu afgedopt worden. Als het kan iets meer uitleg graag. Ik kom er anders niet uit.

Groetjes Zandrovertje die nog erg weinig van dieselmotoren afweet.

Re: dieseltje

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 00:25
door Ruud & Joke 90 85 - Disco 94
Hi,
Je praat over een 2,5 liter Diesel, Heb je gecontroleerd of de stopklep open gaat,
Dat is een zwart ding bovenop de pomp, deze moet tijdens bedrijf 12 volt hebben.
Als je er spanning opzet moet je hem horen klikken. Opent die niet krijg je ook geen brandstof naar de verstuivers.

Groet Ruud.

Re: dieseltje

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 09:28
door Zandrovertje
Die klep werkt perfect. Dat had ik al getest. De meeste hebben het nog steeds over lucht maar ja hoe vind je dat zo snel? is er een makelijke manier om alle leidingen vol te zetten met diesel? Zoja hoe dan ik heb zelf al aan een spuitje gedacht.

Groetjes Zandrovertje

Re: dieseltje

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 10:30
door Leo
Op onderstaande link vind je een manual van de CAV DPA pomp .Misschien heb je er iets aan...


[www.landrover.ee]

Re: dieseltje- de verstuivertesttruc

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 10:54
door Chris 110
Ik was ook niet zo'n dieselkenner, maar ben dat door aanhoudend gehannes met mijn motor mischien wel een beetje geworden. Geinspireerd op een tip van hvwelden (een echte dieselkenner, volgens mij) heb ik een truc bedacht om de werking van pomp en verstuivers op de auto te testen. Je moet de aanvoerleidingen bij de pomp even los maken en zo monteren dat ze wat verder achterover staan. Vervolgens monteer je de verstuivers op z'n kop aan de leidingen, zodat ze dus schuin omhoog wijzen. monteer ook de retourleiding op de verstuivers zodat het hele systeem dus is aangesloten. Dan de boel ontluchten (kom ik zo op). Als je dan start zie je de verstuivers nevelen, je kunt zien of eentje het niet goed doet, of dat de nevel-V mischien niet in orde is.

Ontluchten doe je zo:
Eerst het brandstoffilter. Fitting bovenop los, met de handhevel op de opvoerpomp pompen totdat er geen lucht meer uit komt en afsluiten.
dan de pomp, nippeltje op de pomp los, weer pompen en afsluiten
tot slot de leidingen naar de verstuivers. De wartel bij alle verstuivers 1 slag losdraaien (maakt niet uit of ze in of uit het blok zitten), weer pompen tot er diesel uitlekt, die wartel dan dichtdraaien en doorpompen tot de volgende begint te lekken enz.

De consructie van de pompen is zo: de opvoerpomp zorgt voor aanvoer (en een klein beetje druk dus) naar het filter. Van daaruit gaat het naar de inspuitpomp, met een retour terug naar het filter. De inspuitpomp zet het onder hoge druk (meer als de compressie van 30bar, volgens mij)naar de verstuivers. wat niet nodig is gaat via de retour op de verstuivers terug naar het filter. Als je die retourleiding los hebt en de motor start, dan loopt daar de diesel eruit en gaat het niet naar de inspuitpomp (er zit dan nl een vrij uitstroom vanaf het filter, waardoor de opvoerpomp geen druk (je) opbouwt).
Snap je?
gr, Chris

Re: dieseltje

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 11:02
door Chris 110
Is dat de pomp van een 2,25 diesel? ze hebben het over een distributieketting (da's 2,25). Maar verderop zie ik in de tabellen 't een en ander over 2,52 genoemd...Maar die pompen zijn toch niet hetzelfde?

Re: dieseltje

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 11:20
door Leo
Deze manual is van een Engelse taxi..Deze gebruikten de DPA pomp,die ook
op een LR 2,5 diesel zit.

Re: dieseltje- de verstuivertesttruc

Geplaatst: wo 25 feb 2004, 21:12
door Jambo
Nog even een toevoeging voor het ontluchten:
De pomp ontluchten werkt het beste bij een roterende motor. Dus: even de draad van stopmagneet loshalen en de motor laten roteren.

Als je de verstuivers naar boven richt:
PAS OP voor de verneveling. De diesel gaat dwars door je huid heen!

Hanno
(die zichzelf niet meer dieselkenner vindt dan Chris)